سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۰ شهریور ۱۴۰۱ در ۹:۱۶ ب.ظ چاپ مطلب
ونیز کار ناتمام اسکار را تمام کرد؛

جشنواره با سخنرانی زلینسکی افتتاح شد

Venize-Opening

جشنواره فیلم ونیز با سخنرانی رئیس جمهور زلینسکی و ادای احترام به وقایع کشور اوکراین آغاز شد.

سوره سینما: هفتاد و نهمین جشنواره بین المللی فیلم ونیز ساعاتی پیش با یک پیام ویدیویی از رییس جمهور اوکراین آغاز به کار کرد.

براساس این گزارش، یک پیام ویدیویی سه دقیقه‌ای از رئیس جمهور اوکراین؛ ولودیمیر زلینسکی و ادای احترام به کودکان کشته شده در اوکراین بخشی از مراسم افتتاحیه هفتاد و نهمین جشنواره فیلم ونیز بود.

زلنسکی در آخرین سخنرانی خود که در افتتاحیه جشنواره فیلم کن بود، خطاب به جامعه سینمایی عنوان کرده بود که داستان جنگ فراتر از محدودیت های انسانیت و عقل سلیم است و در افتتاحیه جشنواره فیلم ونیز نیز در سخرانی خود به این نکته اشاره کرده است.

متن سخرانی رییس جمهور اوکراین را در ادامه خواهید خواند:

«این یک درام بر اساس وقایع زندگی واقعی است. یکی که در زندگی واقعی توسط انسان های فرع از گوشت و خون – قاتلان، قصابان، تروریست ها بازی می شود. فاجعه ای که در حد موریکونه (آهنگساز) مهربان نیست. بلکه به آهنگ و صدای انفجار، شلیک و ناله های هشدار حمله هوایی شبیه است. فاجعه ترسناکی که ۱۲۰ دقیقه نیست بلکه ۱۸۹ روز است.

موضع شما مهم است، صدای شما مهم است، کلام شما قوی است! کمترین کاری که می توانید انجام دهید، این است که ساکت نمانید، نترسید، پشت نکنید، جلو نروید، در مقابل جنگ اوکراین بی طرف نمانید، جنگی که روسیه به راه انداخته است.»

در ادامه رییس جمهور اوکراین فهرستی از اسامی کودکانی را معرفی کرد که از زمان آغاز جنگ در اوکراین کشته شده اند. سپس نام ۳۵۸ کودک از ۱۷ سال تا چند هفته بر روی صفحه سیاه قرار گرفت. با تکرار سبک آشنای تیتراژ پس از فیلم، این پیام دلخراش با سکوت کامل در سالن «سالا گرانده» پخش شد.

زلینسکی گفت که بیش از شش میلیون نفر مجبور به نقل مکان به سایر مناطق اوکراین شده اند. بیش از پنج میلیون (بیشتر زنان و کودکان) مجبور به پناه بردن به خارج از کشور شدند.

در پیام رییس جمهور اوکراین، اسامی کودکان مرده به عنوان «فهرست کرملین» توصیف شده است و پیام با این سؤال پایان می‌یابد که «ادامه می‌دهی؟»

*جشنواره به قوت بازمی گردد

در ادامه مراسم و پس از سخنرانی رییس جمهور اوکراین، آرنو دپلشن؛ کارگردان فرانسوی جایزه شیر طلایی افتخاری جشنواره را به پاس یک عمر دستاورد هنری به «کارترین دنوو» بازیگر قدیمی سینمای فرانسه اعطا کرد که با تشویق ایستاده حضار در سالن همراه شد.

کارترین دنوو پس از دریافت جایزه خود طی صحبت هایی از اولین حضورش در جشنواره ونیز صحبت کرد و گفت که نخستین بار در سال ۱۹۶۷ به این جشنواره آمده و آن سال را با فیلمی به یاد می آورد که به عنوان نمادین ترین فیلم او باقی مانده است. فیلم Belle de Jour که اثر لوئیس بونوئل که برنده شیر طلایی در آن سال شد.

دونو همچنین تاکید کرد که او در سن ۷۸ سالگی هنوز کار می کند.

گفتنی است؛ جشنواره ونیز یکی از معدود جشنواره‌هایی بود که در هر دو سال گذشته در اوج کرونا، جشنواره را به صورت فیزیکی برگزار کرد، اگرچه هر دو سال به درجات مختلف تحت تأثیر همه‌گیری کرونا قرار گرفتند اما مراسم افتتاحیه امسال که توسط «روسیو مونوز مورالس»؛ بازیگر اسپانیایی برگزار شد، بازگشت جشنواره به شکوه قبلی خود را تقویت کرد.

لازم به ذکر است؛ پیش از نمایش فیلم افتتاحیه، «آلبرتو باربرا»؛ مدیر جشنواره به صورت رسمی با حضور اعضای هیات داوران بخش رقابتی به ریاست «جولین مور» و با حضور هفت چهره دیگر از جمله لیلا حاتمی، جشنواره را افتتاح کرد.

«برفک» با بازی «آدام درایور» و «گرتا گرویگ» و همچنین «دان چیدل»، «جودی ترنر اسمیت»، «می نیوولا»، «رافی کسیدی» و «سام نیولا» که همگی در اولین فرش قرمز ونیز حضور داشتند، نخستین فیلم نتفلیکس است که در افتتاحیه قدیمی‌ترین جشنواره فیلم جهان به نمایش گذاشته شد.

داستان فیلم درباره استاد دانشگاه به نام «جک گلدنی» (آدام درایور) و همسرش «بابت» (گرتا گرویگ) است که پس از یک انفجار شیمیایی که هوا را آلوده می‌کند، با ترس از مرگ و زندگی خانوادگی دست و پنجه نرم می‌کنند.

هفتاد و نهمین جشنواره فیلم ونیز، قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی جهان، از تاریخ ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر (۹ تا ۱۹ شهریور) در ایتالیا برگزار می‌شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>