سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۹ آذر ۱۴۰۱ در ۴:۲۵ ب.ظ چاپ مطلب

کارگردان مستند «رضایت مادر»: منابع آرشیوی نیاز به بهبود دارد

Amin-Lotfi-Shahpari

امین لطفی شهپری کارگردان مستند «رضایت مادر» معتقد است، منابع آرشیوی میراث فرهنگی و مصور ما برای آیندگان است و به همین دلیل باید برای بهبود آرشیوها فکر اساسی شود.

امین لطفی شهپری کارگردان مستند «رضایت مادر» که متقاضی حضور در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» شده است، درباره این فیلم به سوره سینما گفت: این مستند محصول مشترک بنیاد حفظ آتار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان و صدا و سیمای این استان است که روایتگر قصه خانواده‌ای‌ست که سال‌ها با دوری فرزند خود دست  پنجه نرم می‌کنند و شاهد دلتنگی مادر این خانواده هستیم که پس از گذشت سال‌ها همچنان داغ او در میان افراد این خانواده حضور دارد و از یاد نرفته است.

او ادامه داد: این مستند زندگی مادری را نشان می‌دهد که در کوران سال‌های دفاع مقدس دیگر فرزندش به خانه بازنمی‌گردد و این مادر دوری فرزند خود را این سال‌ها تاب آورده و غم نبود او را هنوز به دست فراموشی نسپرده است. «رضایت مادر» به شیوه مصاحبه و روایت اول شخص ساخته شده است ودر پایان ماجرا مخاطب غافلگیر می‌شود.

این مستندساز درباره اینکه چگونه با این موضوع آشنا شده و تصمیم به ساخت مستندی درباره آن گرفته است، بیان کرد: باید بگویم که کتابی درباره این فرزند شهید وجود دارد که از سوی تهیه‌کننده اثر مطالعه آن به من پیشنهاد شد و پس از آن با توجه به قصه جذاب این خانواده تصمیم به ساخت آن گرفتم. از آن‌جایی که من همیشه قائل بر قصه‌گو بودن سینما هستم معتقدم در یک اثر باید قصه درست و جذابی را روایت کنیم چراکه می‌دانم مردم نیز قصه را دوست دارند.

او افزود: این مستند را من برای افرادی از اقشار مختلف به نمایش گذاشتم، افرادی که حتی دیدگاه‌های سیاسی متفاوتی دارند و تنها موضوعی که مهم بود غم نهفته در این قصه بود.

کارگردان «رضایت مادر» درباره مدت زمانی که ساخت این فیلم زمان برده است، عنوان کرد: دوره پژوهش طولانی مدتی برای این مستند نداشتیم و پس از مطالعه کتاب و تحقیقات میدانی درباره این موضوع و پس از گذشت نزدیک به یک ماه فیلمبرداری کار را آغاز کردیم.

Rezayate-Madar

او ادامه داد: البته باید بگویم که شیوه تولید و فیلمبرداری در کارهایی که می‌سازم به این شکل است که تمام کار را به صورت یک جا پشت سر هم فیلمبرداری نمی‌کنیم و همیشه پس از چند جلسه فیلمبرداری، جلسات بعد را به چند روز دیگر موکول می‌کنم. حتی در زمان تدوین اثر نیز سعی می‌کنم در بازه‌های زمانی منقطع دوباره به فیلمنامه و سکانس‌ها توجه کنم و حتی اگر نیاز است تغییراتی انجام دهم. دلیل این شیوه ساخت نیز در این است که من معتقدم به این صورت نتیجه کار اثری پخته‌تر و جذاب‌تر است. در نهایت فیلمبرداری این مستند هشت جلسه زمان برد که به هم پیوسته نبود.

لطفی شهپری در پاسخ به این پرسش که آیا در ساخت «رضایت مادر» با چالش‌هایی مواجه بوده است یا خیر، بیان کرد: با توجه به اینکه ما برای ساخت این مستند نیازمند آرشیوی از فیلم‌های مرتبط با آن دوران بودیم و مدتی را برای دستیابی به فیلم‌هایی با کیفیت مناسب گذراندیم.

این مستندساز درباره اهمیت منابع آرشیوی نیز توضیح داد: آرشیو گنجینه‌ای است که پس از ما نیز به آیندگان انتقال پیدا می‌کند و بی‌توجهی به این امر جبران ناپذیر است چراکه فیلمسازان زیادی آثاری درباره تاریخ معاصر کشور می‌سازند که برای آن نیاز به آرشیوی از فیلم‌ها و عکس‌های آن دوران دارند ولی متاسفانه منابع خوبی در اختیار آن‌ها قرار ندارد. به همین دلیل من فکر می‌کنم باید فکری اساسی برای بهبود منابع آرشیوی که در اختیار فیلمسازان قرار می‌گیرد، شود چراکه این آرشیوها میراث مصور ما برای آیندگان است.

این کارگردان در پایان درباره جشنواره «سینماحقیقت» گفت: جشنواره «سینماحقیقت» بهشت مستندسازان ایرانی است و امیدوارم تا جایی ارتقا یابد که آوازه آن بیش از الان در جامعه جهانی شنیده شود. من فکر می‌کنم اگر در ایام جشنواره افراد با دیدگاه‌ها و اندیشه‌های متفاوت بتوانند در کنار هم گفتگو کنند و با فیلم‌های خود نیز نظرات خود را ارایه دهند می‌توان شاهد اتفاقات مثبتی بود. همچنین از آن‌جایی که فیلمسازان بسیار خوبی از شهرستان‌ها در این جشنواره حضور دارند و می‌توان گفت شهرستان‌ها نیز در این حوزه قوی عمل می‌کنند، امیدوارم کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی جشنواره محدود به روزهای جشنواره نباشد و ادامه‌دار شود.

عوامل مستند «رضایت مادر» عبارتند از: نویسنده و کارگردان: امین لطفی، تهیه کننده: محمدرضا اوقانی، نور و تصویر: امیرحسین غفاری، تدوین: حمیدارشادی و امین لطفی، صدا بردار: حسین ظهوری و حمیدرستمی، صدابردار استودیو: داود قمرزاده، صدای راوی: مهدی کوثری یگانه، تصویربردار فلاشبک: علی رنجبر، پوستر: حسن پرزاد، اصلاح رنگ: حمید ارشادی، آرشیو عکس و فیلم: جواد باقری، امیر بالایی و مجید مرادی، تهیه شده در صداوسیمای مرکز همدان با همکاری اداره کل حفظ آثارو نشرارزش‌های دفاع مقدس استان همدان.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>