سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۰ دی ۱۴۰۱ در ۱:۱۳ ب.ظ چاپ مطلب

«آخرالزمان باستانی» خطرناک‌ترین مستند نتفلیکس

Ancient_Apocalypse

روزنامه انگلیسی گاردین، از میان تمامی محصولات واقعا خطرناک نتفلیکس، یک مستند کنجکاوانه را هدف خود قرار داد.

به گزارش سوره سینما، «آخرالزمان باستانی» (Ancient Apocalypse) مستندی هشت قسمتی است که توسط محققی انگلیسی بنام گراهام هنکاک روایت و تهیه شده و توسط نتفلیکس پخش می‌شود. روزنامه گاردین این محصول را «خطرناک‌ترین برنامه در نتفلیکس» خواند. اما سوال اینجاست که آیا این مستند از فیلم بسیار وقیحانه (Cuties) که کودکان را ملعبه بهره‌برداری جنسی قرار داده بود، خطرناکتر است؟ این فیلم سر و صدای زیادی در آمریکا به پا کرد و بسیاری نتفلیکس را تهدید به کنسل کردن عضویت کردند.

مشکل اصلی گاردین با این مستند در این است که در اینجا به نظریات متفاوت از جریان اصلی باستان‌شناسان پرداخته شده است. به مانند دیگر اظهار نظرات مشابه در زمینه تئوری بیگ بنگ، تئوری داروین، وجود چندین جنسیت و حتی بدون جنسیت، مشکلات قلبی حاصل از تزریق واکسن فایزر و مدرنا و تئوری گرمایش کره زمین که این‌روزها آنرا «تغییرات آب و هوایی» می‌دانند، اگر کسی به خود این جرات را بدهد که خلاف این مکاتب نظری بدهد، برچسب تئوری توطئه بر او می‌زنند. جالب اینست که در برخی از شهرهای آمریکا، دمای هوا به منفی شصت درجه و پایین‌تر رسیده است!

«آخرالزمان باستانی» به ماجرای پیش از وقوع سیل عظیمی که پس از پایان عصر یخبندان اتفاق افتاد و تمدن‌های پیشرفته ماقبل از آنچه که باستان‌شناسان می‌گویند، می‌پردازد. گراهام هنکاک به نقاط مختلفی در جهان سفر کرده و روایت جریان اصلی را در تضاد با آثار باستای باقیمانده می‌داند. او معتقد است که تمدن و یا تمدن‌های پیشرفته‌ای چند هزار سال پیش از مصر باستان وجود داشته است.

عده‌ای از طرفداران هنکاک معتقدند که فیلمبرداری مستند، اغراق آمیز بوده و به ضرر کار، تمام شده است. اما از طرفی عده‌ای دیگر، فیلمبرداری اثر را تحسین کرده و از نقاط قوت اثر می‌دانند. شایان ذکر است که مستند را به شکل آثار مرسوم این ژانر، نساخته‌اند.

قسمت اول درباره گوناگ پدانگ در اندونزی است. هنکاک در اینجا با یک کارشناس زمین شناسی صحبت می‌کند و نظریه جریان اصلی در رابطه با این مکان را زیر سوال می‌برد. قسمت دوم در مکزیک اتفاق می‌افتد. در اینجا بزرگترین هرم ساخته شده توسط بشر نشان داده شده و به ماجرای سازندگان این سازه پرداخته می‌شود. قسمت سوم در مالت می‌گذرد. در این محل، سازه‌هایی وجود دارد که حاکی از دانش سازندگان از اخترشناسی دارد. قسمت چهارم درباره آتلانتیس، شهر زیر آب گمشده است. آتلانتیس سوژه بسیاری از آثار داستانی بوده و هنکاک در اینجا مطرح می‌کند که چنین شهری در جنوب شهر میامی آمریکا، پیش از وقوع سیل عظیم، وجود داشته است. قسمت پنجم در گوبکلی تپی ترکیه است. این سایت باستانی که پیش از مصر بنا شده، این سوال را مطرح می‌کند که انسان‌های اولیه، علم ساختن چنین سازه‌ای را از کجا آورده‌اند. قسمت ششم در آمریکا اتفاق می‌افتد. قسمت هفتم دوباره در ترکیه است. هنکاک به شهری زیر زمینی بنام درینکویو می‌رود. این شهر عجیب، محل زندگی هزاران نفر بوده و تاریخ ساخت آن نیز با نظریه جریان اصلی باستان‌شناسی در تضاد است. قسمت آخر درباره اثر باقیمانده از سیل عظیم در ایالت واشینگتن است. در تمامی این قسمت‌ها، کارشناسان متعددی یه هنکاک پیوسته و تحقیقات خود در آن محل را بازگو می‌کنند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>