سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۲ بهمن ۱۴۰۱ در ۸:۱۱ ب.ظ چاپ مطلب
نشست فیلم «استاد» برگزار شد؛

افخمی: با ساخت فیلم نمی‌توان فساد را در سینمای ایران برطرف کرد!

Behrooz-Afkhami

بهروز افخمی؛ تهیه‌کننده فیلم «استاد» در مورد برطرف کردن فساد در سینمای ایران با تولید فیلم گفت: با ساخت هیچ فیلمی نمی‌توان فساد را در سینمای ایران برطرف کرد!

به گزارش سوره سینما، نشست فیلم سینمایی «استاد» به کارگردانی سیدعماد حسینی چهارشنبه ۱۲ بهمن در سالن نشست‌های پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

در ابتدای این نشست، بهروز افخمی؛ تهیه‌کننده فیلم گفت: برای اولین بار فیلم را کامل دیدم و از فیلم راضی هستم و فیلم خوبی شده است. اینکه کسی از اواسط فیلم سالن را ترک نکرد باعث خوشحالی من است. فیلم شروع شده بود که بنا شد من تهیه‌کننده فیلم شوم جانشین رجبی‌معمار شدم.

حسینی در خصوص هدف تولید این فیلم توضیح داد: این را باید به مخاطبان واگذار کنیم که مفهوم فیلم را استخراج کند، اما در مورد موضوع فیلم باید بگویم که این موضوع یک ماجرای جهانی است. مواجه قدرت با زنان است که در کشور خودمان هم این موضوع داغ شده و هر فیلمسازی هم دنبال یک سوژه است که بتواند با آن قصه بگوید.

وی ادامه داد: فکر نمی‌کنم تعداد زیادی فیلم در مورد تجاوز و تعرض تولید شده باشد. اینکه فیلم طرف هیچ‌کس را نمی‌گیرد باید بگویم که شخصیت‌های واقعی همیشه خاکستری هستند با طیف‌های مختلفی از سفیدی! در فیلم ما همین است و بازنمایی درست جامعه است اما اینکه فیلم مو‌ضع‌گیری ندارد را قبول ندارد چون پایان‌بندی موضع هر شخصیت را مشخص می‌کند.

این کارگردان در خصوص وجه عینی و واقعی شخصیت اصلی فیلم گفت: حداقل در کشور ما در یک سال گذشته چندین مدل از این استادها معرفی شده‌اند! با اینکه در شورای پروانه ساخت قبلی مخالفت وجود داشت اما ما مجوز ساخت گرفتیم. حتی برخی از بازیگران با من تماس می‌گرفتند و می‌گفتند شروع کارم با این سوژه خوب نیست اما من برای ساخت این فیلم مقاومت کردم.

Behrooz-Afkhami2

حسینی در مورد اقتباس این فیلم از نمایشنامه اولئانا توضیح داد: فیلمنامه ما اورجینال است و اقتباسی نیست و فقط یک نیم‌نگاهی به نمایشنامه دارد و وابسته نیست. به غیر از این من شباهتی با فیلم خودم و فیلم «فروشنده» نمی‌بینم.

وی گفت: وظیفه فیلمساز ارائه راهکار و بیانیه نیست و ما فقط بازنمایی ماجرا می‌کنیم. فیلم با تحقیر شخصیت اصلی فیلم در پایان حرف خود را زده است.

افخمی در مورد هزینه ساخت فیلم گفت: مخارج فیلم کمتر از سه و نیم میلیارد تومان است، اما این به معنای این نیست که این پول پرداخت‌شده همه عوامل دستمزدهای کمی گرفتند و در مقابل درصدهایی از مالکیت فیلم را دریافت کرده‌اند.

وی تأکید کرد: با فیلم نمی‌توان فساد را در سینمای ایران برطرف کرد.

من خودم گفتم دوره فیلم‌های آپارتمانی تمام شده است و در ابتدا این فیلم را رد کردم و با اصرار تهیه‌کننده قبلی فیلم‌نامه را با استخاره خواندم. استخاره خوب آمد، تا صفحه هفتاد خواندم و دوباره استخاره کردم و خیلی خوب آمد و نمی‌دانستم برای چه این فیلم را کار می‌کنم اما کردم. ما بدون کمک هیچ نهاد و ارگان دولتی این فیلم را تمام کردیم.

هدیه حسینی‌نژاد؛ بازیگر زن فیلم گفت: فکر می‌کنم کمتر خانمی باشد که حداقل یک‌بار با این مشکل روبه‌رو نشده باشد و از کنار آن رد نشده باشد. موارد مشابهی هم برای من پیش آمده و یکی از دلایلی هم که این کار را دوست داشتم همین بوده است. آقایان هم با رویکرد متفاوت برداشت خود را از این ماجرا دارند.

سجاد بابایی ضمن همدردی با مردم کشور و زلزله خوی گفت: بیشترین چیزی که در کاراکتر من وجود دارد و من را برای بازی هل می‌داد شخصیتی بود که پیام لاریان نوشته بود و در کنار آن یک تک‌روی در کاراکتر وجود داشت که درگیر تصمیم‌گیری لحظه‌ای می‌شود، این آنارشی که کاراکتر با آن همراه است را من دوست داشتم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>