سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۳ بهمن ۱۴۰۱ در ۱:۴۱ ب.ظ چاپ مطلب
در نخستین روز فجر۴۱ چه گذشت؟

فاصله‌ چند فرسخی با جشنواره بین‌المللی

Fajr41-Day1

نخستین روز از جشنواره چهل‌و‌یکم فیلم فجر که امسال عنوان بین‌المللی و ملی را باهم یدک می‌کشد، گذشت اما با توجه به کاستی‌های این دوره، باید بپذیریم که این جشنواره هنوز بین‌المللی نیست.

به گزارش سوره سینما، اولین روز از برگزاری جشنواره چهل و‌ یکم فیلم فجر، با اکران دو فیلم سینمایی «استاد» ساخته سیدعماد حسینی و «شماره ۱۰» به کارگردانی حمید زرگرنژاد آغاز به کار کرد.

با توجه به این که چند سالی است جشنواره فیلم فجر از مراسم افتتاحیه محروم مانده است، امروز ۱۲ بهمن‌ماه پیش از اکران اولین فیلم، مجتبی امینی؛ دبیر جشنواره در سالن شماره ۹ پردیس ملت حاضر شد و چندجمله‌ای را با اهالی رسانه در میان گذاشت و گفت: در این دوره چیدمان فیلم‌ها در بخش سودای سیمرغ با حضور ۲۴ فیلم از اقلیم‌های مختلف کشور است و این آثار توسط هنرمندان در شرایط سخت تولید شده‌اند.

وی افزود: سینمای ایران سه سال سختی را پشت سر گذاشته و زندگی و معیشت هنرمندان هم با سختی‌هایی مواجه بوده است. کمک کنیم تا روح جدیدی به سینما دمیده شود و صنعت سینمای ایران در سال آینده پررونق شود تا چرخه سینما هم به مرحله شکوفایی برگردد.

سپس فیلم سینمایی «استاد» به‌عنوان نخستین فیلم جشنواره فجر ۴۱ اکران شد. جالب‌توجه است که هرسال هر چهار سالن سینمایی پردیس ملت به‌طور هم‌زمان فیلم را اکران می‌کردند اما امسال قبل از شروع فیلم همه اهالی رسانه تنها به سالن شماره ۹ هدایت شدند و سه سالن دیگر خالی از تماشاگر بود.

*نشست فیلم «استاد» و ماجرای استخاره‌های مداوم افخمی

نخستین نشست پرسش و پاسخ روز اول جشنواره پس از اکران فیلم «استاد» در سالن نشست‌های پردیس ملت برگزار شد. در این نشست سیدعماد حسینی؛ کارگردان، بهروز افخمی؛ تهیه‌کننده، هدیه حسینی‌نژاد؛ بازیگر و سجاد بابایی حضور داشتند.

بهروز افخمی ابتدای نشست از اینکه هیچ‌کس در حین نمایش فیلم از سالن خارج نشده است، ابراز خوشحالی کرد و گفت که این نشانه خوبی برای فیلم است.

یکی از صحبت‌های جالب در این نشست، گفته‌های افخمی در مورد علت پذیرفتن تولید این فیلم بود. او توضیح داد زمانی که از سوژه فیلم که در مورد «می‌تو» است، مطلع شده فیلم‌نامه را نخوانده رد کرده اما با اصرار تهیه‌کننده قبلی آن را خوانده و پس از سه بار استخاره که هر سه بار هم خیلی خوب بوده، پذیرفته تا این فیلم را تولید کند. او بیان کرد که ابتدا قصد داشته این فیلم را به صورت کمدی دربیاورد اما وقتی فیلم‌نامه را خوانده به این‌ نتیجه رسیده که اصلاً نمی‌توان برداشتی کمدی از آن داشت.

Neshast Ostad (12)

در ادامه این نشست، عماد حسینی به‌عنوان کارگردان در مورد کاراکتر اصلی فیلم که یک استاد متهم به تعرض بود عنوان کرد که حداقل در کشور ما در یک سال گذشته چندین مدل از این دست استادها معرفی شده‌اند!

وی در بخش دیگری از نشست درباره ارتباط فیلمش با جنبش می‌تو گفت: «بی‌شک بی‌ارتباط با جنبش می‌تو در سطح جهانی نیست. در کشور ما ۸۰۰ زن مشهور ادعا کرده‌اند که مورد چنین ظلم شدیدی قرار گرفته‌اند و در این شرایط عقل سلیم حکم می‌کند که چنین ادعایی باید مورد بررسی قرار گیرد که متأسفانه چنین اتفاقی تا امروز رخ نداده است.»

*نشست فیلم «شماره ۱۰» و عدم حضور بازیگرانش

دومین نشست پرسش و پاسخ در اولین روز جشنواره مربوط به فیلم سینمایی «شماره ۱۰» بود. در این نشست حمید زرگرنژاد، ابراهیم اصغری، احمد کاوری و چند نفر دیگر از عوامل فیلم بدون بازیگران حضور داشتند.

جالب توجه است که علت عدم حضور بازیگران در این نشست توسط تهیه‌کننده توضیح داده شد و ابراهیم اصغری در این خصوص گفت: به دلیل تشابه برنامه برج میلاد و پردیس ملت برخی از عوامل به اشتباه به برج میلاد رفته بودند.

Neshast Shomareh 10 (3)

زرگرنژاد در این نشست با اشاره به قهرمان‌پروری در فیلم‌ها گفت که مخاطب پهلوانان را دوست دارد و در این فیلم قصد داشته که قهرمان بسازد. او عنوان کرد که سه سال برای تحقیق و نگارش فیلم‌نامه این فیلم زمان صرف کرده است.

*چه خبر از داورها؟

اما نکته قابل‌توجه این است که نخستین روز از جشنواره چهل و یکم پایان یافت اما هنوز خبری از اعلام اسامی داورهای بخش‌های مختلف، اسامی کامل فیلم‌های بخش بین‌الملل و مهمان‌های این بخش نیست! و با اینکه فیلم‌های مستند و کوتاه اعلام شده‌اند اما مشخص نیست کجا و چه زمانی اکران می‌شوند! این‌ها نکاتی هستند که برای تمامی اهالی رسانه سؤال‌برانگیز شده‌اند اما کسی هم پاسخگو نیست!


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>