سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۲ بهمن ۱۴۰۱ در ۱۱:۵۲ ب.ظ چاپ مطلب
نشست فیلم «شماره ۱۰» برگزار شد؛

زرگرنژاد: «شماره ۱۰» تلفیقی از خاطره چند اسیر جنگی است

Zargar-Nezhad

حمید زرگرنژاد؛ کارگردان فیلم «شماره ۱۰» گفت: این فیلم تلفیق خاطره چند نفر از جمله زاگرس میرانی و محمد عبدی بود که از آقای زاگرس خبری در دست نیست.

به گزارش سوره سینما، نشست فیلم سینمایی «شماره ۱۰» به کارگردانی حمید زرگرنژاد چهارشنبه ۱۲ بهمن در سالن نشست‌های پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

ابراهیم اصغری؛ تهیه‌کننده فیلم در ابتدای نشست در مورد سوژه این فیلم گفت: سینمای ایران و نسل جوان به قهرمان نیاز دارد، من در کار قبلی و این کار سعی کردم به سمت فیلم قهرمان محور بروم. داستان بر اساس مستنداتی شکل گرفت که به بهترین قهرمانان معاصر می‌پردازد.

وی ادامه داد: قصه این فیلم بر اساس تحقیقاتی که دوست عزیزم در سال‌های گذشته انجام داد شکل گرفت و بعد از بازنویسی‌های متعدد به فیلمی که دیدید رسید. می‌خواستیم قهرمان را در انتها به یک پهلوان تبدیل کنیم که به نظرم ما ایرانی‌ها پهلوانان را دوست داریم و امیدواریم در ذهن مخاطب هم این ذهنیت شکل بگیرد و به الگوسازی برای نسل جوان کمک کند.

در ادامه حمید زرگرنژاد؛ کارگردان فیلم گفت: باید بگویم که یک فیلم اجتماعی ساختم که از سال ۹۶ شروع به تحقیق آن کرده بودم. زندگی این قهرمان بر اساس تعداد زیادی خاطره است و فراری که انجام داد تنها فرار موفق در طی یک دوره ده‌ساله اسارت است. صدام حدود چهل میلیون دینار برای سر او جایزه گذاشته بود و این برای من جالب بود. پرداخت به این موضوعات باعث شده است تا جنگ و چنین مواردی در کل جهان برداشته شود.

وی درباره اینکه فیلم برچه اساسی ساخته‌شده است گفت: این فیلم تلفیق خاطره چند نفر ازجمله زاگرس میرانی و محمد عبدی بود.

زرگرنژاد درباره زمان نگارش فیلم‌نامه توضیح داد: حدود سه سال فیلم‌نامه زمان برد و انگیزه نگارش آن این بود که کاراکتر فیلم تنها فرار موفقی را داشت که در دوران اسارت صورت گرفت.

حسن حاجی ابراهیمی؛ طراح صحنه فیلم درباره مختصات تولید فیلم گفت: شرایط ما سخت بود که لوکیشنی پیدا کنیم که در فیلم‌های دیگر دیده نشده است. لوکیشن را به سمت یک کارخانه متروکه بردیم. با کارگردان به جمع‌بندی رسیدیم که چنین فضایی داشته باشیم و از اردوگاه به سمت کارخانه متروکه برویم تا از موقعیت‌های تکراری دوری کنیم.

وی اضافه کرد: بخش عمده کار ما دکور بود. من از تیمم تشکر می‌کنم چون دکوراتور نداشتیم. ما قصه را این‌گونه تعریف کردیم که در روند قصه هم تأثیرگذار باشد و خودمان لوکیشن را درست کنیم.

نیاز حمیدی؛ طراح لباس نیز درباره طراحی‌ها توضیح داد: من سعی کردم بابت طراحی لباس‌ها به کل طراحی‌ها زندگی ببخشم‌. سعی کردم روی کهنه‌کاری و در عین حال زندگی دادن به لباس، شخصیت‌ها و فیلم تلاش کنیم. در کانال آب و کانال‌های دیگری که می‌کندند از متریال چوب استفاده کردیم و آن‌ها را به نمایی از فلز و متریال آهن تبدیل کردیم.

فرخ فدایی؛ صدابردار فیلم در ادامه گفت: چند سالی است که صداها در این کشور مردم را بدسلیقه کرده است. ما در این کار متناسب با خشونتی که در عکس است خواستیم خشونت در صدا هم رعایت شود. سردی و خشونت در صدا هم دربیاید و مدیون صداگذار هم هستم که آنچه خواستیم درآمد.

Zargar-Nezhad2

کارگردان در ادامه درباره عوامل فیلم گفت: دویست نفر عوامل فیلم بودند. به نمایندگی از بازیگران این را بگویم که صرفاً برای دریافت یک دستمزد این کار را قبول نکردند. همه این‌ها پیشنهاد کارهای راحت و آپارتمانی هم داشتند اما این کار را قبول کردند و با جان و دل بازی کردند.

زرگرنژاد درباره انتخاب مجید صالحی برای بازی در نقش جدی گفت: من برای فیلم «ماهورا» هم با او صحبت کردم و دعوت کردم و فیلم برف آخر را نباید فراموش کنیم که چقدر درخشید.

اصغری نیز دراین‌باره پاسخ داد: این نگاه که فلان بازیگر کمدی است یا جدی نگاه درستی نیست. من چندین سال است کارهای صالحی را دنبال می کنم کارهای مختلفی بازی کرده است. اینکه در برخی نقش ها کاندیدای سیمرغ شده اهمیتی ندارد. او در فضای جدی بازی داشته است برای این کار هم خودش انگیزه داشت.

احمد کاوری در پاسخ به نقدی که بازیگران را نچسب اعلام کرده بود، اظهار کرد: اینکه می‌گویند بازیگرها نچسب بودند را نمی‌فهمم. مثلاً باید چه عکس‌العملی می‌داشتند یا نمی‌داشتند. ولی من اولین بار که فیلم را روی پرده دیدم چیزی به‌عنوان بد بودن ندیدم شاید در جایی سلیقه من نبوده است اما بد نبود همه پرشور و آگاهانه جلوی دوربین رفتند. حتماً هیچ‌کس کامل نیست ولی دلیلی بر بد بودن نیست.

زرگرنژاد درباره اقتباس این فیلم گفت: بیست‌وپنج کتاب از خاطرات اسرا است که در تیتراژ هم اسامی آن‌ها وجود دارد و از هر یک بخشی پرداخته شده است.

وی درباره دلیل انتخاب مهدی زمین پرداز تصریح کرد: من سه بار قرار بود با مهدی زمین پرداز بازی کنم و فکر می‌کنم اینجا خیلی خوب بازی کرده است. او از دوربین فرار می‌کند و خروجی برایش خیلی مهم‌تر است تا اینکه خودش دیده شود.

کاوری در ادامه در این باره اظهار کرد : زمین پرداز تا وقتی این نقش را نفهمید پای کار نیامد. بارها با او قرار گذاشتیم فیلم‌نامه را خواند. زرگرنژاد فیلم‌نامه را اجرایی می‌نویسد. زمین پرداز هم اگر نقش را نمی‌فهمید بعید می‌دانم اصلاً وارد این کار می‌شد.

ابراهیم اصغری در پایان گفت: هر قهرمان ایرانی این لیاقت را دارد که بتوان درباره او فیلم ساخت. علاقه‌مندم درباره دیگر قهرمان‌ها و قهرمانان تاریخی هم فیلم بسازم.