سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۶ اسفند ۱۴۰۱ در ۲:۳۰ ب.ظ چاپ مطلب
در پاسخ به سوره سینما عنوان شد؛

اعتبارهای ۱۰۰ میلیونی انجمن سینمای جوان به آثار برتر جشنواره ۱۰۰

Neshast-100Fest

یوسف منصوری؛ دبیر سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ در نشست این جشنواره گفت: انجمن سینمای جوان به سه اثر برگزیده از نگاه خود، سه اعتبارنامه ۱۰۰ میلیونی اعطا می‌کند.

به گزارش سوره سینما، دومین نشست جشنواره سیزدهم فیلم ۱۰۰ با حضور یوسف منصوری؛ دبیر جشنواره، حمیدرضا جعفریان؛ رئیس شورای سیاست‌گذاری و مدیرعامل سازمان سینمایی سوره، محمد روح‌الامین؛ مدیر هنری و الهه طه‌ئی؛ مدیر بخش بین‌الملل برگزار شد. در ابتدای این نشست، جعفریان بیان کرد: همانطور که می‌دانید جشنواره ۱۰۰ در دوره سیزدهم اتفاق زیادی را تجربه کرد و مخصوصا با وقفه‌ای که برای برگزاری چند ساله آن افتاد اما اتفاقات خوبی برای آن رخ داد. از همه عزیزانی که در این جشنواره با ما همکاری کردند تشکر میکنم. از نهادهایی که با آن‌ها تفاهم‌نامه‌هایی را امضا کردیم نیز تشکر می‌کنم و امیدواریم در دوره‌های بعدی هم شاهد این همراهی‌ها باشیم.

وی ادامه داد: بیش از دو برابر از آخرین دوره جشنواره، از این دوره استقبال شد و ۴۵۰۰ اثر به این جشنواره رسیده است. نوجوانانی که به فضای فیلم علاقمندند به فضای رسانه‌ای این روزها خیلی اهمیتی ندادند و میل و علاقه خود را نشان دادند. تمایل به دیده شدن و ارسال اثر نویدبخش نسل‌های بینظیر بعدی در سینما خواهد بود. ما از جاهای مختلف کشور آثار داشتیم. فیلمسازان جوان خوبی از سراسر کشور به این جشنواره آمدند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری با اشاره به همراهی هنرمندان پییشکسوت در جشنواره، بیان کرد: ما در این دوره از اجزا و فرایند جشنواره تا اختتامیه همراهی و کمک فیلمسازان و هنرمندان معتبر را در کنار فیلمسازان جوان داشتیم و این اتفاق به غنای جشنواره خیلی کمک کرد.

در ادامه یوسف منصوری گفت: همانطور که در جلسه ابتدایی گفتم سه بخش ملی، بین‌الملل و کودک و نوجوان داریم. در ایام ارسال آثار ۴۶۲۲ اثر ملی و بین‌المللی ارسال شد و این عدد بزرگی برای این جشنواره است. امیدوارم در سال‌های آینده این مسیر با قوت بیشتری ادامه پیدا کند. بیش از ۲۰ کشور برای این دوره اثر فرستاده‌اند و یکی از ویژگی‌های این دوره این است که از شهرستان‌های دیگر آثار زیادی را داریم که از لحاظ کیفی نیز قابل قبول بودند.

وی ادامه داد: جشنواره شرایط بهتر گام برداشته شدن بچه‌های فیلم کوتاه را مهیا کرد. در این دوره برای اولین بار رویداد «پیچینگ» را داریم که با حضور سرمایه‌گذاران دولتی و خصوصی برگزار می‌شود، استقبال از آن خیلی خوب بود و آثار زیادی به آن بخش رسید. ما یک تفاهم‌نامه‌ای با جشنواره اسلواکی داریم که اتفاقات خوبی دارد و یکی از آن‌ها این است که سه اثر از جشنواره ۱۰۰ بدون هیچ انتخاب در میان آثار دیگر، به جشنواره اسلواکی بروند. یک اتفاق دیگر تفاهمی است که ما با بخش بین‌الملل سازمان سینمایی سوره داشتیم و دوستان این بخش در زمان اکران در سالن هستند و فیلم‌هایی که قابلیت حضور در بازارهای بین‌المللی در جشنواره‌های خارجی را داشته باشند به بازار فیلم می‌روند.

Neshast-100Fest3

منصوری توضیح داد: تفاهم‌هایی را نیز با شبکه‌های صدا و سیما داشتیم که از میان آثاری که به جشنواره ۱۰۰ ارسال شدند انجمن سینمای جوان و شبکه نسیم آثار منتخب خودشان را انتخاب می‌کنند و برای تولید بعدی صاحبان آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند. در روزهای اکران ما در پردیس سینمایی ملت دو شکل اکران را خواهیم داشت. یک بخش مسابقه ملی، مسابقه بین‌املل و بخش آثار «برای کودک و نوجوان». در سال‌های گذشته کسانی چون نرگس آبیار، هومن سیدی و یا محمدرضا خردمندان در این جشنواره اثر داشتند. من از دوستان تهیه‌کننده‌ام دعوت کردم که در طول اکران‌ها در سالن‌ها حضور داشته باشند که آثار را ببینند و جوان‌ها بتوانند با آن‌ها صحبت و تبادل ایده کنند.

وی افزود: ما در هیات انتخاب سعی کردیم از همه نگاه‌ها از جمله، هنری و درام و نویسندگی عضو داشته باشیم که بتوانند آثار را از همه جهات مورد بررسی قرار دهند. خروجی جلسات ما این شد که از مجموع ۱۸۱ اثر ۸۴ اثر در بخش اکران هستند که داوری نمی‌شوند ۹۷ اثر در بخش مسابقه ملی حضور دارند. در بخش کودک و نوجوان ۷۶ اثر را پذیرفته‌ایم و برای این بخش سختگیری کردیم چرا که مهم است اثر برای کودک و نوجوان باشد نه درباره آن‌ها. از این ۷۶ اثر، ۳۵ اثر در بخش مسابقه حضور دارند.

وی در مورد آثار اقتباسی توضیح داد: ما در این جشنواره بنایی برای تولید اثر نداریم ما مبنایی را قرار میدهیم که فیلم تولید شده به جشنواره برسد اما دغدغه تولید اثر نداریم. اینکه در سینمای بلند ما هنوز آثار اقتباسی به آن شکل نداشتیم مساله جدی است. ما استقبال می‌کنیم که در طی سال‌های آینده یک تفاهم‌نامه‌ای با متولیان آثار مکتوب داشته باشیم. در این دوره بخش مشخصی نداریم هرچند آثاری داشتیم که خودشان اقتباس کرده بودند.

این پیشنهاد که بستر اینکار را فراهم کنیم بسیار خوب است. اما جایزه‌ای با عنوان بخش اقتباس در جشنواره وجود ندارد.

منصوری در پاسخ به سوره سینما، در مورد سرمایه‌گذاری شبکه‌ها گفت: محدودیتی در این حوزه وجود ندارد و ما صاحب اثر را به تولیدکنندکان وصل می‌کنیم. کسانی که آثار را انتخاب میکنند آن‌ها را برای روز رویداد «پیچینگ» غربالگیری کردند و کمتر از سی اثر را انتخاب کردند که طرح‌بعدیشان شانس ارائه داشته باشد.

وی افزود: بچه‌هایی که طرحشان مورد قبول باشد شانس ارائه دارند و اگر سرمایه‌گذاری خوشش آید می‌تواند سرمایه‌گذاری کند. در این راستا انجمن سینمای جوان به حداقل هایی رسیده که روی آن تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری کند. ۳ اعتبارنامه ساخت فیلم کوتاه تا ۱۰۰ میلیون در «پیچینگ» و دو اعتبارنامه هم از فیلم‌های راه یافته به بخش مسابقه توسط انجمن سینمای جوان به آثار داده می‌شود.

منصوری ادامه داد: شبکه کودک و شبکه امید نیز یک اعتبارنامه تا سقف ۵۰ میلیون تومان برای یک انیمیشن در بخش مسابقه و یک اعتبارنامه تا سقف ۵۰ میلیونی نیز برای فیلم رئال پرداخت می‌کند. شبکه نسیم نیز سه اعتبارنامه به سه ایده منتخب در فضای طنز، در بخش پیچینگ تا سقف ۵۰ میلیون تومانی اعطا می‌کند.

Neshast-100Fest2

وی اضافه کرد: یک ویژگی خوبی که در رویداد «پیچینگ» وجود دارد، این است که چند ایرلاین مشهور در این بخش حضور دارند که می‌توانند برای نمایش در پروازها تفاهم کنند و آثار را در پروازها نمایش دهند.

همچنین ما آثار برترمان را در طول سال در سینماهای حوزه هنری اکران می‌کنیم و غیر از آن در تلاشیم که با تعامل با شهرداری مثلا در تلویزیون شهری یا مترو این فیلم‌ها را نمایش دهیم. در مورد انتخاب پردیس ملت نیز انتخاب‌های مختلفی وجود داشت که هر کدام ویژگی‌های خود را داشتند یکی سالن سن دارد یکی پارکینگ دارد یکی رستوران دارد و … در جمیع این عوامل به پردیس ملت رسیدیم.

وی با اشاره به شعار «ایران عزیز ما» برای این دوره از جشنواره توضیح داد: در تولیداتی که امسال در جشنواره فرستاده شده بود، آثار خوبی را در راستای شعار جشنواره دیدیم. هیات انتخاب معیارهای مختلفی را برای انتخاب در نظر می‌گیرد یکی از آن‌ها تطابق با شعار جشنواره است. و آثار زیادی در این دوره مطابق با شعارمان حضور دارد. در طول زمان این شعار به یک ادبیات مهم در آثار تبدیل خواهد شد.

الهه طه‌ئی گفت: در بخش بین‌الملل جشنواره که آن‌را در آبان ماه آغاز کردیم و فراخوان را در سایت‌های خارجی گذاشتیم و فیلم پذیرفتیم. ۲۴۲۷ اثر در ۱۲۷ کشور دنیا در این بخش ثبت‌نام کردند. تمامی آثار با دقت دیده شد و در نهایت با سختگیری به ۸۸ عنوان فیلم از ۳۱ کشور رسیدیم. ۳۹ اثر در بخش رقابتی و ۴۹ اثر نیز در بخش نمایش حضور خواهند داشت. فیلم‌ها با دو زیرنویس فارسی و انگلیسی پخش می‌شوند. در کنار نمایش فیلم‌ها یک ورک‌شاپ تخصصی با استادی از یونان برگزار خواهیم کرد. دبیر جشنواره آزیل اسلواکی در هیات انتخاب حضور دارد.

محمد روح‌الامین نیز بیان کرد: رسالت ما ایجاد یک نمایه و سر و شکل برای یک جشنواره بین‌المللی در حوزه فیلم کوتاه است. همانطور که نقطه عظیمت ما مشخصا از پوستر جشنواره فیلم است که ما سعی کردیم یک شکل و بیان مینیمال در آن داشته باشیم. در طول این ماه‌ها درگیر کارهای مختلف دیگری بودیم و جاه‌طلبی‌هایی هم داشتیم اما متاسفانه شرایط زمانی و تکنیکال جواب جاه‌طلبی‌های ما را نداد اما سعی کردیم در بخش‌های مختلف حال جوانانه و سرخوشانه را حفظ کنیم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>