سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ۲:۲۴ ب.ظ چاپ مطلب
در هشتادمین جشنواره فیلم ونیز؛

«دیمین شزل» رئیس هیات داوران ونیز ۲۰۲۳ شد

Damien-Chazelle

«دیمین شزل» به عنوان رئیس هیات داوران بین‌المللی رقابت اصلی هشتادمین جشنواره فیلم ونیز که از ۳۰ آگوست تا ۹ سپتامبر (۸ الی ۱۸ شهریور) برگزار می شود، معرفی شد.

سوره سینما – شزل تاکنون دو بار جشنواره فیلم ونیز را با فیلم‌هایش افتتاح کرده است. یکبار در سال ۲۰۱۶ و با فیلم «لالالند» و بار دیگر در سال ۲۰۱۸ با فیلم «نخستین انسان» که فیلم «لالالند» او در ۱۴ رشته برای اسکار نامزد شد و در نهایت ۶ جایزه از جمله اسکار بهترین کارگردانی را گرفت. دیمین شزل جوانترین کارگردانی بود که تا به حال این جایزه را دریافت کرده است. فیلم «نخستین انسان» با بازی رایان گاسلینگ و کلر فوی نیز چهار جایزه اسکار را از آن خود کرد.

در حالی که دیمین شزل ریاست هیات داوران بخش اصلی جشنواره فیلم ونیز را برعهده گرفته، آلیس دیوپ نیز به عنوان رئیس بخش فیلم اول این جشنواره انتخاب شده است. در همین حال جوناس کارپینانو نیز هیات داوران بخش اوریزونتی را رهبری می‌کند.

سال گذشته، آلیس دیوپ اولین فیلم بلند داستانی خود را با عنوان «سن اومر» در ونیز به نمایش گذاشت و ۲ جایزه شیر نقره‌ای شامل جایزه بزرگ هیات داوران و شیر آینده را دریافت کرد. این فیلم همچنین برگزیده رسمی فرانسه در نود و پنجمین دوره جوایز اسکار شد و برنده سزار بهترین فیلم اول و جایزه ژان ویگو نیز شد.

دیوپ در مصاحبه‌ای در مورد انتخابش به عنوان رئیس بخش فیلم‌های اول جشنواره ونیز گفته است: «خوشحالم که امسال سکان را به دست می‌گیرم و کار می‌کنم تا شاهد ظهور نسل جدیدی در چشم‌انداز سینمایی باشم که جشنواره ونیز همیشه به دنبال تجدید آن بوده است.»

براساس این خبر، جوناس کارپینیانو ایتالیایی که چندین جایزه سینمایی را برای فیلم‌هایش دریافت کرده و با فیلم «کیارا» به عنوان برنده بخش دو هفته کارگردانان جشنواره فیلم کن ۲۰۲۱ شناخته شد هم ریاست داوران بخش افق‌های ونیز را پذیرفته است.

گفتنی است؛ هیات داوران دیمین شزل شیر طلایی بهترین فیلم، شیر نقره‌ای (جایزه بزرگ هیات داوران و بهترین کارگردانی)، جایزه کوپا وولپی (برای بهترین بازیگر زن و بهترین بازیگر مرد)، جایزه ویژه هیات داوران، جایزه بهترین فیلمنامه و جایزه مارچلو ماسترویانی برای برای بهترین بازیگر مرد یا زن جوان اهدا می‌کند.

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>