سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ۳:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب
اینک چاقی‌هراسی ممنوع؛

سانسور برنامه کودک توسط بی‌بی‌سی

Bluey1

شبکه‌های ای‌بی‌سی و بی‌بی‌سی اپیزود آخر سریال «بلویی» را به دلیل نشان دادن یک حقیقت پزشکی، سانسور کردند.

سوره سینما – «بلویی» سریال استرالیایی برنده امی که از شبکه‌های ABC و BBC در حال پخش است، موردانتقاد شدید چاق‌ها قرار گرفت. در اپیزود «تمرین کن» Exercise ، پدر کاراکتر بلویی، تصمیم به رژیم گرفتن و ورزش کردن، می‌گیرد. در یک سکانس بسیار توهین‌آمیز به سنگین‌وزنان جامعه، پدر بلویی روی ترازو ایستاد و قسمتی از چربی شکم خود را (به نشانه چاقی) در دستش گرفت.

تیک‌تاک به‌عنوان قدرتمندترین شبکه اجتماعی در عرصه تبلیغات پیام‌های جناح چپ آمریکا، نقش مهمی در کنسل و سانسور کردن مردم و آثار بصری دارد. یک تیک‌تاکر معروف استرالیایی به نام مارگی (زنی دویست کیلویی و بسیار چاق)، در ویدیو خود گفت: «گویا سریال «بلویی»، با چاقی هراسی هیچ مشکلی ندارد.»

این متخصص در ادامه گفت: «اینکه آن‌ها (سازنده سریال) عدد روی ترازو را نشان می‌دهند و هر دو والدین از دیدن چاقی خود، ناراحت می‌شوند، امری مشکل‌ساز است.»

ماجرا وقتی بحرانی‌تر می‌شود که یک پزشک متخصص تغذیه کودکان هم در تائید چاقی مفرط در اکانت خود نوشت: «اینکه ما کاراکتر bandit و chilli را هنگام وزن کردن خودشان دیدیم و در ادامه نشان داده ‌شد که این پدر و مادر جلوی فرزندانشان به وضعیت هیکل خود نفرت ورزیدند، بسیار دردناک است.»

Bluey2

این اپیزود برای دفعه اول در ۱۶ آوریل در استرالیا نشان داده شده بود. با توجه به قراردادی که دیزنی با BBC بسته است و این سریال را در آمریکا نشان می‌دهد، قسمت جدید این سکانس توهین‌آمیز را سانسور خواهد کرد.

اینکه یک پزشک، خصوصاً یک متخصص تغذیه کودک، به خود اجازه می‌دهد و مروج «چاقی چیز خوبیست» می‌شود، نشان از ارجحیت بازی‌های سیاسی به علم پزشکی است.

قدرت بی حد و حصر تیک‌تاکرها هم در چند سال اخیر، صرفاً به ضرر هنر تبدیل شده است. گویا هالیوود به محض شنیدن یک انتقاد و یا پیشنهاد، (صرفاً حرف‌هایی که تم لیبرالی دارند) آن را در آثار خود پیاده می‌کند. مسئله Body positivity (چاقی چیز خوبیست) دیگر صرفاً معطوف به فیلم‌ها و سریال‌ها نیست، حتی جامعه پزشکی را هم تحت تأثیر قرار داده و پزشکان جرات بیماری خواندن چاقی، را ندارند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>