سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ۱۲:۱۹ ب.ظ چاپ مطلب
جشنواره فیلم کن افتتاح شد؛

بازگشت پرحاشیه جانی دپ

Cannes-Opening1

هفتاد و ششمین دوره از رویداد سینمایی فرانسه، فرش قرمز نمادین کاخ را برای ستارگانی از جمله مایکل داگلاس که نخل طلای افتخاری را دریافت کرد، پهن کرد و البته حضور جانی دپ روی فرش قرمز حاشیه‌های زیادی را برای او ایجاد کرد.

به گزارش سوره سینما به نقل از هالیوود ریپورتر، تب جشنواره فیلم کن امسال، سرانجام شامگاه سه شنبه۱۶ می (۲۶ اردیبهشت) با میزبانی جانی دپ و فیلم شب افتتاحیه‌اش با عنوان «ژان دو باری» در جنوب فرانسه آغاز شد.

حضور جانی دپ که نقش لویی پانزدهم در فیلم «ژان دو باری» (فیلم افتتاحیه کن ۲۰۲۳) به کارگردانی مایوین را ایفا می‌کند، روی فرش قرمز افتتاحیه که دست در دست مایوین بود توجه عکاسان و خبرنگاران را به خود جلب کرد تا جایی که جانی دپ و فیلمش را به موضوع اصلی توییتر تبدیل کرد.

*تحسین کارگردان «ژان دو باری» توسط جانی دپ

دپ دقیقا ساعت ۷ بعد از ظهر رسید. با موهای صاف، دم اسبی و عینک آفتابی، با طرفداران عکس می‌گرفت و به آن‌ها امضا می‌داد. کن پس از دادگاه‌های جنجالی طلاق او از امبر هرد، حضور این بازیگر روی فرش قرمز را پس از جشنواره فیلم رم در سال ۲۰۲۱ رقم زد.

دپ در مصاحبه کوتاه خود روی فرش قرمز در مورد فرانسوی صحبت کردنش در فیلم شوخی کرد و گفت: «معلم فرانسوی‌ام را پنهان می‌کنم.»

او در ادامه مایوین را به عنوان یک فیلمساز تحسین کرد و گفت: «دید مایوین از کل فیلم، در طول تولید به طرز باورنکردنی ثابت بود. او توانمند است و همچنین در روند کار انعطاف پذیر و برای امتحان گزینه‌های مختلف آماده است. به نظر من او در صحنه فیلمبرداری کار زیبایی انجام داده است.»

در ادامه دپ، مایوین و دیگر عوامل فیلم روی فرش قرمز رفتند و با ورود به سالن با استقبال تماشاگران رو به رو شدند.

Cannes-Opening3

پس از نمایش فیلم، تماشاگران دپ و مایوین را ایستاده تشویق کردند و مایوین سخنان کوتاهی را ارائه کرد که به یک رویه غیررسمی کن تبدیل شده است که در چند جشنواره گذشته ظهور کرده است.

او اظهار داشت که تامین مالی فیلم دشوار بوده است و از همکاران و سرمایه‌گذارانش نیز تشکر کرد.

فیلم «ژان دو باری» نه تنها جشنواره فیلم کن را افتتاح کرد، بلکه اکران خود را از امروز در سینماهای سراسر فرانسه آغاز کرد.

*اعطای نخل طلای افتخاری به مایکل داگلاس

اما اکران «ژان دو باری» تنها داستان شب افتتاحیه نبود. مایکل داگلاس به همراه همسرش؛ کاترین زیتا جونز و دخترشان؛ کریس، برای دریافت نخل طلای افتخاری به پاس یک عمر تلاش هنری در بازیگری و تهیه‌کنندگی به سالن آمدند.

داگلاس روی سن مراسم، دریافت این جایزه را افتخاری باورنکردنی نامید و گفت: «این جایزه برای من بسیار مهم است زیرا صدها جشنواره در سراسر جهان برکزار می‌شود اما تنها یک کن وجود دارد. من خاطرات خوبی از این جشنواره در بیش از ۴۰ سال گذشته دارم.»

داگلاس در ادامه به طعنه گفت که در سن ۷۸ سالگی است و دو سال از جشنواره بزرگتر است. او به زندگی حرفه‌ای ۵۵ ساله خود اشاره کرد و از خود پرسید: «چگونه این همه دوام آورده‌ام؟!» و در پاسخ به سوال خود، موفقیت‌اش را به بنیادی که در همان ابتدا ساخته بود نسبت داد.

Cannes-Opening2

داگلاس ستون‌هایی مانند کارل مالدن (بازیگر)، تحصیل در تئاتر آمریکایی و پدر فقیدش (کرک داگلاس)ِ افسانه‌ای را به‌عنوان پایه‌های برای فعالیت حرفه‌ای چند دهه‌‌اش دانست. او گفت: «کرک داگلاس برای مردم سوپرمن بود، اما برای من پدر بود.»

این برنده اسکار گفت که هشت ماه زندگی و کار در فرانسه را صرف آخرین بازی خود، یعنی نقش بنجامین فرانکلین در مینی سریال آینده «فرانکلین» کرده است و به همین بهانه از کن و کشور فرانسه به خاطر کمک‌هایشان به حرفه‌ او تشکر کرد.

مایکل داگلاس ۷۸ ساله فیلم‌های محبوب بسیاری در مقام بازیگر یا تهیه‌کنندگی ارائه کرده، از فیلم‌های او می‌توان به«غریزه اصلی»، «پسران شگفت‌انگیز» ، «فروپاشی» و «مردمورچه‌ای» اشاره کرد.

*هیات داوران بخش رقابتی روی فرش قرمز

روبن اوستلوند؛ فیلم‌ساز سوئدی که دو نخل طلا را در کارنامه‌ی خود دارد، ریاست هیات داوران بخش رقابتی جشنواره‌ی امسال را بر عهده دارد و در کنار دیگر اعضای هیات داوری متشکل از پل دینو؛ بازیگر و کارگردان آمریکایی، ژولیا دوکورنو؛ کارگردان و فیلمنامه‌‌نویس فرانسوی، بری لارسون؛ بازیگر و کارگردان آمریکایی، دنیس منوشه؛ بازیگر فرانسوی، رونگانو نیونی؛ فیلمنامه‌نویس و کارگردان زامبیایی، عتیق رحیمی؛ نویسنده و فیلمساز افغانستانی، دیمین سیفرون؛ کارگردان و فیلمنامه‌‌‌نویس آرژانتینی و مریم توزانی؛ فیلمساز و بازیگر مراکشی بر روی فرش قرمز مراسم افتتاحیه حضور پیدا کرد.

به غیر از اعضای هیات داوری و عوامل فیلم افتتاحیه، بازیگرانی چون کاترین زتا جونز، هلن میرن، ال فنینگ و مس میکلسن بر روی فرش قرمز این مراسم حضور داشتند.

گفتنی است؛ اجرای مراسم افتتاحیه به عهده کیارا ماسترویانی؛ دختر کاترین دنو بود که تصویر او از فیلم (La Chamade) روی پوستر جشنواره امسال است. این پوستر به منظور ادای دین به این بازیگر نامدار و پرکار فرانسوی طراحی شده است.

هفتاد و ششمین جشنواره فیلم کن، از روز سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت (۱۶ می) تا ۶ خرداد (۲۷ می) در این شهر ساحلی برگزار می‌شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>