سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۹ خرداد ۱۴۰۲ در ۷:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب
ورایتی پاسخ می‌دهد؛

آیا رسانه‌های اشتراکی رو به افول هستند؟

Squid-Game

وال استریت در رابطه با سرویس‌های اشتراکی اشتباه کرد. این گزاره‌ای است که اخیرا برخی شرکت‌های رسانه‌ای در آمریکا به آن رسیده‌اند. آیا یک انقلاب رسانه‌ای در جریان است؟

سوره سینما – انقلاب رسانه‌های اشتراکی (استریم مدیا) قرار بود آینده‌ای وسیع، درخشان و زیبا را برای رسانه‌های یکپارچه رقم بزند. در عوض، نتیجه آن برای شرکت‌هایی اعم از نتفلیکس و برادران وارنر که در تلاش برای تقویت موجی از یکپارچه‌سازی انباشته بودند، افزایش رقابت، اوج‌گیری نرخ بهره، رکودی قریب‌الوقوع و انبوهی از بدهی بود. شرکت دیسکاوری در تلاش برای اصلاح پیشنهاد خود به سهام‌داران است. پس از صرف ده‌ها میلیارد دلار در جهت تقویت برنامه‌سازی برای استریم ‌مدیا، غول‌های رسانه به این امر پی برده‌اند که احتمالاً پتانسیل رشد این سرمایه‌گذاری به آخر خط رسیده باشد.

مصرف‌کنندگان تنها دو یا شاید سه عدد از این سرویس‌ها را خریداری کنند، و متقاعد کردن مردم برای ثبت نام در این سرویس‌ها برای یک‌سری از این شرکت‌ها روز به روز در حال دشوارتر شدن است. در عین حال، مشتریان با سرعت بیشتری در حال فاصله گرفتن از تلویزیون‌های کابلی بوده، و این منبع درآمد سابقاً پرسود برای شرکت‌های رسانه یکپارچه، در حال به خطر افتادن است. سرمایه‌گذاران متوجه این اتفاق شده، و همین امر منجر به آن شد که سهام دیزنی، نتفلیکس، برادران وارنر دیسکاوری و باقی آن‌ها با افتی شدید به حراج برسند. بگفته هل ووگل تحلیلگر باسابقه رسانه: «این شرکت‌ها دیگر نمی‌‌توانند مثل سابق هزینه کنند. شاید استریمینگ رو به رشد باشد، اما دیگر سودمند نیست. رسانه‌های شناخته‌شده قدیمی همچنان سودمند هستند، اما سهام آن‌ها نیز به طور قابل‌توجهی رو به کاهش است. بازگشت سهام شرکت‌های مادر به جایگاه خود در دوره پیش از پاندمی، زمان زیادی خواهد برد.»

اگر مصرف‌کنندگان احساس کنند که درآمد خالص آن‌ها کاهش یافته، احتمالاً به حذف سرویس‌های اشتراکی روی بیاورند

در این میان، شبکه‌های تلویزیونی شناخته‌شده که در حال کاهش هزینه‌ها در جهت تحقق بخشیدن به رویاهای استریم خود هستند، با خطر از دست دادن مخاطب هوشیار خود مواجه می‌باشند. تحلیلگر صنعت رسانه مایکل ناتانسن در یادداشت تحقیقاتی خود اظهار داشت: «رسانه استریم لزوماً با روند نزولی مواجه نیست، اما مطمئناً شکوفایی خود را از دست داده است.» در ماه آوریل سال گذشته، اوضاع رسانه از کنترل خارج شد، و همزمان نتفلیکس اعلام کرد که در سه ماهه اول ۲۰۰ هزار مشترک را از دست داده و پیش‌بینی می‌کند این روند در ماه‌های بعد تداوم داشته باشد. این افشاگری آغازی بر چرخشی تجاری بود: اکثر این شرکت‌ها به جای انتخاب میان دو گزینه برنامه‌سازی مرسوم آگهی‌محور و یا رسانه اشتراکی، قصد دارند گزینه سوم رسانه اشتراکی آگهی‌محور را ایجاد کنند.

این امر منتج به آن شده تا شرکت‌هایی نظیر دیزنی پلاس و نتفلیکس اعلام کنند، که بسته‌های ارزان‌تری را به مشتریانی که مایل به تحمل تبلیغات هستند ارائه خواهند داد. البته همچنان مشخص نیست که این تغییر جوابگو باشد. استثنای این قاعده شرکت فاکس کورپ بوده که از ساخت برنامه‌های فراوان و ارائه دسترسی به آن‌ها تنها با حق عضویت اجتناب کرده، و در عوض میلیون‌ها دلار بر حقوق پخش زنده برنامه‌های ورزشی صرف کرده است. همزمان با رکود قریب‌الوقوع، مسائلی که صنعت رسانه با آن مواجه است می‌توانند تشدید شوند. اگر مصرف‌کنندگان احساس کنند که درآمد خالص آن‌ها کاهش یافته، احتمالاً به حذف سرویس‌های اشتراکی روی بیاورند. و همزمان با افزایش نرخ بهره از سوی دولت در جهت کنترل تورم، وام‌های کم‌بهره‌ای که دست شرکت‌ها را برای تداوم هزینه‌کرد بر روی تولید محتوا و خرید یکدیگر  باز می‌گذاشت، دیگر به آن راحتی در دسترس نخواهد بود. تاکنون شرکت‌های نتفلیکس و برادران وارنر دیسکاوری تعدیل نیروی شدیدی داشته تا به سرمایه‌گذاران این پیغام را بدهند که در رابطه با نظم بخشیدن به امور مالی خود جدی هستند.

به گفته پیتر نیومن مدیر برنامه MBA/MFA مدرسه هنر Tisch در نیویورک: «وال استریت ایده رشد سرویس‌های استریم را تایید و حتی آن را ترویج کرد. اما حالا که این ایده نتیجه نداده، سرمایه‌گذاران به سختی در حال مجازات این شرکت‌ها هستند. و از آنجایی که آن‌ها همه را با یک چوب می‌زنند، هیچ شرکتی در این صنعت از این قاعده مستثنی نشده است.»

 

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>