سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۸ مرداد ۱۴۰۲ در ۴:۰۸ ب.ظ چاپ مطلب
سعید پیردوست در گفت‌وگو با سوره سینما؛

خاطرات «گوزن‌ها» را فراموش نمی‌کنم

Saeed-Pirdoost

سعید پیردوست؛ بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با سوره سینما گفت: در میان تمام فیلم‌هایی که در این پنجاه سال بازی کرده‌ام، خاطرات فیلم «گوزن‌ها» را هیچ‌گاه فراموش نمی‌کنم.

سوره سینما شاید خیلی‌ها سعید پیردوست را با بازی در آثار طنز مهران مدیری به یاد بیاورند اما این بازیگر از سال‌ها قبل از بازی در این آثار که البته به‌خوبی هم دیده شدند، در فیلم‌های کارگردان مطرحی چون مسعود کیمیایی، سیروس الوند و فریدون جیرانی ایفای نقش کرده است.

سعید پیردوست حالا ۸۳ ساله شده و به‌عنوان یکی از بازیگران پیشکسوت در سینمای ایران شناخته می‌شود. این روزها او هم مانند اکثر بازیگران پیشکسوت سینما، خانه‌نشین است و او را کمتر در قاب تلویزیون و پرده سینما می‌بینیم.

در ادامه احوالپرسی از پیشکسوتان با سعید پیردوست نیز گفتگو کردیم و او از شرایط فرهنگ و هنر امروزی در جامعه صحبت کرد و گفت: واقعاً زبان من از اوضاع امروزی قاصر است و نمی‌توانم چیزی بگویم اما به‌هرحال باید با شرایط ساخت و هر طور که هست کنار آمد.

*این روزها علاقه‌ام به بازیگری را از دست داده‌ام

وی با اشاره به پیشنهادهای اخیر بازیگری خود بیان کرد: عزیزان به بنده لطف داشتند و دو، سه پیشنهاد به من داده شده اما دیگر توان بازی در من نیست. به دلیل شرایط سنی و اینکه ازنظر جسمی ناتوان شده‌ام و البته این روزها احساس علاقه‌ام را به بازیگری نیز از دست داده‌ام. ازاین‌رو پیشنهادها را نپذیرفتم.

وی ادامه داد: البته شرایط جسمانی بدی ندارم اما وقتی سن بالا می‌رود، هر آدمی ازنظر توانایی راه رفتن و مسائل دیگر دچار مشکل می‌شود. با توجه به این شرایطی که در حال حاضر دارم، خود را مساعد کار نمی‌بینم. از طرفی گرمای وحشتناکی که این روزها هست حال من را بدتر می‌کند. تا قبل از گرمای شدید هوا روزها یک ساعت به پیاده‌روی می‌رفتم اما چند روزی است که نمی‌توانم از منزل بیرون بروم. همه این مسائل در این سن در روحیه آدم تأثیر می‌گذارد.

*توقع چابکی بازیگر ۴۰ ساله را از من نداشته باشید

پیردوست افزود: کار بازیگری بستگی به این دارد که نقش در نظر گرفته شده، با سن و سال و شرایط جسمانی بازیگر سازگار باشد. تولیدکنندگانی که نقشی را به منِ بازیگر ۸۰ ساله پیشنهاد می‌دهند باید این موضوع را رعایت و درک کنند که منِ ۸۰ ساله توانایی‌های یک بازیگر ۴۰ ساله را ندارم و نباید از من توقع چابکی یک بازیگر جوان را داشته باشند. برای بازیگرانی در سن ما ممکن است پیش آید که در بخش‌هایی متن سناریو را فراموش کنیم و این خیلی طبیعی است.

این بازیگر ادامه داد: آخرین کاری که بعد از فیلم سینمایی «خائن کشی» انجام دادم، سریال «چشم‌بندی» بود. شاهد احمدلو کارگردان این سریال، با من بزرگ شده و وقتی بازی در این کار را به من پیشنهاد داد، به او گفتم ممکن است توانایی‌هایی که برای این نقش در نظر گرفتی در من نباشد اما گفت نه این نقش را برای شما نوشتیم و کاملاً مناسب شما است. من هم آن را بازی کردم و اینکه تا چه اندازه موفق بوده را تماشاگران باید بگویند.

*کمک‌هزینه یک‌میلیون تومانی صندوق اعتباری هنر!

این بازیگر با اشاره به حمایت صندوق اعتباری هنری گفت: صندوق اعتباری هنر ماهیانه یک‌میلیون تومان کمک‌هزینه امرارمعاش برای من واریز می‌کند.

بازیگر فیلم سینمایی «خائن کشی» با اشاره به اینکه برخی از نقش‌های پیشنهاد شده برای او نبوده است، توضیح داد: یک وقت‌هایی بوده که شرایط جسمی به من اجازه بازی نمی‌داده و یا یک وقت‌هایی احساس می‌کردم نقشی که به من پیشنهاد می‌دهند انگار مال من نیست و به من نمی‌خورد. به همین دلیل آن را قبول نکردم و با اینکه بارها تماس گرفتند و خواستند نقشی با این شرایط را بازی کنم اما وقتی آن را با شرایط خود سنجیدم به این نتیجه رسیدم که نقش برای من نیست و نپذیرفتم.

وی افزود: هر نقش باید با شرایط و جسم و روح بازیگر تطبیق داشته باشد. نقشی که احساس کنم مال من نیست و قرار باشد فقط ادای آن را دربیاورم یا آن را به دروغ بازی کنم بیشتر حرفه چندین ساله‌ام را زیرسوال برده است.

*از مسئولین سینمایی هیچ‌کس به دیدن من نیامده است!

پیردوست با اشاره به اینکه این روزها مسئولین سینمایی گویی بازیگران پیشکسوت و کم‌کار را از یاد برده‌اند و سراغی از آن‌ها نمی‌گیرند، گفت: از مسئولین سینمایی کسی به دیدن من نیامده است! و من هم نمی‌توانم از آن‌ها بخواهم به سراغ من بیایند اما باید شرایط طوری باشد که آدم‌ها حداقل چند صباح باقی‌مانده را شرمنده خودشان نشوند و احساس کنند چندین سالی که کارکرده‌اند یادگاری‌ها و خاطرات خوبی از خوشان به‌جای گذاشته‌اند.

وی ادامه داد: من خوشحالم که حداقل مردم به من توجه کردند و از من راضی بودند و این از همه‌چیز برایم مهم‌تر است. مردم را تحسین می‌کنم چراکه بسیار لطف دارند و احساس می‌کنم که تماشاگران و مخاطبان حق من را ادا کرده‌اند و از آن‌ها خیلی ممنونم؛ اما متأسفانه دست‌اندرکاران این‌گونه نبوده‌اند! اگر هم دلیل این بی‌توجهی را می‌دانستم حتماً سراغشان می‌رفتم و با آن‌ها صحبت می‌کردم اما متأسفانه دلیل را هم نمی‌دانم!

*خاطرات بازی در فیلم «مزاحم» را فراموش نمی‌کنم

پیردوست در پایان با اشاره به بهترین آثاری که تاکنون در آن‌ها ایفا نقش داشته است، گفت: هیچ‌وقت خاطرات فیلم «گوزن‌ها» و یا فیلم «مزاحم» که با مرحوم خسرو شکیبایی و خانم میترا حجار بودیم را فراموش نمی‌کنم. «مزاحم» یکی از نقش‌های خوبی بود که با آقای الوند کار کردم.

وی افزود: هر فیلمی که برای سیروس الوند بازی کرده‌ام را دوست دارم. «هتل کارتن»، «دست‌های آلوده»، «مزاحم»، «برگ برنده»، «رستگاری در هشت و بیست دقیقه» و «آنجا همان ساعت» فیلم‌هایی هستند که با آقای الوند کار کردم و همه آن‌ها را دوست دارم چراکه آقای الوند با توجه به شرایط من نقش را می‌نوشت. خیلی از او ممنونم که در هر سنی رعایت احوال من را کرده‌اند. از طرفی همکاری‌هایی که با آقای کیمیایی داشتم به‌خصوص فیلم «گوزن‌ها» را هیچ‌وقت فراموش نمی‌کنم.