سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۲ شهریور ۱۴۰۲ در ۷:۵۵ ب.ظ چاپ مطلب
پایان رسمی کرونا با بمب اتم؟!

نولان با «اوپنهایمر» به تور چین رفت

Nolan-China1

کریستوفر نولان با تبدیل شدن به اولین فیلم‌ساز بزرگی که پس از پاندمی کرونا به چین می‌رود، شاید بتواند به آغاز فصل جدیدی از روابط میان هالیوود و چین کمک کند.

سوره سینما – زمانی فیلم‌سازان هالیوودی مرتباً در حمایت از فیلم‌های خود به چین سفر می‌کردند، و با شرکت در افتتاحیه‌ها و مراسم پرسش و پاسخ برای فیلم‌های خود در این باکس آفیس عظیم بازار گرمی می‌کردند. پاندمی این سنت را متوقف کرده بود؛ اما نولان در هفته گذشته برای حضور در افتتاحیه‌های اوپنهایمر در سالن آیمکس پکن و همچنین نمایش‌های ویژه در شانگهای و تعامل با طرفداران این شهرها به چین بازگشت و به اولین فیلم‌سازی تبدیل شد که پس از پاندمی در این کشور حاضر می‌شود.

آنقدری این رویداد شگفت‌انگیز بود که روز بعد از مراسم افتتاحیه در پکن، روزنامه دولتی (چین) گلوبال تایمز با آب و تاب تیتر زد: «او همه را هیجان‌زده کرد… زیرا به اولین چهره برجسته صنعت هالیوود تبدیل شد که پس از پاندمی به دیدار بزرگترین بازار خارجی هالیوود می‌آید.» (شایان ذکر است که بن ویتلی نیز اخیراً برای رونمایی از مگ ۲: گودال که ساخته کمپانی برادران وارنر با همکاری چین می‌باشد، به این کشور سفر کرده بود.)

به گزارش گلوبال تایمز، در ویدئویی که از مراسم افتتاحیه اوپنهایمر پکن در شبکه مجازی چینی، ویبو، وایرال شده، می‌بینیم که طرفداران پوستر فیلم‌های قبلی نولان نظیر «تلقین»، «میان‌ستاره‌ای» و «تنت» را در دست گرفته‌اند. همچنین اکران این فیلم در چین بحث‌هایی را در فضای مجازی برانگیخت و اوپنهایمر را به یکی از ترندهای اصلی ویبو تبدیل کرد. بر اساس داده‌ها، این فیلم تنها در فضای مجازی ویبو ۵۰ میلیون بازدید داشته است. همچنین آمار بخش قصد تماشای آژانس تهیه بلیت مائویان (برای اوپنهایمر) به طرز خارق‌العاده‌ای افزایش یافته است. اوپنهایمر هم‌اکنون تا همین یک‌شنبه در رتبه اول پیش‌فروش بلیت فیلم‌های سینمایی قرار دارد.

۳۰ اوت تاریخ اولین اکران این فیلم در چینی بود که فیلم‌های نولان در آن سابقه درخشانی را از خود به جای گذاشته‌اند. در باب آمار و ارقام فروش فیلم‌های خارجی در چین، تلقین در سال ۲۰۱۰ و شوالیه تاریکی بر می‌خیزد در سال ۲۰۱۲ به ترتیب در رتبه اول و دوم ایستادند، و اینتراستلار و تنت به ترتیب در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۲۰ در میان رتبه‌های بالا قرار گرفتند.

در هفته گذشته نمایش‌های ویژه‌ای از اوپنهایمر در دانشگاه‌های پکینگ و فودان و همچنین‌های آکادمی‌های فیلم چین و تئاتر چین در شهرهای پکن و شانگهای برگزار شد، و نولان در جلسات پرسش و پاسخ بعد از اکران‌ حضور یافت.

Nolan-China2

از گشایش مرزهای چین تا کنون شش ماه می‌گذرد، اما با این وجود در این مدت همچنان شاهد رفت و آمد سینماگران به شکل سابق نبوده‌ایم. همزمان، اگرچه دست مقامات هالیوودی در تعیین تاریخ اکران فیلم‌ها بازتر بوده، مخاطبان چینی بیشتر در انتظار آثار داخلی کشورشان بوده‌اند و اقبالی به فیلم‌های آمریکایی نشان نداده‌اند.

بنا بر این آیا سفر نولان نشانه‌ای از تغییر رویه است؟

استاد دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و متخصص چین استنلی روزن بر این باور است که «استودیوهای هالیوودی بازار چین را یک امتیاز می‌بینند، اما این بازار دیگر به مانند سابق ضامن موفقیت نیست.» با توجه به نامطمئن بودن این بازار و مسئولانش، این امر مدتی‌است که رنگ حقیقت به خود گرفته. اما همچنان شاهد نگاه حسرت‌بار هالیوود به درآمدهای بالای سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۹ هستیم. آیا سفر افراد شاخص سینما می‌تواند به احیای بخشی از آن روزهای درخشان کمکی کند؟

روزن بر این باور است که مسائل جغراسیایی تاثیرگذار هستند، و اشاره داشت که ترکیبی از عوامل از سفر چهره‌ها به چین جلوگیری می‌کنند «که یکی از اصلی‌ترین آن‌ها وضعیت کنونی روابط دو کشور و انتقادات گسترده از هالیوود در داخل و خارج کنگره با این مضمون است که هالیوود به خواسته‌های چین گردن نهاده و به آن‌ها کمک می‌کند تا وجهه بهتری را از خود به نمایش بگذارند.»

روزن اظهار داشت که «هالیوود همیشه نگران روابط خود است، و تبلیغاتش در شرایط کنونی در چین می‌تواند وجهه مناسبی برایش نداشته باشد. البته به اعتقاد او در صورتی که فیلم‌های هالیوودی در چین عملکرد خوبی از خود بر جای بگذارند، باقی مسائل تحت‌الشعاع قرار خواهند گرفت.» اما با وجود تغییراتی که در طی پاندمی و بعد از آن صورت گرفت، «اخیراً هیچ بلاک‌باستری با فرض ورود به چین، به پای بلاک‌باسترهای پیش از خود هم نرسیده… رسیدن به بازار چین و یافتن راه خود در آن‌جا بسیار دشوارتر از سابق شده است.»