سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۸ تیر ۱۴۰۲ در ۳:۳۸ ب.ظ چاپ مطلب

وقتی هوش مصنوعی نولان را نگران می‌کند

Nolan

کریستوفر نولان، پیشرفت بسیار سریع تکنولوژی هوش مصنوعی را به وقایع آخرین فیلم خود «اوپنهایمر» تشبیه کرد.

سوره سینما – کریستوفر نولان در اکران خصوصی «اوپنهایمر» در نیویورک، پیشرفت بسیار سریع تکنولوژی هوش مصنوعی را به فیلم خود تشبیه کرد. این مراسم به میزبانی چاک تاد مجری برنامه «با اخبار ملاقات کنید» و با حضور دکتر تام میسن رییس رصدخانه ملی، فیزیکدانان کیپ ثورن و کارلو روولی و کای بیرد نویسنده کتاب «پرومته آمریکایی: پیروزی و تراژدی جی رابرت اوپنهایمر» برگزار شد.

نولان اظهارات را خود را چنین آغاز کرد: «ظهور کمپانی‌هایی که در پانزده سال اخیر مشغول به توسعه نوعی الگوریتم شده‌اند به جایی رسیده که حتی خودشان هم نمی‌دانند منظور علمی و ریاضی الگوریتم، چیست… یکسری از افراد در بیزینس ما هم درباره الگوریتم صحبت می‌کنند. ولی آنها نمی‌خواهند که مسئولیت عواقب اعمال این الگوریتم را بر عهده بگیرند. اگر این مسئله را به هوش مصنوعی بیافزاییم، عواقب وحشتناکی در انتظار است. نه فقط به این دلیل که این تکنولوژی به سیستم دفاعی نفوذ می‌کند، بلکه آنها در نهایت به کنترل سلاح‌های هسته‌ای هم می‌رسند. اینکه بگوییم عواقب اعمال هوش مصنوعی ربطی به فردی که از این تکنولوژی استفاده می‌کند و آنرا توسعه داده است، ندارد، سبب نابودی همه انسانها خواهد شد. باید کسی پاسخگوی این تکنولوژی باشد. ما باید افراد را بابت نحوه استفاده از این وسایل، بازخواست کنیم.»

اظهارات نولان درست در زمانی منتشر شد که اکثر هالیوود، به دلیل اعتصاب بازیگران و نویسندگان تعطیل شده است. در کنار سهم خواهی این دو اتحادیه از استریمینگ، آنها بسیار نگران جایگزین شدن توسط هوش مصنوعی هستند.

نولان در ادامه افزود: «با توجه به مشکلاتی که این روزها گریبان هالیوود را گرفته است و صحبت از هوش مصنوعی می‌شود، نگرانی‌ها شبیه هم است. وقتی شما تکنولوژی را توسعه می‌دهید، باید از آن طرف هم پاسخگوی عواقب آن باشید.»

سپس چاک تاد پرسید: «آیا فکر می‌کنید که ما دوباره «اوپنهایمر» را بررسی می‌کنیم؟ با توجه به اینکه درک ما از فیزیک کوانتوم بیشتر می‌شود و هرچه قدر جلوتر می‌رویم، اتم را رام می‌کنیم.»

نولان در پاسخ گفت: «امیدوارم. من وقتی که با پیشروی‌های هوش مصنوعی صحبت می‌کنم، آنها هوش مصنوعی در این دوران را به لحظه اوپنهایمری امروز تشبیه می‌کنند. پیش خود می‌گویند که مسئولیت دانشمندانی که این تکنولوژی را توسعه دادند، در قبال عواقب آن چیست؟»

سپس تاد پرسید: «آیا فکر‌ می‌کنی که سیلیکون ولی نیز درباره این مسئله فکر می‌کند؟ آیا آنها این نقطه در زمان را به لحظه اوپنهایمری تشبیه می‌کنند؟»

نولان در پاسخ افزود: «من که اینطوری می‌شنوم. جای امید وجود دارد که آنها حداقل درباره عواقب کار صحبت می‌کنند. البته من نمی‌گویم که این فیلم، پاسخی برای این سوالات دارد؛ ولی لااقل موضوع مسئولیت، مطرح می‌شود.»

دکتر جفری هینتون یکی از اولین افرادی که هوش مصنوعی را توسعه داد، در یادداشتی برای نیویورک تایمز گفت که از کرده خود پشیمان است و اشاره داشت: «با این بهانه‌ خودم را دلداری می‌دهم که اگر من نمی‌کردم، فرد دیگری این تکنولوژی را توسعه می‌داد. هیچ وقت نمی‌شود جلوی بدکاران را گرفت تا از این تکنولوژی در کارهای شر استفاده نکنند.»