سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۷ شهریور ۱۴۰۲ در ۳:۳۰ ب.ظ چاپ مطلب
طیب، شهید شیرودی و چهار قهرمان دیگر؛

جعفریان: با ۶ فیلم به فجر ۴۲ می‌آییم

Neshast-Jafarian-1

حمیدرضا جعفریان؛ رئیس سازمان سینمایی سوره در نشست خبری این سازمان گفت: ۶ فیلم سینمایی در دست تولید داریم که می‌خواهیم هر ۶ فیلم را به جشنواره چهل و دوم فیلم فجر برسانیم.

سوره سینما – نشست رسانه‌ای رئیس سازمان سینمایی سوره به بهانه فرارسیدن روز سینما و با هدف اعلام برنامه‌ها، تولیدات پیش‌رو و نتایج عملکردها در بخش‌های مختلف صبح امروز؛ ۲۷ شهریور با حضور حمیدرضا جعفریان؛ رئیس سازمان سینمایی سوره و خبرنگاران برگزار شد.

در ابتدای این نشست، جعفریان ضمن تبریک ایام ماه ربیع‌الاول گفت: ما نه مثل کسانی هستیم که در روز ملی سینما برای سینمای ایران فاتحه خواندند و نه مثل کسانی هستیم که وضع حال سینمای ایران را مطلوب می‌دانند. سینما دغدغه ما است. ما معتقدیم وضعیت سینما با وضعیت مطلوب فاصله دارد و برهمین اساس با همراهی سینماگران در مسیر فعالیت خود تلاش کردیم هویت خود را نیز حفظ کنیم. در این سال‌ها سعی کردیم سینمای قهرمان‌محور داشته باشیم و در دوره جدید ارزش‌آفرینی خانواده را مدنظر قرار دهیم. همه اینها مولفه‌های هویتی حوزه هنری بوده است.

*این قصه قهرمان دارد…

وی با تاکید بر این امر که یکی از تمرکزهای ما در دو سه سال اخیر، سینمای قهرمان‌محور است، افزود: «این قصه قهرمان دارد» را به عنوان شعار سازمان سینمایی سوره انتخاب کرده‌ایم. برای امسال ۶ فیلم سینمایی داریم که تلاش شده در آنها قهرمان‌محوری پررنگ باشد و این آثار را به عنوان نمونه و الگوی سینمای مطلوب معرفی کنیم. همه این ۶ اثر با مشارکت نهادهای مختلف تولید شده و سعی کردیم در فضای طراحی آثار، نهادهای دیگر را همراه و همدل کنیم و فقط خودمان پیش‌برنده نباشیم و تلاش ما بر این بود که در ژانر و فضای فیلم‌ها هم تنوع داشته باشیم.

وی ادامه داد: امسال فیلم «صبح اعدام» را با کارگردانی بهروز افخمی و با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی داریم که روایتی از قهرمان دهه ۴۰ است و روزهای آخر فیلمبرداری‌اش را می‌گذراند. فیلم «شهید شیرودی» را به کارگردانی محمد عسگری داریم که در مرحله پیش تولید است و آن هم با مشارکت فارابی ساخته می‌شود. یک فیلم کودک با مشارکت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان داریم و سومین فیلم امیرعباس ربیعی با نام «نقطه صفر زمین» را در ژانر حادثه ای و به تهیه‌کنندگی حبیب والی نژاد در دست داریم که امکان تغییر نام آن به «زلزله بم» هم وجود دارد. این فیلم با مشارکت موسسه تصویر شهر و با محوریت زلزله بم در دهه ۸۰ تولید می شود.

رئیس سازمان سینمایی سوره اضافه کرد: دو فیلم سینمایی انیمیشن داریم و تلاش میکنیم حداقل سالی یک فیلم انیمیشن داشته باشیم و  امسال دو اثر انیمیشن آماده می‌شوند که هر دو قهرمان دارند. انیمیشن «مسافری از گانورا» است و با همکاری بخش خصوصی و صندوق سپهر ساخته‌ می‌شود. «رویاشهر» دیگر اثری است که هنوز به جشنواره کودک نفرستادیم ولی «مسافری از گانورا» را به جشنواره کودک فرستاده‌ایم. نیمی از آثارمان به مخاطب کودک و نوجوان تمرکز دارد و در کنار آثار سینمایی سعی کردیم، آثار تلویزیونی و سریال نیز تولید کنیم و همین الان برای ساخت دو مجموعه تلویزیونی با مخاطب نوجوان در مرحله پیگیری هستیم و یک مجموعه دیگر هم هست که فکر میکنم اواخر امسال آماده تولید شود. در گذشته حوزه کمتر وارد حوزه سریال میشد اما از دو سال پیش جدی‌تر وارد این عرصه شدیم و سال گذشته دو اثر «سوران» و «کاتب اعظم» را داشتیم.

جعفریان با اشاره به تلاش برای برگزاری دوره بعدی جشنواره فیلم ۱۰۰ گفت: از اواخر سال گذشته نهادسازی را در استان‌ها پیگیری کردیم تا برای کشف استعدادها مشغول به کار باشند و در این بین هشت استان به صورت جدی وارد این مسیر شدند. در نظر داریم از این طریق تولید فیلم را در قالب های متنوع دنبال کنیم.

Neshast-Jafarian-2

*گسترش ظرفیت مدیریت و قوه راهبری از طریق دفاتر استانی

وی افزود: تصمیم گرفتیم از طریق دفاتر استانی ظرفیت مدیریت و قوه راهبری خود را گسترش دهیم و از نهادسازی استفاده کنیم و هنرمندان جوان بیشتری را معرفی کنیم. ما حدود ۱۳ استان را بررسی کردیم و از میان آن ها ۸ استان را انتخاب کردیم که به صورت جدی وارد نهادسازی شویم. با این نهادها می‌توانیم مسیر تولید را در شهرستان‌ها گسترش دهیم، در قالب باشگاه‌های فیلم تعامل کنیم و به استودیوهای تولیدی توجه کنیم که همه این اتفاقات در مرکز جوان سوره رقم خورده است.

وی ادامه داد: در توسعه زیرساخت ما برنامه‌ای ۴-۵ ساله داشتیم و در این سه سالی که گذشت، تقریبا ظرفیت سینماهای ما دو برابر شده است و فاز بعدی توسعه زیرساختی را به زودی پیش خواهیم برد. همچنین با رویکرد پاسداشت بزرگان سینما و توجه به مغفول‌مانده‌ها امسال دوره سوم شب سینمایی سوره را برگزار می‌کنیم.

*تولید آثار اقتباسی از اسطوره ها در برنامه هایمان وجود دارد

وی در ادامه به تولیدات قهرمان محور آثار با اقتباس از شاهنامه اشاره کرد و گفت: واقعیت این است که مسایل زیادی را در دست داشتیم و در چند سریال این طراحی را داریم که اقتباسی از شاهنامه داشته باشیم. باید بگویم در سریال روی این موضوع تمرکز کردیم ولی بخشی از این ماجرا به دلیل پیچیدگی تولید دشوار است. در فضای سینما پیچیدگی تولیدی و هزینه‌ها زیاد است در تاریخ ۲۰۰ ساله اخیر سوژه‌های بی نظیری داریم اما رسیدن به آن دوره‌ها سخت است. در فضای انیمیشن هم چند سریال ما در حوزه اسطوره‌ای است. در حوزه قصص قرآنی پیچیدگی‌های وجود دارد که کارگردان خود باید موضوعات را بفهمد با ایم اوصاف ما الان اثری در دست تالیف نداریم.

*در شکل گیری هر ۶ فیلم مداخله کرده ایم

جعفریان درباره مشارکت با نهادهای مختلف نیز توضیح داد: تقریباً همه پروژه‌ها اینگونه است که از ابتدا کارها را با نهادها پیش بردیم. ساخت پروژه «شهید شیرودی» اوایل سال گذشته با ما و فارابی مطرح شد. به طور کلی ما در فیلمنامه رفت و برگشت زیادی با فیلمساز داریم مثلاً ایده «نقطه صفر زمین» را اولین بار امیر عباس ربیعی برای ما آورد اما ما چندین بار در تألیف و نگارش و انتخاب بازیگر ورود کردیم یا «شهید شیرودی» قرار بود سال قبل با کارگردان دیگری ساخته شود اما در ادامه آقای عسگری انتخاب شد. می‌خواهم بگویم ما در این آثار مداخله داریم. در پروژه «صبح اعدام» تالیف اثر بر عهده بهروز افخمی بود اما در نگارش با او همراه شدیم.

Neshast-Jafarian-3

وی ادامه داد: اتفاقات زیادی در پروژه‌ها رخ می‌دهد گاهی ما به نهادها پیشنهاد می‌دهیم گاهی هم آنها سیاست‌های محتوایی دارند که هم پوشانی می‌شود و بعد به طراحی می‌رسیم. با این حال کار هر ۶ پروژه عمدتاً از جنس این است که در شکل‌گیری مداخله داشته‌ایم.

جعفریان درباره همکاری با بهروز افخمی گفت: ما تلاش می‌کنیم از جهات مختلف تنوع داشته باشم و سبد متنوعی از آثار داشته باشیم یکی از جهات تنوع هم سبد فیلمسازان است تا یک ویترین جامع داشته باشیم. ما در میان آثار خود فیلمساز فیلم‌اولی هم داریم سیاست ما هم این است که این موضوع را گسترش بدهیم. یعنی هم با خانم عاج، هم شعیبی هم مهدی جعفری طرح‌هایی را جلو می‌بریم. شما اگر به عنوان یک مدیر تصمیم‌گیر بخواهید با کسی کار کنید لزوماً کارهای آخرش ملاک نیست و مجموع آثار او مدنظر قرار می‌گیرد آقای افخمی حتماً یک سرمایه است اما اینگونه نبود که بگوییم که حتماً باید یا آقای افخمی کار کنیم پس یک پروژه برای او تعریف کنیم بلکه طرح و ایده «صبح اعدام» برای خودش بوده است ما البته در جزییات فیلمنامه و جهت قصه مداخلاتی داشتیم. ضمن اینکه ما با دوستان تعاملاتی داریم پس اینگونه نبود که هرچه بگوییم آقای افخمی بگوید چشم، او هم ایده‌هایی داشت که با یکدیگر پیش بردیم.

*ما فیلمی را برای آرشیو نمی‌سازیم!

رئیس سازمان سینمایی سوره در ادامه با اشاره به توزیع آثار نیز بیان کرد: حتما مخاطب برای ما مهم است فیلمی که مخاطب نداشته باشد و دیده نشود فیلم نیست و ارزش ساخت ندارد ما فیلمی را برای آرشیو نمی‌سازیم. اگر بخواهم از جهت آماری اشاره کلی کنم باید بگویم ممکن است بر فیلم‌هایی مثل «دسته دختران» و «مصلحت» انتقاداتی داشته باشید ولی ما مخاطب را هم در گیشه می‌بینیم و هم نمی‌بینیم، به این معنا که فیلم حتماً باید اثرگذاری داشته باشد. مثلاً «هناس» قرار نبود حتماً در سینما دیده شود. ما مخاطب را در پلتفرم، پخش تلویزیونی، استقبال منطقه‌ای و … هم می‌بینیم مثلاً «اخت الرضا» را اصلاً برای مخاطب داخلی طراحی نکردیم بلکه می‌خواستیم در کشورهای عربی و شیعی دیده شود. فیلم «مصلحت» هم یک فروش آبرومندی در گیشه داشته است.

وی افزود: سال گذشته کمپینی برای «لوپتو» داشتیم و فروش این انیمیشن یک اتفاق خاصی برای سینمای ایران بود. خود ما حتماً دنبال این نیستیم که اثری برای جشنواره یا تنها برای تولید بسازیم بلکه مخاطبی قهرکرده با سینما مدنظر ما است. پس لزوماً نباید آمار فروش نقطه‌ای را ببینیم.

*هوش مصنوعی را در سریال هایمان تست می کنیم

وی با استقبال از اینکه بخش خصوصی در سینما حذف نشده، به هوش مصنوعی اشاره ای کرد و گفت: درباره هوش مصنوعی کارهایی کردیم اما در سینمای ایران خیلی نوپا است. این موضوع را بیشتر در سریال تست و سرمایه‌گذاری می‌کنیم. اکنون هوش مصنوعی یک مفهوم عام دارد؛ پس به اندازه بضاعت خودمان تلاش می‌کنیم به هوش مصنوعی بپردازیم. این موضوع بیشتر در فضای تصویر است و در دنیا هم هنوز شکوفا نشده با این حال در حوزه تصویر و جلوه‌های ویژه در نظر داریم این موضوع را اعمال کنیم. مثلاً یک لوکیشن را در «سوران» در حد طراحی صحنه شبیه سازی سه بعدی کردیم در چند سریال هم داریم این موضوع را تست می‌کنیم.

Neshast-Jafarian-4

*فعالان سینما وضعیت سینما را مطلوب نمی دانند!!

جعفریان درباره وضعیت مطلوب سینما گفت: خیلی از فعالان سینما الان وضعیت سینما را مطلوب نمی‌دانند ضمن اینکه اول و آخر سینما با تالیف و خلق اثر هنری شناخته می‌شود. از منظر ما اینکه سینما چقدر قهرمان محور است، چقدر مخاطب را به حرکت می‌اندازد، چقدر خانواده در آن مهم است، اهمیت دارد که این فاصله را می‌توان در نسبت سینمای ایران و وضع مطلوب دید و ما در پیگیری آن وضعیت مطلوب هستیم.

وی در بخش دیگری از صحبت هایش اشاره کرد: ما نیاز به پرداخت جدی‌تر به قهرمان داریم و بخشی از آن منوط به مسیری است که ابتدا باید طی شود. هنوز نمی‌دانیم کجاییم و داریم این موضوع را تست می‌کنیم. نهایتاً می‌توانیم یک خطوطی را پررنگ کنیم اما اول و آخر این هنرمند است که می‌تواند آن را بازآفرینی کند.

*تلاش داریم هر ۶ اثر را به جشنواره فیلم فجر برسانیم

جعفریان درباره ۶ اثر تولیدی این مجموعه توضیح داد: تلاش داریم هر ۶ اثر را به جشنواره فیلم فجر برسانیم. ما حتماً دنبال مخاطب هستیم و گیشه و فروش هم آمیختگی جدی با مخاطب دارد. تلاش می‌کنیم هم سیاست‌گذاری‌های خود را پیش ببریم و هم به مخاطب توجه کنیم. گاهی ممکن است یک اثر هنری شکل نگیرد حتی اگر نولان هم باشید ممکن است «دانکرک» را بسازید و بقیه از آن راضی نباشند.

*اعلام آمار و ارقام کارکرد ژورنالیستی دارند!

رئیس سازمان سینمایی سوره در پایان با اشاره به شفافیت سازی مالی بیان کرد: ما خیلی ابعاد شفافی در حوزه فرهنگ نداریم و به نظرم این موضوع شخصی است. وقتی رقمی اعلام کنیم بیشتر کارکرد ژورنالیستی دارد، یعنی ندیدم که این آمار و ارقام کمکی به شفافیت کند بخصوص اینکه فضای سینما اینقدر کوچک است که خودمان خوب میدانیم هر کسی چقدر و از کجا گرفته است. البته در دولت‌های قبل کارهایی انجام شد ولی به نظرم در خدمت شفافیت نبود حتی گاهی بیشتر پز است با این حال جنبه های مثبتی هم داشته است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>