سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱ مهر ۱۴۰۲ در ۲:۳۴ ب.ظ چاپ مطلب
حقوق بشر دامن‌گیر کانادایی‌ها شد؛

اعتراض ستاره‌های هالیوود به جشنواره تورنتنو

Joaquin-Phoenix

واکین فینیکس، مارک رافلو، آدام مک‌کی، جولیان مور، ریچل مک‌آدامز و فیلم‌سازان دیگری با امضای نامه‌ای از جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو درخواست کردند که همکاری خود با رویال بانک کانادا (آر‌بی‌سی) را قطع کند.

سوره سینما – جشنواره فیلم تورنتو ابتدا اسپانسر اصلی خود بِل کانادا (شرکت مخابرات کانادایی؛ حامی اصلی سابق این جشنواره) را از دست داد، و حالا نوبت به این رسیده است.

ستارگان هالیوودی نظیر مارک رافلو، جولیان مور، ریچل مک‌آدامز، ادوارد نورتون، واکین فینیکس و ۲۰۰ فیلم‌ساز دیگر شامل آدام مک‌کی و کت کویرو نامه سرگشاده‌ای خطاب به رئیس جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو، کمرون بیلی ارسال کرده و در این نامه با اشاره به این که رویال بانک کانادا (آر‌بی‌سی) «توانمندکننده پیشروی استخراج سوخت‌های فسیلی در مقیاس جهانی» است، و این که آن‌ها «در حوزه تسهیل‌گری بی‌رویه پروژه‌ها» در زمین‌های بومی بدون رضایت ساکنان آن فعالیت می‌کنند، دیگر اسپانسر اصلی این جشنواره را مورد نکوهش شدید قرار دادند.

همچنین در این نامه که به معرض دید همگان رسید، این بانک به بی‌اعتنایی نسبت به رهبران کشورهای آسیب‌دیده و همچنین رهبران سیاه‌پوست، بومی و دیگر مردم رنگین‌پوست متهم شده است.

جشنواره فیلم تورنتو مشتاقانه از بومی‌ها و آمریکایی‌های اصیل حمایت می‌کند. بیلی پیش از هر اکران، بر روی سکو و در ویدئویی که پیش از نمایش هر فیلم پخش می‌شود، با اشاره به این که این جشنواره در حال برگزاری در محل زندگی آمریکایی‌های بومی است، به آن‌ها ادای احترام می‌کند.

معاون روابط عمومی و ارتباطات جشنواره تورنتو، جودی لانگ اظهار داشت: «ما از اعضای جامعه فیلم‌سازی‌مان بابت این اطلاع‌رسانی قدردانی می‌کنیم.» «ما به پایداری زیست محیطی متعهد بوده و اهمیت پرداختن فوری به تغییرات اقلیمی را درک می‌کنیم. ما در حال مذاکره با آر‌بی‌سی هستیم و از پذیرا بودن آن‌ها برای مشارکت در گفتگو برای گام اول استقبال می‌کنیم.»

آر‌بی‌سی در ادامه در بیانیه‌ای گفت: «ما نیز از این فرصت گفتگو با جامعه فیلم‌سازی استقبال می‌کنیم.»

مقامات بانک اظهار داشتند: «زمانی که بحث تغییرات اقلیمی مطرح می‌شود، ما عمیقاً باور داریم که باید سریعاً دست به کار شد و اقدامات موثری را صورت داد.» «ما با هدف شناسایی فرصت‌ها در جهت تحقیق بخشیدن به این اهداف مشترک، همکاری پویایی با مشتریان و شرکای خود داریم. ما همچنین در تلاش برای ایجاد تعامل با جوامع بومی هستیم تا اهداف هنجارسازی، روابط خود را پیش ببریم. ما همچنین قدردان نگرانی اعضای جامعه فیلم‌سازی نسبت به تغییرات اقلیمی مطرح شده هستیم، و از فرصت گفتگو استقبال می‌کنیم.»

آن‌ها همچنین اضافه کردند که از همکاری با جشنواره فیلم تورنتو مفتخر هستند.

این نامه را اِلزا کپهارت فیلم‌ساز (نویسنده – کارگردان؛ «اسلاکس») و خوزه لوئیس گوتیرز ترتیب دادند.

کپهارت اظهار داشت: «فیلم‌سازان حرف خود را زده‌اند: ما نمی‌خواهیم در صنعت‌مان اثری از نفت و گاز باشد. حالا جشنواره باید میان اسپانسر دردسرآفرین خود و جامعه‌اش یکی را انتخاب کند.»

رئیس ناموکس، که ریاست منطقه Wet’suwet’en را به ارث برده اظهار داشت: «جشنواره از فیلم‌های جامعه‌آگاه تجلیل کرده و فیلم‌سازان بومی را ارج می‌نهد. این نکته حائز اهمیتی است، اما در میان همکاری با فاجعه‌بارترین مجرمان حوزه مسائل اجتماعی در کانادا، به راحتی می‌توان به این ناسازگاری پی برد.» خطوط لوله‌های گاز تحت حمایت رویال بانک آسیب جدی‌ای به زمین‌های ناموکس وارد کرده‌اند، و مردم ساکن در این منطقه به دلیل مقاومت در برابر این اتفاق با شدیدترین خشونت‌ها از طرف پلیس مواجه شده‌اند و همین امر خشم سازمان ملل را نیز برانگیخته است.

استودیو غیرانتفاعی یِلودات آدام مک‌کی نیز طی بیانیه‌ای در فضای مجازی حمایت خود را از این نامه را اعلام کرد.

این نامه در ذیل آورده شده است.

جناب آقای بیلی،
ما، امضاکنندگان این نامه، فیلم‌سازانی از کانادا و خارج از کشور هستیم، که نگرانی مشترکی نسبت به حقوق بشر و بحران روزافزون اقلیمی داریم.

از طریق پیگیری خبرها در سال گذشته، مجموعه‌ای از حقایق آزاردهنده‌ای در مورد اسپانسر اصلی جشنواره فیلم تورنتو، رویال بانک کانادا، توجه ما را به خودش جلب کرده، و احتمالاً شما نیز به این موارد آگاه باشید:

۱. رویال بانک کانادا (آر‌بی‌سی) یکی از آلوده‌کننده‌ترین شرکت‌های کشور با توجه به انتشارات گسترده کربن دی‌اکسید است. یکی از توامندسازهای پیشرو استخراج سوخت فسیلی در مقیاس جهانی، و به معنای واقعی کلمه بزرگترین آن در سال ۲۰۲۲ است.

۲. این بانک بیانیه‌های فراوانی را منتشر کرد که در آن‌ها مدعی حمایت از دلایل مبارزه با تغییرات اقلیمی بود، که البته نهایتاً به دلیل گمراه کردن مشتریانش با تحقیقات فدرال مواجه شد.

۳. چندین سازمان بومی و بی‌آی‌پی‌او‌سی (سازمان سیاه‌پوستان، بومیان و دیگر رنگین‌پوستان) این بانک را به توامندسازی بی‌رویه پروژه‌هایی در زمین‌های‌شان محکوم کرده‌اند، و آن‌ها مطرح داشته‌اند که در طی این پروژه‌ها به حقوق اساسی‌شان بی‌احترامی شده است.

۴. عکس‌العمل بانک به اظهارات این سازمان‌ها توهین‌آمیز بوده، و همزمان مقامات ارشد ملل بومی از حضور در مجمع عمومی سالیانه این بانک علیرغم نامه‌نگاری‌ها منع شده‌اند. و پس از جمع‌آوری هزاران امضاء نسبت به این بی‌احترامی، مقامات بانک کمترین عکس‌العملی داشته‌اند.

ما باور داریم که این افشاگری‌های نگران‌کننده، رویال بانک کانادا را به اسپانسر تاسف‌آوری برای بزرگترین رویداد صنعت سینمایی کانادا تبدیل می‌کند.

اگر قصد داریم که نقش موثری در مواجهه با بحران اقلیمی ایفاء کنیم و با مردمان بومی متحد باشیم، نمی‌توانیم از نقش صنعتمان در شکل‌گیری فرهنگ چشم‌پوشی کنیم. ما نمی‌توانیم با چشم‌پوشی از تداوم همکاری آر‌بی‌سی با صنعت سینمای کانادا به عنوان شریک اصلی، آن را به طور غیر مستقیم تایید کنیم.

اصول ما به عنوان فیلم‌سازان و فعالان صنعت، ما را ملزم می‌دارد تا تصمیمات شجاعانه‌ای را اتخاذ کنیم. همزمان که آر‌بی‌سی به تحقیر کردن و نادیده گرفتن گروه‌های بی‌آی‌پی‌او‌سی و جامعه مدنی ادامه می‌دهد، ما در کجا خواهیم ایستاد؟

بنا بر این تا وقتی که آر‌بی‌سی به توامندسازی پروژه‌های سوخت‌های فسیلی ادامه داده و جوامع محرومی بر سر پروژه‌های فوق‌الذکر (که در زمین‌های‌شان در حال اجراست) با این بانک مبارزه کنند، انتخاب ما هم‌بستگی با این جوامع است. ما به نتیجه غیر قابل انکاری دست پیدا کرده‌ایم: آر‌بی‌سی اسپانسر شایسته‌ای برای جشنواره فیلم تورنتو نیست.

بنا بر این ما از مسئولان جشنواره تقاضا داریم تا در سال آتی روابط خود را با آن‌ها قطع کنند.

با وجود بالای ۱۰۰ اسپانسر و درآمد ۴۵ میلیون دلاری، جشنوار فیلم تورنتو حتی با وجود قطع همکاری با بل کانادا می‌تواند به راحتی سرمایه‌گذاری ۱ میلیون دلاری آر‌بی‌سی را با اسپانسر قابل‌تری جایگزین کند. در حقیقت، با وجود تغییرات رسمی به وجود آمده در ساختار حمایت مالی، فرصتی فراهم شده تا از پول سوخت‌های فسیلی چشم‌پوشی شود.

ما کاملاً متوجهیم که پول آر‌بی‌سی، منبع مالی مهمی برای فیلم‌سازان است. ما باید منابع مالی ارزشمندتری پیدا کنیم، و جشنواره فیلم تورنتو با قدرت نمادین خود، مکان بسیار خوبی برای شروع کنار گذاشتن پول آر‌بی‌سی و تکیه صنعت به آن است.

در صورتی که آر‌بی‌سی سیاست‌های اصلاح‌شده‌ای را اتخاذ کرده که تضمین کنند سرمایه آن خرج پروژه‌هایی می‌شود که در آن از بومیان حمایت شده و به حقوق آن‌ها احترام گذاشته می‌شود و اقدامات قاطعی در حوزه آب و هوایی و کاهش انتشارات کربن دی‌اکسید صورت دهند، ما از درخواست خود تجدید نظر می‌کنیم. اما از آنجایی که تمام شواهد حاکی از آن است که بانک مصمم بوده تا دقیقاً برعکس عوامل فوق‌الذکر عمل کند، باور داریم که زمان آن رسیده که آر‌بی‌سی را از پرده نمایش پایین بکشیم.