سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱ مهر ۱۴۰۲ در ۷:۰۵ ب.ظ چاپ مطلب
«قاتلان ماه گل» یعنی چه؟!

مروری بر فیلم جدید اسکورسیزی با حقایقی جذاب

Killers-of-the-Flower-Moon

اسکورسیزی بعد از یک جلسه مکالمه ویدئویی و بدون تست، لیلی گلدستون را برای «قاتلان ماه گل» برگزید؛ به گفته دی‌کاپریو: «مری همه چیز را به طور غریزی می‌دانست.»

سوره سینما – پاییز امسال سینماهای جهان میزبان آخرین ساخته مارتین اسکورسیزی خواهند بود؛ فیلمی با عنوان «قاتلان ماه گل». در ابتدا شاید نام آن خیلی‌ها را به سوال وا داشت. اما کسانی که کتاب «قاتلان ماه گل» دیوید گرن را خوانده‌اند می‌دانند این نام دقیقا چه معنایی دارد؛‌ همان‌طور که در صفحه اول این اثر نوشته شده در ماه آوریل، میلیون‌ها گل کوچک روی تپه‌های اراضی اوسیج گسترده می‌شوند. یک ماه بعد اما گیاهان بلندقدتری روی این گل‌ها سایه می‌اندازند تا آب و آفتاب از آنها دریغ شود. ساقه گل‌های ظریف‌تر می‌شکند و گلبرگ‌هایشان می‌ریزد و خیلی زود زیر خاک مدفون می‌شوند. به همین خاطر سرخ پوست‌های قبیله اوسیج به ماه می، ماه گل کشان می‌گویند.

لیست بازیگران ساخته جدید مارتین اسکورسیزی که منتشر شد خیلی‌ها تعجب کردند. چون نقش اول زن به لیلی گلدستون رسیده بود. که یک بازیگر نسبتا ناشناخته است. لئوناردو دی‌کاپریو اما در روزهای مانده به اکران این اثر به تحسین ستاره نوظهور فیلم «قاتلان ماه گل»، پرداخت. در این فیلم دی‌کاپریو و گلدستون در نقش زن و شوهر حقیقی، اِرنست و مالی برکهارت به بازی می‌پردازند؛ زوجی که در منطقه بومی‌نشین اوسیج‌ها در اوکلاهاما در دهه ۱۹۲۰، زمانی پرتنش در تاریخ آمریکا، زندگی می‌کردند. گلدستون، خودش نیز بومی آمریکاست و در منطقه بومی‌نشین بلک‌فیت در نزدیکی مرز مونتانا – کانادا بزرگ شده است.

دی‌کاپریو در مصاحبه با مجله ووگ بریتانیا گفت: «لیلی در این فیلم خارق‌العاده است. او تمام فیلم و داستانش را به دوش می‌کشد.»

دی‌کاپریو که حالا در ۶ پروژه با اسکورسیزی همکاری داشته، یادی از اولین دیدار خود با گلدستون در مکالمه ویدئویی‌شان در زوم کرد. دی‌کاپریو به یاد آورد: «لیلی هنوز چیزی را نخوانده بود.» «مارتین به غریزه می‌دانست که لیلی همانی است که دنبالش می‌گشته.» دی‌کاپریو رو به گلدستون کرد و گفت: «یک حقیقتی در چشمانت بود که مارتین آن را حتی از پشت مانیتور کامپیوتر هم دید.»

دی‌کاپریو ادامه داد: «من تا به حال ندیده بودم که مارتین کسی را ببیند و فوراً بعد آن این حد از جاذبه را به سمت وی داشته باشد و ناخودآگاه بگوید که حتی یک دقیقه هم نباید وقت تلف کرد.»

اسکورسیزی نیز در اوایل سال جاری صحبت‌هایی را با ددلاین درباره گلدستون انجام داده بود: «لیلی عقاید خودش را داشت. او در قلب و ذهنش، ذکاوت و خرمندی ویژه‌ای دارد. که تقریباً غریزی است.»

اسکورسیزی و دی‌کاپریو گلدستون را بر آن داشتند تا در جنبه‌های اخلاقی این داستان کندوکاو کند.

گلدستون اظهار داشت: «مارتین و لئو با من گفتگوهایی در رابطه با ذات شیطان داشتند، و این که شیطان چگونه آن خباثت و شرارت را در وجودش نمی‌بیند.» «آیا کسی می‌تواند همزمان دیگری را دوست داشته و به او احترام بگذارد، و با وجود حقیقت در احساسش، روی برگردانده و اعمال تنفرانگیز و شیطانی انجام دهد؟ دشوارترین کار در این فیلم، کاوش در رابطه میان ارنست و مالی بود.»

Killers-of-the-Flower-Moon

همچنین رابرت دنیرو، جسی پلمونس، کارا جید مایرز، جنی کالینز، جیلین دیون و تنتو کاردینال در این فیلم به نقش‌آفرینی می‌پردازند؛ این فیلم بر اساس کتاب دیوید گِرَن «قاتلان ماه گل: قتل‌های اوسیج و تولد اف‌بی‌آی» است. این کتاب در مورد تحقیق اف‌بی‌آی در رابطه با قتل چندین نفر از مردم قبیله اوسیج است که در اوایل دهه ۱۹۲۰ در اوکلاهاما رخ داد.

دی‌کاپریو در رابطه با این داستان گفت: «این یک بخش از تاریخ آمریکاست که به کل فراموش شده، و زخمی باز است که همچنان عفونت می‌کند.» «هالیوود تاریخچه طولانی و پرفراز و نشیبی در بازنمایی خود از مردم بومی آمریکا دارد. ما باید کارهای بیشتری در این حوزه انجام دهیم. ما در حال حرکت به سمت باورهای خود از گذشته‌مان هستیم. هر چه قدر این داستان‌ها با حقیقت بیشتری بازگو شوند، فرآیند التیام با سرعت بیشتری آغاز می‌شود.»

این بازیگر همچنین به تغییری که اسکورسیزی در این پروژه انجام داد اشاره داشت؛ کارگردان در ابتدا دی‌کاپریو را در نقش تام وات وایت، مامور اف‌بی‌آی به این فیلم دعوت کرد،  که نهایتاً به جسی پلمونس رسید. اسکورسیزی همچنین گلدستون در نقش مالی را به محوریت داستان تبدیل کرد. (مارتین اسکورسیزی اخیراً در مصاحبه‌ای با مجله تایم گفته بود: «از یک جایی به بعد، متوجه شدم که دارم تنها از سفیدپوست‌ها فیلم می‌سازم.»)

دی‌کاپریو گفت: «ما به خوبی در داستان اوسیج غرق نشده بودیم.» در تمرین‌ها سکانس کوچکی بین مالی و ارنست بود که آن احساسی که به دنبالش بودیم را برانگیخت، و ما به تدریج به عمق آن رابطه پی بردیم، زیرا این رابطه بسیار پیچیده و نامانوس و برخلاف همه آن چیزهایی بود که من تا به کنون تجربه کرده بودم.»

کمپانی اپل با مشارکت پارامونت از ۲۰ اکتبر در سینماهای جهان این فیلم را عرضه خواهد کرد.

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>