سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۵ مهر ۱۴۰۲ در ۶:۲۷ ب.ظ چاپ مطلب
بعد از کریستیانو رونالدو حالا نوبت سینماست؛

کارگردان دی‌کاپریو راهی عربستان می‌شود

Luhrmann-Dicaprio

باز لورمن ریاست هیئت داوران سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم دریای سرخ را بر عهده خواهد گرفت.

سوره سینما – عربستان در ادامه تلاش برای خرید مدرنیته باز لورمن کارگردان فیلم‌های «استرالیا» و «گتسبی بزرگ» را به ریاست هیئت داوران جشنواره فیلم خود انتخاب کرد. این فستیوال از ۳۰ نوامبر تا ۹ دسامبر در جده، در ساحل شرقی دریای سرخ، برگزار خواهد شد. عربستان در شرایطی تلاش می‌کند خود را یک کشور صاحب سینمای جهانی در منطقه نشان دهد که تا سال ۲۰۱۳ حتی یک بار هم فیلمی برای اسکار نفرستاده بود. جالب این که از سال ۲۰۱۳ عربستان نتوانسته به صورت ثابت هر سال یک اثر را برای آکادمی ارسال کند. به طوری که در این سال‌ها فقط ۶ فیلم با ملیت عربستانی به اسکار رسیده که البته آنها هم به موفقیت ویژه‌ای نرسیده‌اند. این موضوع نشان دهنده آن است که تولید فیلم در این کشور حاشیه خلیج فارس به شکل صنعتی انجام نمی‌شود.

لورمن که به لطف فیلم‌هایی نظیر «مولن روژ»، «گتسبی بزرگ» و «الویس» با مخاطب جهانی ارتباط گرفته است، در قامت ریاست هیئت داوران این دوره از جشنواره دریای سرخ، هفده فیلم از کشورهای عربی، آسیایی و آفریقایی را مورد قضاوت قرار خواهد داد.

فهرست فیلم‌های بلند جشنواره همچنان اعلام نشده است.

محمد الترکی، رئیس جشنواره دریای سرخ در بیانیه‌ای گفت: «همزمان با آماده‌سازی ما برای برگزاری سومین دوره از جشنواره، خوشحالیم که از باز لورمن کارگردان افسانه‌ای پر افتخار به عنوان رئیس هیئت داوران استقبال کنیم.»

الترکی با توصیف لورمن به عنوان «پیشتازی در فرهنگ عامه با تنوع کاری خارق‌العاده در زمینه‌های مبتکرانه» او را مورد ستایش قرار داد.

لورمن اظهار داشت: «کودکی من در سینمایی محلی تحت مدیریت خانوده‌ام در روستایی کوچک گذشت؛ زمانی که فیلم «لورنس عربستان» را دیدم مجذوب مناظر تاریخی و جغرافیای طبیعی به نمایش گذاشته شده در این فیلم شدم. از آن زمان، اشتیاقی همیشگی به دنیای عرب داشته‌ام، اما پس از این که به عربستان آمدم، از استعدادهای فیلم‌سازی جوان در حال رشد در سراسر این منطقه و از نحوه جلب توجه این فضا از جامعه جهانی فیلم، تحت تاثیر قرار گرفتم.»

او اضافه کرد: «برای من افتخاری است تا ریاست هیئت داوران جشنواره بین‌المللی دریای سرخ سال جاری را در کنار ستاره‌های پیشرو و نوظهور در این صنعت بر عهده گرفته، و بخشی از این تحولی باشم که از طریق سینما در سراسر کشورهای عربی، آسیا و آفریقا در جریان است.»

وی ادامه داد: «از روزهای ابتدایی فعالیتم در این حوزه، قدرت روایت‌پردازی و جشنواره‌ها برای گشودن درهای جدید و ایجاد پلی میان هنرمندان و فرهنگ‌ها را تجربه کرده‌ام. من مشتاقانه در انتظار تجلیل از استعدادهای نوظهور و فیلم‌سازان مولف صاحب نام این منطقه با سینمایی پرشور، متنوع و متمایزی هستم که جشنواره در طی این سال‌های گذشته به آن مشهور شده است.»

گفتنی است جشنواره بین المللی فیلم دریای سرخ در سال ۲۰۱۹ تاسیس و آخرین نسخه آن سال ۲۰۲۱ برگزار شده بود.

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>