سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۰ آبان ۱۴۰۲ در ۵:۴۶ ب.ظ چاپ مطلب
حاشیه‌سازی‌ «باشگاه مشت‌زنی» بعد گذشت بیش از دو دهه؛

دیوید فینچر: من مسئول سوءبرداشت مردم نیستم!

David-Fincher

صحبت‌های دیوید فینچر با گاردین در مورد حواشی فیلم «باشگاه مشت‌زنی» و احتمال ساخت قسمت دوم «شبکه اجتماعی» در رسانه‌های جهان بازتاب ویژه‌ای داشت.

سوره سینما – دیوید فینچر کارگردان نام‌آشنای سینمای جهان هم‌زمان با رونمایی از تیزر فیلم جدیدش می‌گوید مسئول سوءبرداشت «اینسل‌ها» از فیلم «باشگاه مشت‌زنی» نیست.

این فیلم‌ساز اعتراف کرد که «باشگاه مشت‌زنی» به معیاری برای گروه‌های راست افراطی تبدیل شده است.

دیوید فینچر معتقد است که «هیچ مسئولیتی» نسبت به مردان مغز مشکل‌داری که مدام در حال و هوای درام «باشگاه مشت‌زنی» هستند ندارد.

این فیلم‌ساز ۶۱ ساله که آثار مشهور دیگری اعم از «هفت» (۱۹۹۵) و «شبکه اجتماعی» (۲۰۱۰) را در کارنامه خود دارد، در مصاحبه‌ای با گاردین در مورد میراث فیلم «باشگاه مشت‌زنی» اظهار نظرات جالبی داشت.

«باشگاه مشت‌زنی» با بازی ستارگانی اعم از برد پیت و ادوارد نورتون، بر مرد جامعه‌ستیزی تمرکز دارد که یک باشگاه مشت‌زنی زیرزمینی را راه‌اندازی می‌کند که در ادامه فضای آن به تدریج به یک گروه تروریستی ضد سرمایه‌داری تغییر شکل می‌دهد.

این فیلم به مرور زمان به «مفاد اصلی» برای تعدادی از گروه‌های افراطی شامل اینسل‌ها، نژادپرستان مرد و گروه‌های نئونازی تبدیل شد.

اینسل‌ها – واژه مرکبی از دو واژه «غیر داوطلبانه» و «مجرد» است – معمولاً مردانی هستند که قصدش را دارند، اما با زنی ازدواج نمی‌کنند. آن‌ها معمولاً این انتخاب خود را ناشی از ساختارهای اجتماعی می‌دانند.

فینچر در این رابطه گفت: «من مسئول نحوه برداشت افراد نیستم. زبان‌ها تکامل می‌یابند. نماد‌ها تکامل می‌یابند.»

بعد از این که فرد مصاحبه‌کننده به او گفت با همه این‌ها این فیلم به «معیاری» برای گروه‌های راست‌گرای افراطی تبدیل شده، فینچر پاسخ داد: «باشه، مسئله‌ای نداره. این یکی از بی‌شمار معیارهایی است که آن‌ها در فرهنگ‌ خود دارند. ما این معیار را برای آن‌ها نساختیم، اما مردم به موقع تماشای نقاشی نورمن راکول یا «گِرنیکا»ی پابلو پیکاسو، آنچه را می‌بینند که می‌خواهند ببینند.»

کارگردان فیلم «دختری با خالکوبی اژدها» ادامه داد: «تصور کردنش هم برایم غیرممکن است که مردم متوجه تأثیر منفی کاراکتر تایلر دوردن (با بازی برد پیت) نشوند. و چه بسا اگر کسی این موضوع را نفهمد، نمی‌دانم چطور به او واکنش نشان داده و چگونه کمکش کنم.»

اگرچه «باشگاه مشت‌زنی» مورد استقبال راست‌گراها قرار گرفته، اما از این فیلم عمدتاً به عنوان اثری منتقدانه در مورد مردانگی سمی یاد می‌شود.

«قاتل» آخرین فیلم فینچر با بازی مایکل فاسبندر پس از دوره اکرانی کوتاه در سینما از نتفلیکس عرضه خواهد شد.

در جای دیگری از این مصاحبه، فینچر ارائه خود از اقتباس مرد عنکبوتی را به یاد آورد که توسط مدیران اجرایی استودیو رد شده بود.

در ارائه فینچر پیتر پارکر (که سرآخر نقش آن را توبی مگوایر در سه‌گانه سم ریمی ایفا کرد) مردی بالغ بود، و داستان خاستگاه او از «عنکبوت رادیواکتیوی» کنار گذاشته می‌شد.

فینچر گفت: «آن‌ها متاسفانه به اقتباس من علاقه‌ای نداشتند. و من متوجه بودم. اون‌ها می‌گفتند چرا تو می‌خوای خاستگاه مرد عنکبوتی را تغییر بدی؟

و من گفتم: چون احمقانه‌اس؛ داستان اصلی برای بسیاری خاطراتی را به همراه دارد و آن‌ها این داستان را پذیرفته‌اند، اما من نگاهی به آن کردم و گفتم: یک عنکبوت قرمز و آبی؟ من کارهای زیادی در زندگی می‌توانم انجام دهم که این قطعاً یکی از آن‌ها نخواهد بود.»

همچنین در جای دیگری از این مصاحبه دیوید فینچر در پاسخ به احتمال ساخت قسمت دوم فیلم «شبکه اجتماعی»، آن را رد نکرد.

دیوید فینچر هنوز نسبت به ساخت قسمت دوم فیلم برنده اسکار «شبکه اجتماعی» در رابطه با تاسیس فیس‌بوک کاملاً مطمئن نیست.

فینچر در ادامه مصاحبه خود اظهار داشت که: «آرون سورکین (فیلم‌نامه‌نویس «شبکه اجتماعی») و من چندی پیش در مورد این قضیه صحبت‌هایی داشتیم اما به این نتیجه رسیدیم که ساخت این فیلم می‌تواند با چالش‌های فراوانی برای ما همراه باشد.» و توضیح بیشتری ارائه نداد.

البته به نظر می‌آید بر اساس مصاحبه سورکین در سال ۲۰۲۱ وی به انجام این پروژه علاقمند باشد. او در آن زمان اظهار داشت: «به نظرم اتفاقات حاشیه‌ای که در چند سال گذشته برای فیس‌بوک رخ داده ارزش بازگویی داشته باشد، و می‌توان آن را به گونه‌ای ساخت که در ادامه فیلم «شبکه اجتماعی» باشد، و من همینقدر می‌توانم در رابطه با این موضوع صحبت کنم.»

فیلم «شبکه اجتماعی» در مراسم اسکار سال ۲۰۱۱ برنده جوایزی اعم از بهترین فیلم‌نامه اقتباسی، بهترین تدوین و بهترین موسیقی متن اورجینال شد. در این فیلم جسی آیزنبرگ در نقش موسس فیس‌بوک مارک زاکربرگ، اندرو گارفیلد در نقش هم‌بنیان‌گذار شرکت اداردو ساورین، جاستین تیمبرلیک در نقش شان پارکر و آرمی هَمِر در نقش دوقلوهای تایلر و کامرون وینکلواس به جلوی دوربین رفتند.

فیلم «قاتل» دیوید فینچر از ۲۷ اکتبر در سینماهای بریتانیا و آمریکا به اکران درآمده و از ۱۰ نوامبر در نتفلیکس منتشر خواهد شد.

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>