سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۷ بهمن ۱۴۰۲ در ۳:۵۴ ب.ظ چاپ مطلب

همکاری دیوید فینچر با نتفلیکس تمدید شد

دیوید فینچر

دیوید فینچر، کارگردان مولف سینمای هالیوود با آثار شاخصی همچون «هفت» و «باشگاه مشت‌زنی» که چند سالی است که دیگر با استودیوها همکاری نمی‌کند و به فضای استریم روی آورده، قرارداد خود را بار دیگر با نتفلیکس تمدید کرد.

سوره سینما – آخرین فیلم دیوید فینچر، «آدم‌کش»، در حال حاضر در فضای استریم نتفلیکس در دسترس است. این فیلم در اواخر اکتبر به شکلی محدود در سینماها به اکران رسید. روال نتفلیکس معمولاً به این شکل است که فیلم‌های خود را به صورت گسترده به اکران نمی‌رسانند.

فینچر تا کنون چند قرارداد چندین ساله با نتفلیکس داشته که آخرین آن قرار بود در سال ۲۰۲۴ به پایان برسد. اما شرایط تغییر کرد. فینچر اخیراً به مجله پریمیر گفته است که قراردادش با نتفلیکس را برای سه سال دیگر تمدید کرده و این قرارداد هم‌اکنون تا سال ۲۰۲۷ معتبر است.

فینچر طی ده سال گذشته غرق دنیای استریم و فضای نتفلیکس بوده و سریال‌هایی اعم از «خانه‌ پوشالی»، «شکارچی ذهن»، «عشق، مرگ و روبات‌ها» را در این فضا ساخته و ارائه کرده است – البته دو فیلم سینمایی شامل «منک» و «آدم‌کش» را نیز در همکاری با نتفلیکس کارگردانی کرده است.

و با این حال وی در مصاحبه‌ای با لو موند، اظهار داشت که به باور قلبی‌اش، نتفلیکس بهترین مکان در هالیوود برای ساختن فیلم است:

«آن‌ها استانداردهای صنعتی را اتخاذ کرده‌اند که برای فیلم‌سازان قابل درک است. نتفلیکس با اختلاف بالاترین کنترل کیفیت را در هالیوود داراست.»

همزمان با بسته شدن درهای استودیوها به روی فیلم‌سازان «مولف»، فینچر با جاه‌طلبی‌ها و نیازهای ویژه‌اش، این مسیر را در این محدودیت فرصت برای ساختن فیلم‌های خود انتخاب کرده است.

آیا فینچر همچنان سینماگری مطرح است و آثاری به معنی واقعی، سینما، می‌سازد؟ به نظر بسیاری بله، اما گویا رئیس جشنواره کن یعنی تیری فرمو این را باور ندارد. در ویدئویی که اخیراً از سال ۲۰۲۰ منتشر شده، فرمو باور دارد که فینچر و سینما دیگر موازی یکدیگر حرکت نمی‌کنند:

«فینچر سینما را ترک کرده است. او هم‌اکنون آثار شگفت‌انگیزی را برای استریمرها می‌سازد. من تلاش کردم تا صادقانه برای او شرح دهم که او دیگر به وضوح در جهان سینما حضور ندارد. حداقل برای ما چنین شخصی دیگر وجود ندارد. به دلایلی که متناسب با نیازهای اوست، او جهان خلاقانه خودش را می‌خواهد که قرار نیست در آن با مدیران استودیویی به بحث و بررسی و مشاجرات بپردازد؛ فیلم‌های او به نظر بسیار پرهزینه می‌آیند، ولی با همه این‌ها دوست دارم او به سینما و نزد ما بازگردد، چون که او یکی از بزرگان است.»

فینچر فیلم‌سازی در مقیاس جهانی است. سوال اینجاست که آیا آثاری نظیر «منک» و «آدم‌کش» در الگوریتم بی‌پایان نتفلیکس به فراموشی سپرده خواهند شد یا خیر. به نظر مخاطبان جواب این سوال روشن است. فینچر یکی از فیلم‌سازان مولف است، و زمانی که شما به جایگاهی که وی به آن دست‌یافته تکیه می‌زنید، بسیاری از دوستداران سینما شما و فیلم‌های‌تان را دنبال خواهند کرد. حالا این که کجا هستید آن قدر اهمیت ندارد.

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>