سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۷ آبان ۱۴۰۲ در ۵:۲۸ ب.ظ چاپ مطلب

جیمز باند الهام‌بخش جشن مکزیکی‌ها شد

Spectre

بیایید ببینیم تا «جیمز باند: اسپکتر» چگونه الهام‌بخش جشن روز مردگان در مکزیکوسیتی شد.

سوره سینما – در آخر هفته گذشته، عروسک‌های عظیم‌الجثه اسکلت انسان، رقاصان سنتی و… همگی در روز پرهیاهوی جشنواره مردگان در خیابان‌های مکزیکوسیتی حضور یافتند.

این رژه آن قدر با نمادهای تعطیلات اسپانیایی آمیخته شده که تصور بسیاری بر این است که قدمت آن به چندین نسل قبل بازمی‌گردد در حالی که اولین رژه روز مردگان در پایتخت مکزیک به سال ۲۰۱۶ درست یک سال بعد از انتشار فیلم «جیمز باند: اسپکتر» (۲۰۱۵) برمی‌گردد.

سم مندس کارگردان فیلم «اسپکتر» با بازی دنیل کریگ در قامت ۰۰۷، جشنواره‌ای را با نام روز مردگان خلق کرد که تا آن روز در این شهر و کشور مرسوم نبود.

در ابتدای این فیلم در میان هیاهوی جشن‌های خیابانی، باند مشغول تعقیب یکی از ضدقهرمانان سرکش گروه «اِسپکتر» است.

آن جشنواره که در فیلم برپا بود، با روز سنتی مردگان مردم مکزیک بسیار متفاوت است؛ در این روز معمولاً خانواده‌ها برای ادای احترام بر سر آرامگاه عزیزان از دست رفته‌شان جمع می‌شوند.

در سال ۲۰۱۶ درست یک سال بعد از انتشار فیلم، شهردار مکزیکوسیتی میگوئل آنخل مانسرا، تصمیم گرفت تا بر روی این کارناوال سرمایه‌گذاری کرده و تخیل را به واقعیت تبدیل کند.

لوردِس بِرهو، از مدیران اجرایی در بخش توریسم مکزیک اظهار داشت: «زمانی که فیلم در سینماها به اکران درآمد و میلیون‌ها نفر در ۶۷ کشور به تماشای آن نشستند، انتظاراتی به وجود آمد که گویا ما باید این‌چنین جشنواره‌ای داشته باشیم.»

«ما می‌دانستیم که مردم کشور و همچنین توریست‌ها از این مراسم استقبال خواهند کرد، و قطعاً دوست دارند در این جشن و گردهمایی بزرگ شرکت کنند.»

مکزیکی‌ها بر اساس تقویم کاتولیک، روز مردگان را در ۱ و ۲ نوامبر جشن می‌گیرند؛ بر اساس این تقویم، ۱ نوامبر مقارن است با روز قدیسان، و به کودکان از دست رفته اختصاص داده شده، و ۲ نوامبر برابر است با مومنان از دست رفته که به بزرگسالان اختصاص داده می‌شود.

در عهد باستان، تجلیل مرگ یکی از سنت‌های مرسوم در فرهنگ بومیان شهر مکزیکوسیتی بود. زمانی که کسی از دنیا می‌رفت، بدن آن‌‌ها را در فرش یا حصیری می‌گذاشتند و سپس خانواده و دوستان، آن فرد را راهی میکتلان (عالم اموات در اساطیر مکزیک) می‌کردند.

سپس عزیزان آن فرد از دنیا رفته چیزی را به عنوان پیشکشی در کنار آن متوفی قرار می‌دادند تا در استراحت ابدی‌اش از گرسنگی رنج نبرد. بر اساس باور مردمان بومی این پیشکشی‌ها و جشن‌ها راهی برای تجلیل از وجود نامرئی آن مردگان بود.

مراسم روز مردگان در سال جاری با هماهنگی وزارت فرهنگ مکزیک در تاریخ ۴ نوامبر در مکزیکوسیتی برگزار شد.

در محل اصلی این مراسمات آتش‌بازی‌، نورپردازی با پهباد و کنسرت نیز برپا شد.

جالب است بدانید سکانس‌های ابتدایی فیلم «جیمز باند: اسپکتر» به سفارش مکزیک در این کشور ساخته شد. مکزیک باد ادن معافیت‌های مالیاتی و مشوق‌هایی از تیم جیمز باند دعوت کرد تا یک سکانس عظیم را در مکزیکوسیتی فیلمبرداری کنند. هدف مسئولین مکزیکی از این موضوع تغییر تصورات مردم جهان از کشورشان بود تا مخاطبان دیگر آنها را با قاچاقچی‌ها و کارتل‌های مواد مخدر به یاد نیاورند.

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>