سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۲ تیر ۱۴۰۲ در ۶:۴۹ ب.ظ چاپ مطلب

یک سیاه‌پوست جیمز باند می‌شود؟

Idris-Elba

ادریس البا هنرپیشه هالیوودی مدتی بین کاندیدهای بازی در نقش جیمز باند بود، او به دلیل تمرکز بیش از حد مخاطبان به سیاه‌پوست بودنش، دیگر تمایلی به این کاراکتر ندارد.

سوره سینما – ادریس البا در پادکست smartless اشاره داشت که تا چند سال پیش، عاشق بازی در نقش جیمز باند بود و گفت: «راستشو بخوای، من خیلی حس خوبی داشتم که منو برای این نقش در نظر دارن… همه ما بازیگریم و می‌دونیم که این نقش یعنی چی. خیلی ها دوست دارند که این کاراکتر رو بازی کنند. وقتی من برای این نقش سر زبان‌ها افتادم، پیش خودم فکر کردم که به قله بازیگری رسیدم… همه دنیا در این انتخاب شریکند.»

البا در ادامه گفت که البته بعضی‌ها هم در این دنیای سینمایی حضور دارند که ارادتی به او ندارند. او در این باره اشاره داشت: «خیلی‌ها در  اقصی نقاط جهان از احتمال اینکه من جیمز باند بشم، استقبال کردند. بعضی‌ها هم که اسمشونو نمی‌برم، خیلی خوششون نیومد.»

البا بدون نام بردن، به آنتونی هورویتز نویسنده این کاراکتر اشاره داشت که این بازیگر را «زیادی کوچه بازاری» خوانده بود.

بازیگر مجموعه «جوخه انتحار» در ادامه افزود: «آنهایی که با انتخاب احتمالی من مشکل داشتند، پروسه رو خیلی منزجر کننده کردن، همه چیز رو به نژادم ربط می‌دادن. در آخر هم همه چیز دیگه مسخره شده بود و من خیلی رنج بردم.»

ادریس البا پیشتر در مصاحبه‌ای اشاره داشت که خود را یک «بازیگر سیاه‌پوست» نمی‌بیند. او فقط یک «بازیگر» است. البا درباره این ماجرا گفت: «من وقتی متوجه محدودیت‌ها شدم، دیگر به خودم یک بازیگر سیاه‌پوست نمی‌گویم… ما زیادی روی نژاد، وسواس به خرج می‌دهیم. این وسواس جلوی پیشرفت را گرفته و حرکت رو به عقب است. باید درباره نژادپرستی حرف زد، این مسئله مهمی است؛ اما از نظر من، نژادپرستی به اندازه‌ای که ما به آن اهمیت می‌دهیم، مهم می‌شود. ما باید بزرگ شویم؛ رنگ پوستمان مهم‌تر نیست.»

اظهارات البا با واکنش «ووک ها» (چپگرایان افراطی در آمریکا و اروپا) همراه شد. او گفته بود: « که در دنیای امروز، اگر در انظار عمومی بخواهی نظری بدهی، مردم حرفت را تفسیر می‌کنند و به نفع خودشان تحریف می‌کنند و دعوا در شبکه‌های اجتماعی درست می‌کنند.» ووک ها در توییتر البا را متهم به «منکر سیاه پوست بودن خود» کردند که او هم جواب آنها را داد.

ناگفته نماند که ادریس البا، اکنون پنجاه سال سن دارد و شاید کمی برای این نقش، پیر باشد. اگر نگاهی به بازیگران پیشین این کاراکتر بیاندازیم، می‌بینیم که دنیل کریگ، در ۳۸ سالگی شروع کرد و در آخرین فیلم، ۵۳ سال داشت. شان کانری، ۳۳ سال داشت؛ پیرس برازنان ۴۲ سال داشت و راجر مور پیرترین در ۴۶ سالگی، پیرترین بازیگری بود که برای اولین بار این نقش را بر عهده می‌گرفت.

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>