سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۳ مهر ۱۳۹۲ در ۱۰:۲۹ ق.ظ چاپ مطلب
ایوبی:

جشنواره فیلم کوتاه تهران فرصتی برای استعدادهای جوان است

ayubi-film-kootah

رئیس سازمان سینمایی با تاکید بر استعداد جوانان، جشنواره فیلم کوتاه را فرصتی برای درخشش این استعدادها دانست.

رئیس سازمان سینمایی با تاکید بر استعداد جوانان، جشنواره فیلم کوتاه را فرصتی برای درخشش این استعدادها دانست.

سوره سینما- سی امین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران شب گذشته – دوشنبه ۲۲ مهر ماه  طی مراسمی با حضور مسولین فرهنگی کشور، فیلمسازان، هنرمندان، داوران جشنواره، میهمانان بین الملل و اصحاب رسانه و خبر از ساعت ۱۹ در سالن شماره ۳ پردیس سینما ملت افتتاح شد. این مراسم که در پردیس سینمایی ملت با حضور جمعی از مدیران ارشد سینمایی کشور برگزار شد، پس از قرائت آیاتی از قرآن مجید توسط قاری آقای حاجیان و پخش سرود جمهوری اسلامی، مجری برنامه با خیر مقدم گفتن به همه حضار و مهمانان افتتاحیه آن ها را به دیدن ویدیو کلیپی دعوت کرد.

این ویدیو کلیپ مروری بر اتفاقات بیست و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران بود و در آن مروری شد  بر دوره بیست و نهم جشنواره . هاشم میرزاخانی، دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران به دعوت مجری به روی سن آمد و سخنان خود را با خیر مقدم گفتن به مهمانان از جمله حجب الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی، محمد مهدی عسگرپور ، اساتید و سرپرستان  انجمن سینمای جوانان و مهمانان، فیلمسازان و هنرمندان، اصحاب رسانه و میهمانان  بخش بین‌الملل آغاز کرد. او با اعلام این که ۴۴۹۶ فیلم از اقصی‌نقاط ایران و جهان به سی‌مین جشنواره فیلم کوتاه ارسال شده است، یادآور شد ۱۰۹ کشور در این جشنواره شرکت داشته اند.دبیر جشنواره در ادامه گفت:سی‌ امین دوره این جشنواره در پیش روست و این جشنواره به سی سالگی رسیده است برای همین باید از مدیرعامل هایی که از ابتدا تاکنون بودند و تمام کسانی که برای این جشنواره زحمت کشیدند، تقدیر و تشکر کرد.

دبیر جشنواره با بیان این که امیدوارست بخش افق نو در جشنواره های بعدی هم باقی بماند گفت: این بخشی است که سینما را به فیلم‌های کوتاه پیوند می زند. در این بخش آثار بلند بچه هایی که از همین انجمن سینمای جوان شروع به کار کرده‌اند به نمایش درمی‌آید. فیلم سر به مهر به کارگردانی هادی مقدم دوست که از دانش آموختگان دفتر تهران است و هم اکنون نیز در این مرکز به تدریس می پردازد، فیلم “تنهای تنهای تنها” به کارگردانی احسان عبدی پور که از دانش آموختگان دفتر بوشهر، فیلم “گهواره ای برای مادر” به کارگردانی پناه برخدا رضایی که از دانش آموختگان دفتر اراک، فیلم “دربند” که مدیر فیلم‌برداری آن هومن بهمنش از دانش آموختگان دفتر رشت و فیلم “دهلیز” که مدیرفیلم برداری آن مهدی جعفری از دانش آموختگان دفتر نجف آباد است از جمله فیلم هایی هستند که در این بخش به نمایش درمی‌آیند.

هاشم میرزا خانی با مخاطب قرار دادن حجت الله ایوبی گفت: بچه های فیلم کوتاه، بچه های با استعدادی هستند که شرایط لازم را نداشته‌اند. در ادامه اعلام کرد: ۶۸ درصد آثار رسیده یعنی ۱۳۵۸ فیلم بخش مسابقه ایران در بخش خصوصی ساخته شده‌اند و فقط ۳۲ درصد این آثار در بخش دولتی مانند حوزه هنری، مرکز گسترش سینمای مستند  انجمن سینمای جوانان، سازمان صدا و سیما و ادارات کل ارشاد ساخته شده‌اند. این نشان می دهد جوانان ما چقدر به سینما علاقه دارند و برای ساخت فیلم‌هایشان از جیب خودشان هزینه کرده‌اند.من امیدوارم فضایی ایجاد شود که این بچه ها دیده بشوند و بچه های سینمای کوتاه شایسته حمایت بیشتری هستند.

بعد از صحبت های دبیر جشنواره، ویدیو کلیپی با موضوع مروری بر سی‌ امین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران به نمایش درآمد. این ویدیو کلیپ شامل بخش های مختلف جشنواره امسال از جمله  بخش مسابقه سینمای ایران، بین الملل، جهان اسلام، ۳۰نمای کوتاه از ۳۰نما،سینمای کودک، بخش نقد و بررسی فیلم های کوتاه به سرپرستی علی علایی با حضور طهماسب صلح، رامتین شهبازی، نقی نعمتی، هادی مقدم دوست و منوچهر اکبرلو به عنوان منتقدین این جلسات  ،بخش افق نو، فیلم های کوتاه از کارگردانان سینمای بلند، برگزیدگان فیلم اولی‌ها، مروری بر فیلم های کوتاه اسپانیا، زاویه پنهان، مروری بر انیمیشین جهان، دنیای پیرامون (۵ قاره) و سمینارهای آموزشی بود.

حجت الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی به دعوت مجری برنامه روی سن آمد و گفت: به نظر من جوان ایرانی، جوانی‌ است با کلی استعداد و ذوق که من به آن باور دارم و این جشنواره فرصت اندکی است تا این جوانان در آن دیده بشوند.

 رئیس سازمان سینمایی ضمن تقدیر از برگزارکنندگان جشنواره و هیات داوران افزود: من در موقعیت های بسیاری میزبان بوده ام و می‌دانم میزبانی سخت است و جشنواره فیلم کوتاه، جز معدود جشنواره های است که فقط جشنواره برای جشنواره نیست. بلکه جشنواره ایست از دل فرهنگ ها و قومیت های مختلف که برای ارتقاء سینمای کشور برگزار می شود. او با اشاره به این که سعی خواهد کرد تا هرگز سینما و سینماگر ایرانی کوچک شمرده نشود، گفت: مدیریت انجمن سینمای جوانان نباید بگذارد که انقطاع بین نسل ها رخ بدهد و کسانی که از این جا رفته‌اند فراموش بشوند.

با پایان سخنرانی ایوبی تیزر دومین جشنواره فیلم اولی های انجمن سینمای جوانان ایران به نمایش در آمد و سپس احمد کاوری نماینده داوران جشنواره فیلم اولی ها به قرائت بیانیه هیئت داوران پرداخته و  ده برگزیده جشنواره فیلم اولی ها لوح تقدیر و جوایز خود را از دبیر جشنواره فیلم اولی ها و ریاست سازمان سینمایی دریافت کردند.

اجرای موسیقی سنتی گروه دربندی ادامه بخش برنامه افتتاحیه بود که با استقبال حاضران مواجه شد  و همچنین ویدیو کلیپی از عماد عامری خواننده و آهنگساز به نمایش در آمد. سومین بخش تقدیر جشنواره به تقدیر از سه سرپرست دفتر انجمن با بالاترین سابقه خدمت در انجمن اختصاص داشت که در این بخش نیز با اهدای لوح و هدیه از خدمات آقایان مسعود امامی سرپرست دفتر  گرگان با ۲۸ سال سابقه خدمت، سعید عبدالحمیدی سرپرست دفتر اراک با ۲۷ سال خدمت و رضا بهمنی سرپرست دفتر کاشان با ۲۶ سال خدمت تقدیر شد

و در ادامه مراسم رونمایی از تمبر جشنواره با حضورحجت الله ایوبی، هاشم میرزاخانی، داوران و مهیمانان بخش بین الملل انجام شد و در نهایت سی امین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران با فوت کردن شمع سی سالگی توسط دکتر احمد الستی آغاز شد. قابل ذکر است در ادامه برنامه نمایشگاه سی سال جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران شامل سی قاب عکس ۷۰*۱۰۰ نمایشگاه با حضور میهمانان افتتاح شد و از کتاب جشنواره سی ام و جلد کتاب سی سال جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران رونمایی شد.

کتاب سی سال جشنواره فیلم کوتاه تهران به اهتمام مسعود نجفی و زیر نظر روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران منتشر می شود که مجموعه ای از پوسترهای سی دوره، اسامی داوران و گروه های اجرایی جشنواره، آثار به نمایش در آمده، بخشهای جنبی ، برگزیدگان؛ تندیس ها، فرازهای هر دوره  و در مجموع سی سال جشنواره درمجموعه ای نفیس  است. سی امین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران توسط انجمن سینمای جوانان ایران و به دبیری هاشم میرزاخانی در تهران سینما پردیس ملت و همزمان در سراسر کشور از ۳۰ مهر تا ۳ آبان ماه برگزار می شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>