سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۷ آذر ۱۴۰۲ در ۵:۵۸ ب.ظ چاپ مطلب
با برگزاری افتتاحیه؛

هفدهمین جشنواره سینماحقیقت آغاز به کار کرد

Hamidi-Moghadam

هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» با برگزاری افتتاحیه در سالن یک پردیس سینمایی چارسو آغاز به کار کرد.

سوره سینما – مراسم افتتاحیه هفدهمین جشنواره بین‌المللی مستند «سینماحقیقت» بعدازظهر روز دوشنبه؛ ۲۷ آذرماه در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد. در ابتدای این مراسم، محمد حمیدی‌مقدم؛ دبیر جشنواره طی صحبت‌هایی گفت: پیش از هر چیز ایام فاطمیه را تسلیت عرض میکنم و همچنین از شهادت مظلومانه غیورمردانی که از مرزهای ما دفاع کردند یاد میکنم. مراسم ما یک افتتاحیه خودمانی است و به رسم آغاز جشنواره یک دورهمی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: امسال آثار درخشانی را داریم که شگفتی‌ای برای خود من است. ۶۴۰ فیلم به جشنواره امسال مراجعه کردند و چیزی حدود ۴۸۰ فیلم تمام شده به دست ما رسید. میران رجوع فیلمسازان نسبت به سه، چهار سال گذشته بیشتر بود با اینکه هزینه تولید بالا رفته است. این جای خوشبختی داشت.

دبیر جشنواره افزود: از میان فیلم‌های رسیده ۶۴ فیلم برای بخش ملی انتخاب شدند. با توجه به اینکه یک بازگشت به خانه جشنواره چارسو داشتیم دستمان به لحاظ تعداد سالن بسته تر بود و چه‌بسا اگر می‌شد تعداد فیلم‌های بیشتری را وارد جشنواره می‌کردیم.

حمیدی‌مقدم گفت: در بخش شهیدآوینی ۱۶ فیلم انتخاب شد. در بخش بین‌الملل هم فیلم‌های متنوعی به دست ما رسیده است. بخش‌های ویژه‌ای مانند بخش غزه نیز داریم. تکثر و تنوع و مضامین متنوع در این جشنواره مهم است. با ورود هیات‌های مشاوره دبیر به این تنوع دست پیدا کردیم. از سال گذشته گروه‌های مشاور را پذیرفتیم اما در فضای نقد و آزمون و خطا هم بودیم.

وی با اشاره به مراسم افتتاحیه بیان کرد: امروز را خواستیم متفاوت شروع کنیم و مراسم افتتاحیه ما در جدول برنامه‌ها با فیلم مستند «تاراز» کار استاد فرهاد ورهرام ثبت شد و این به چند دلیل بود. مهمترین دلیل این است که این مستند یک ریشه تاریخی دارد و اولین بار در تلویزیون نمایش داده شد. سال‌ها پیش با سبک استاد فرهاد ورهرام آشنا شدیم. «تاراز» ریشه‌یابی می‌کرد و شکل پژوهشی داشت. این فیلم از زمان دانشجویی با ما ماند و تا این سالها هم مانده است. با از دست دادن یکی از بزرگان سینمای کشور؛ زنده یاد مرتضی پورصمدی و حضور دکتر احمد ضابطی جهرمی این ایده به فکر ما رسید. در این فیلم مستند ما با سه استاد طرف هستیم (زنده یاد مرتضی پورصمدی، دکتر احمد ضابطی جهرمی و استاد فرهاد ورهرام) و در نتیجه تصمیم گرفتیم افتتاحیه را با این مستند آغاز کنیم.

حمیدی‌مقدم خاطرنشان کرد: یادآور شویم که امسال سال جوانان است اما باید به آنها متذکر شد که درخشیدن صبوری می‌خواهد. هدف ما نگاه به گذشته به عنوان یک گنجینه و هدفمندی برای آینده است.

در ادامه این افتتاحیه کلیپ‌هایی از آثار حاضر در بخش‌های ملی، بین‌الملل، جایزه شهیدآوینی و … نمایش داده شد.

* تقدیر از عوامل تولید فیلم مستند «تاراز»

در بخش پایانی این مراسم، به بهانه اکران فیلم «تاراز» از فرهاد ورهرام؛ کارگردان مستند، دکتر ضابطی‌جهرمی؛ تدوینگر این مستند بودند و زنده‌یاد مرتضی پورصمدی؛ فیلمبردار این مستند، پاسداشت شد. این تقدیر با حضور محمد حمیدی‌مقدم، ارد زند، محمدمهدی طباطبایی‌نژاد، علیرضا حسینی انجام شد.

طی این تقدیر، فرهاد ورهرام بیان کرد: از مرکز گسترش تشکر می‌کنم و همچنین خانم طاهری که این فیلم را بعد از سال‌ها بار دیگر مطرح کردند. هر فیلم مستندی یک سرنوشتی دارد اما این نوع فیلم‌ها مانند «تاراز» جزو تاریخ حساب می‌شوند. این فیلم هم درباره بختیاری‌ها است.امروز هم این فیلم یک کار کلاسیک شده است. اگر خوب یا بد است بحث دیگری است. اگر بخواهیم فرهنگ ایران را بنویسیم این سینمای مستند است که می‌تواند آن را سال‌ها بعد شرح دهد. بعد از سال‌ها این فیلم را روی پرده می‌بینیم. صدابردار ما در این فیلم آقای مهدی آزادی بود که اسمش را باید اینجا بیاورم.

عادل پورصمدی؛ پسر مرحوم مرتضی پورصمدی طی این مراسم تقدیر بیان کرد: حیف که پدرم نبست و ما هنوز نبود ایشان را باور نکردیم و گاها هنوز فکر میکنیم که قرار است برگردد. مفتخرم که پسر ایشان هستم. بینهایت خاطرات شیرینی از او دارم. مفتخرم که در کنار این بزرگان هستم و از کودکی آن‌ها را می‌شناسم.

وی گفت: تصمیم داریم بنیادی با عنوان مرتضی پورصمدی ثبت کنیم و تاسیس شود تا بتوانیم آثار ایشان را حفظ کنیم.

گفتنی است؛ اجرای این مراسم برعهده حامد شکیبانیا بود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>