سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۵ دی ۱۴۰۲ در ۳:۳۵ ب.ظ چاپ مطلب
پرکارترین بازیگران مرد فجر۴۲؛

از پژمان جمشیدی تا عباس جمشیدی‌فر!

Baghe-Kianoosh

امسال در جشنواره چهل و دوم بازیگران مرد زیادی داریم که هر کدام در دو فیلم ایفای نقش کرده‌اند اما در این بین روح‌الله زمانی و عباس جمشیدی‌فر هرکدام در سه فیلم حضور دارند و دو بازیگر پرکار مرد امسال محسوب می‌شوند.

سوره سینماهدیه حدادی‌اصل:  امسال در جشنواره فجر چهل و دوم بازیگران مرد بسیاری حضور دارند که در بیش از یک فیلم ایفای نقش کرده اند. برخی از آن ها برای سیمرغ نقش اول مرد رقابت می کنند و برخی دیگر برای سیمرغ نقش مکمل! گرچه نام خیلی از بازیگرانی که گمان می کردیم با فیلمشان در جشنواره امسال حضور داشته باشند در این لیست به چشم نمی خورد اما بازیگرانی چون پژمان جمشیدی، پژمان بازغی، مهدی هاشمی، شهرام حقیقت‌دوست و … که جز بازیگرانی هستند که به عنوان چهره و بعضا پیشکسوت در سینما از آن‌ها یاد می‌شود، در جشنواره حضور دارند. در این گزارش قصد داریم به معرفی فیلم‌هایی بپردازیم که این بازیگران در آن‌ها ایفای نقش کرده‌اند و در جشنواره چهل و دوم حضور دارند.

*پژمان جمشیدی و حضور در فیلم های «صبحانه با زرافه‌ها» و «بی بدن»

پژمان جمشیدی بازیگر نام آشنای سینما و تلویزیون که این روزها خیلی بیشتر از دیگر بازیگران او را در قاب تلویزیون و پرده سینما می بینیم. بازیگری که به عنوان چند بازیگر اول پولساز سینما معرفی شده و هم در فیلم های کمدی و هم در فیلم های جدی تر خود را ثابت کرده است. جمشیدی که سال گذشته با فیلم «یادگار جنوب» در فجر حضور داشت، امسال دو با دو فیلم سینمایی «صبحانه با زرافه ها» و «بی بدن» به کاخ جشنواره می آید.

«صبحانه با زرافه‌ها» یکی از آثار کمدی این دوره از جشنواره است که در بخش سودای سیمرغ حضور دارد و سروش صحت کارگردان و مصطفی احمدی تهیه کننده آن هستند.

Sobhane-Ba-Zarafeha

در این فیلم پژمان جمشیدی در کنار هادی حجازی فر، بهرام رادان و هوتن شکیبا ایفای نقش کرده است.

فیلم دیگر این بازیگر «بی بدن» ساخته مرتضی حسینعلی زاده است که این فیلم را هم مصطفی احمدی؛ تهیه کننده فیلم سروش صحت آن را تهیه کرده است. «بی بدن» در بخش نگاه نو جشنواره امسال حضور دارد و جالب است که سروش صحت نیز در این فیلم ایفای نقش کرده است.

الناز شاکردوست و نوید پورفرج نیز دیگر بازیگران این فیلم هستند. در خلاصه داستان «بی بدن» چنین آمده است: دختری کشته شده و خانواده اش به دنبال جنازه او هستند…

*«آغوش باز» و «نوروز»؛ دو فیلم مهدی هاشمی در جشنواره ۴۲

مهدی هاشمی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون ایران که شاید در سال های اخیر او را در فیلم های کم اهمیت تری نسبت به آنچه انتظار داشته ایم، دیده ایم. فعالیت این بازیگر کهنه کار طی این سال ها محدودتر شده بود و البته همان آثار کم را هم مخاطب نمی توانست از این بازیگر توانمند بپذیرد. اما حالا وقتی به فیلم های جشنواره امسال نگاه می کنیم از حضور این بازیگر در دو فیلم خوشحال می شویم و انتظار داریم مهدی هاشمی قدیم را بار دیگر در جشنواره ببینم.

این بازیگر امسال با دو فیلم سینمایی «آغوش باز» و «نوروز» به جشنواره می آید گرچه ممکن است نقش اصلی فیلم ها نباشد اما آنچه از این بازیگر انتظار داریم این است که او با نقش های فرعی هم بدرخشد.

«آغوش باز» ساخته بهروز شعیبی که یکی از پربازیگرترین فیلم های جشنواره امسال است و علی سرتیپی تهیه کنندگی آن را برعهده دارد.

Aghooshe-Baz

حامد کمیلی، محسن کیایی، گلاره عباسی، شبنم گودرزی، جواد خواجوی، وحید نفر، علی عطایی، روژین فاطوری‌فر، ساینا توکلی، میثم نوروزی، سهیل هژبر، مسعود خانی احترام برومند و حسن معجونی دیگر بازیگران این فیلم هستند.

در خلاصه داستان «آغوش باز» آمده است: سه‌ قصه عاشقانه …، سه زوج در فراز و نشیب روابط عاطفی، فرصت می‌یابند به تعریف جدیدی از عشق برسند.

«نوروز» ساخته سهیل موفق دیگر فیلم مهدی هاشمی است که محمدرضا نادری تهیه کننده آن است. علی نصیریان، شبنم مقدمی، افشین هاشمی و مهتاب ثروتی نیز در این فیلم ایفای نقش کرده اند.

*حضور پررنگ شهرام حقیقت‌دوست با دو فیلم «قلب رقه» و «باغ کیانوش»

شهرام حقیقت دوست از آن دست بازیگرانی بود که به یمن وجود شبکه نمایش خانگی بار دیگر به عرصه بازیگری برگشت. پیش از این حقیقت دوست با آنکه توانایی زیادی در بازیگری داشت اما به هر کاری دعوت نمیشد و گویی از یاد سینمایی ها رفته بود و بیشتر در تئاتر فعالیت داشت. این بازیگر به واسطه حضور در چند سریالی که برای شبکه نمایش خانگی افتاد توانست بار دیگر خود را به سینما نشان دهد و به این عرصه برگردد. حالا او در جشنواره فجر چهل و دوم جز بازیگرانی است که در دو فیلم مهم ایفای نقش کرده است. او در فیلم «قلب رقه» بازیگر نقش اصلی است و در فیلم «باغ کیانوش» ایفاگر نقش مکمل است.

Ghalbe-Raghe

فیلم سینمایی «قلب رقه» ساخته خیراله تقیانی پور و تهیه کنندگی سعید پروینی در بخش سودای سیمرغ حضور دارد که در کنار شهرام حقیقت دوست بازیگرانی چون فرهاد قائمیان، محمدرضا شریفی‌نیا، هدایت هاشمی، عبدالرضا نصاری، مصطفی ساسانی و شادی مختاری نیز ایفای نقش کرده اند.

اما فیلم سینمایی «باغ کیانوش» در بخش نگاه نو حضور دارد. این فیلم به کارگردانی رضا کشاورز و تهیه کنندگی محمدجواد موحد است که در کنار شهرام حقیقت دوست، علیرضا آرا، مجید پتکی، مهدیه نساج، لادن ژافه‌وند و عباس جمشیدی‌فر در آن بازی کرده اند.

«باغ کیانوش» روایتی ماجراجویانه از واقعه‌ای در دهه ۶۰  است.

*بهزاد خلج و بازی در دو فیلم «تمساح خونی» و «مجنون»

بهزاد خلج کار بازیگری را از تئاتر آغاز کرد و یک تئاتری به تمام معنا است. با اینکه در سینما و تلویزیون دیرتر از آنچه که باید کشف شد اما حالا تا حد ممکن توانایی های خود را اثبات کرده است. خلج با حضور در سریال «محکومین» در سینما شناخته شد و پس از آن با بازی در سریال «آقای قاضی» به بیشتر دیده شد و حضور او در سریال پرمخاطب «پوست شیر» او را محبوبتر کرد.

حالا این بازیگر یکی از تئاتری های بی نظیری است که در سینما هم جای خود را باز کرده است و در جشنواره امسال با دو فیلم «تمساح خونی» و «مجنون» حضور دارد.

«تمساح خونی» نخستین ساخته جواد عزتی در قامت کارگردان است که کامران حجازی آن را تهیه کرده و و در کنار بهزاد خلج بازیگرانی چون جواد عزتی، عباس جمشیدی فر، سعید آقاخانی، الناز حبیبی و شبنم قربانی در آن ایفای نقش کرده اند.

در خلاصه داستان این فیلم آمده: «من یه تمساحم، یه تمساح خونی‌! یه آدم زخمی که کل زندگیش فقط باخته و چیزی برای از دست‌ دادن نداره… ولی باز دلش ریسک‌های بزرگ می‌خواد!»

فیلم سینمایی «مجنون» به کارگردانی مهدی شامحمدی و تهیه‌کنندگی عباس نادران، برشی از حماسه‌آفرینی شهیدان مهدی و مجید زین‌الدین و رزم‌آوران لشگر ۱۷ علی‌بن‌ابی‌طالب (ع) در جزیره مجنون و عملیات بزرگ خیبر را به تصویر می‌کشد.

بهزاد خلج در این فیلم در کنار سجاد بابایی، حسام منظور و شبنم قربانی قرار گرفته است.

*تورج الوند با دو فیلم «آپاراتچی» و «آسمان غرب» در فجر

تورج الوند را از سال ۱۴۰۰ به خوبی می شناسیم. درخشش او در فیلم سینمایی «نگهبان شب» رضا میرکریمی و موفقیتش در اختتامیه که موجب شد نامزد دریافت سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد شود، او را به یک جوان نوظهور در سینمای ایران بدل کرد. گرچه این نخستین بازی او مقابل دوربین نیست اما نقطه عطف کارنامه هنری او محسوب می شود.

الوند پیش از این در فیلم های کوتاه زیادی از جمله «تصویر سیاه می‌شود» به کارگردانی آرش خیاطان، «دست بالای دست» ساخته غلامرضا ساغرچیان، «کمد دیواری» عامر وجدانی، «رهگذر» به کارگردانی علیرضا ابراهیم‌پور، «روح» ساخته حسین بغدادی، «ملکوت» سامیار همتی‌نژاد، «رؤیای خام» امین عزیزی، «نوبت عاشقی» به کارگردانی فرهاد عزیزی، «یازده» ساخته میثم یوسفی و … بازی کرده بود.

پس از آن نقش هایی را در فیلم سینمایی «کلمبوس» به کارگردانی هاتف علیمردانی و سریال «سفر در خانه» به کارگردانی بهمن گودرزی داشت و در سریال «سفر در خانه» نقش مهمی را ایفا کرد.

شاید فیلم سینمایی «دشت خاموش» به نویسندگی و کارگردانی احمد بهرامی اولین حضور جدی و طولانی تورج الوند در یک فیلم بلند بود. او با بازی در نقش یک جوان کرد در این فیلم در بین مخاطبان شناخته شده و موردتوجه منتقدین قرار گرفت.

حالا در جشنواره پیش رو، او را با دو فیلم «آپاراتچی» که در بخش نگاه نو حضور دارد و «آسمان غرب» که یکی از مهمترین فیلم های بخش سودای سیمرغ است خواهیم دید.

تورج الوند در فیلم سینمایی «آسمان غرب» به کارگردانی محمد عسگری و  تهیه‌کنندگی حبیب والی نژاد، در کنار میلاد کی‌مرام، امیر حسین آرمان، نادر فلاح، آرمین رحیمیان، کریم امینی، روح الله زمانی و نسیم ادبی به ایفای نقش پرداخته است.

در خلاصه داستان این فیلم که در بخش سودای سیمرغ جشنواره حضور دارد، آمده است: «آسمان غرب» با نگاهی متفاوت، رشادت، غیرت و میهن‌دوستی خلبان شهید علی‌اکبر شیرودی و دیگر همرزمانش را در روزهای آغازین جنگ به تصویر می‌کشد.

Aparatchi

همچنین تورج الوند در فیلم «آپاراتچی» نیز ایفای نقش کرده است.

این فیلم به کارگردانی قربانعلی طاهرفر و تهیه کنندگی سجاد نصراللهی نسب است و هومن برق‌نورد، بهنام تشکر، فاطمه مسعودی، امید روحانی، رضا ناجی دیگر بازیگران آن هستند.

در خلاصه داستان «آپاراتچی» آمده است: جلیل فردی عاشق فیلمسازی است که در راه ساخت فیلمش با مشکلاتی مواجه می شود.

*محمدرضا شریفی نیا با دو فیلم «قلب رقه» و «مجنون» به فجر می‌آید

محمدرضا شریفی نیا دیگر بازیگری است که در جشنواره چهل و دوم فیلم فجر با دو فیلم سینمایی در کنار دیگر بازیگران حضور دارد. این بازیگر در دو فیلم سینمایی «قلب رقه» و «مجنون» که هر دو در بخش سودای سیمرغ حضور دارند، ایفای نقش کرده است.

*امیرحسین آرمان و حضور در فیلم‌های «آسمان غرب» و «بهشت تبهکاران»

امیرحسین آرمان حرفه بازیگری را از سال ۱۳۸۳ آغاز کرد و پیش از آن در خوانندگی فعالیت می کرد. این بازیگر تاکنون در بیش از ۳۰ فیلم و سریال بازی کرده و سال گذشته با فیلم سینمایی «آن ها مرا دوست داشتند» ساخته محمدرضا رحمانی در جشنواره حضور داشت.

در جشنواره چهل و دوم این بازیگر را در دو فیلم سینمایی «آسمان غرب» و «بهشت تبهکاران» خواهیم دید.

Beheshte-Tabahkaran

فیلم سینمایی «بهشت تبهکاران» که در بخش سودای سیمرغ حضور دارد، یکی از فیلم های مهم جشنواره امسال خواهد بود که مسعود جعفری جوزانی آن را کارگردانی کرده و فتح الله جعفری جوزانی و علی قائم مقامی تهیه کنندگان آن هستند.

در کنار آرمان، پژمان بازغی، سحر جعفری جوزانی، لادن مستوفی، هومن برق‌نورد و حسام منظور در این فیلم بازی کرده اند.

در خلاصه داستان «بهشت تبهکاران» آمده است: حسن جعفری کارمند شرکت نفت آبادان به تهران می آید و ناخواسته وارد ماجراهایی می‌شود.

*پژمان بازغی؛ «بهشت تبهکاران» و «آسمان غرب»

پژمان بازغی نیز امسال با دو فیلم سینمایی «بهشت تبهکاران» و «آسمان غرب» به جشنواره می آید و در لیست بازیگرانی قرار می گیرد که بیش از یک فیلم دارند.

بازغی در جشنواره سال گذشته با فیلم سینمایی «پرونده باز است» آخرین ساخته زنده یاذ کیومرث پوراحمد حضور داشت.

Beheshte-Tabahkaran2

*حسام منظور در «بهشت تبهکاران» و «مجنون»

حسام منظور نیز از آن بازیگرانی است که از تئاتر به سینما و تلویزیون و مقابل دوربین آمد. نباید این را انکار کنیم که بازیگران تئاتری که به تصویر می آیند همواره در پیشروتر از باقی بازیگران هستند و توانمندتر هستند. این بازیگر نیز از آن دست بازیگران است که خاک صحنه خورد و حالا مقابل دوربین قرار می گیرد.

حسام منظور سال گذشته با فیلم سینمایی «شماره ۱۰» در فجر حضور داشت و امسال با دو فیلم «بهشت تبهکاران» و «مجنون» را در جشنواره خواهیم دید.

*حسین پاکدل با «شکار حلزون» و «معجزه پروین» به جشنواره می‌آید

حسین پاکدل را سال گذشته با فیلم «پرونده باز است» در جشنواره دیدیم و امسال این بازیگر در دو فیلم «شکار حلزون» که در بخش نگاه نو و «معجزه پروین» در بخش سودای سیمرغ قرار دارد، به جشنواره فجر می آید.

فیلم سینمایی «معجزه پروین» ساخته محمدرضا ورزی و با تهیه کنندگی محمدرضا شریفی نیا است. در این فیلم در کنار حسین پاکدل، آزیتا حاجیان، محمدرضا شریفی نیا، مارال بنی آدم، حسین پاکدل، ملیکا شریفی نیا، سام نوری، فرزاد حسنی، رامین ناصر نصیر ایفای نقش می کنند.

این فیلم زندگینامه پروین اعتصامی از دوران جوانی است.

فیلم سینمایی «شکار حلزون» ساخته محسن جسور و تهیه کنندگی مصطفی سلطانی است که در بخش نگاه نو حضور دارد. در این فیلم علاوه بر حسین پاکدل، حسین پاکدل، زنده یاد حسام محمودی، فرناز زوفا، محمد رسول صفری و علی اکبر قاضی نظام نیز ایفای نقش کرده اند.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: مینو زن سرپرست خانواری که برای امرار معاش به عنوان پرستار پیرمردی مشغول به کار می شود.

*هومن برق نورد و دو فیلم «بهشت تبهکاران» و «آپاراتچی»

هومن برق نورد، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون که اغلب او را در آثار طنز دیده ایم. او سال گذشته با فیلم «متروپل» ساخته محمدعلی باشه آهنگر در جشنواره حضور داشت و برای بازی در همین فیلم توانست دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را دریافت کند.

برق نورد امسال با دو فیلم «بهشت تبهکاران» و «آپاراتچی» در فجر حضور دارد.

*بهنام تشکر با «آپاراتچی» و «پرویزخان» به فجر می‌آید

بهنام تشکر؛ بازیگر، گوینده، مجری، صداپیشه و دوبلور ایرانی که بیشتر شهرت او به‌دلیل بازی در نقش «نیما افشار» در مجموعه تلویزیونی «ساختمان پزشکان» است اما با حضور در مجموعه‌هایی مانند «دزد و پلیس»، «هفت سنگ» و «دودکش» به اوج شهرت خود دست پیدا کرد.

این بازیگر امسال در جشنواره چهل و دوم با دو فیلم «آپاراتچی» و «پرویزخان» در هر دو بخش سودای سیمرغ و نگاه نو حضور دارد.

فیلم سینمایی «پرویز خان» ساخته على ثقفى و با تهیه کنندگی عطا پناهی است که در آن سعید پورصمیمی، مریم سعادت، حمیدرضا پگاه، بهنام تشکر ایفای نقش کرده اند.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: بازیکنان ستاره و باتجربه تیم ملی زیر نظر پرویز دهداری از تیم ملی استعفا می دهند.

*عباس جمشیدی‌فر و رکورد با سه فیلم

عباس جمشیدی فر، حرفه هنری خود را از اواخر دهه ۱۳۷۰ با بازی و نوشتن چند تئاتر شروع کرد و پس از چندی، با بازی در مجموعه تلویزیونی «روزگار خوش حبیب آقا» خود را به مخاطبان معرفی کرد و در نهایت مجموعه تلویزیونی «سه دونگ سه دونگ» که در ماه رمضان از شبکه تهران پخش شد سکوی پرتاب او بود. با این که جمشیدی فر به تازگی فعالیت‌های خود را در ابعاد گسترده‌تری در تلویزیون ادامه می‌دهد اما می‌توان، او را یک بازیگر حرفه‌ای تئاتر دانست.

این بازیگر سال گذشته با فیلم سینمایی «کت چرمی» ساخته حسین میرزامحمدی در فجر حضور داشت و امسال با سه فیلم «تمساح خونی»، «شه‌سوار» و «باغ کیانوش» در فجر حضور دارد.

Shah-Savar

فیلم سینمایی «شه‌سوار» سومین ساخته حسین نمازی است که در آن الناز حبیبی، مهرداد صدیقیان، هادی کاظمی، عباس جمشیدی‌فر و گیتی قاسمی ایفای نقش کرده اند.

داستان «شه‌سوار» طی سه شبانه روز و در یک مراسم عروسی رخ می‌دهد.

*روح‌الله زمانی و سه فیلم در فجر ۴۲

روح‌الله زمانی، فعالیت حرفه‌ای خود را با ایفای نقش در «خورشید» آغاز کرد که برایش توانست جایزه مارچلو ماسترویانی به‌عنوان بازیگر نوظهور از هفتاد و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز را به‌دست‌ آورد.

زمانی، برای به تصویر کشیدن رزمنده جنگ ایران و عراق در «موقعیت مهدی» و بازی در «در آغوش درخت» نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر شد.

امسال این بازیگر جوان در سه فیلم «آبی روشن»، «آسمان غرب» و «ظاهر» در فجر حضور دارد.

فیلم سینمایی «آبی روشن» ساخته بابک خواجه پاشا و سید محمدحسین میری است که در آن بازیگرانی چون مهران احمدی، مهران غفوریان، سارا حاتمی، مرتضی امینی‌تبار، روح‌الله زمانی، علی‌اکبر اصانلو و کاظم هژیرآزاد در این فیلم سینمایی به ایفای نقش پرداختند. این فیلم در بخش سودای سیمرغ جشنواره حضور دارد.

فیلم سینمایی «ظاهر» ساخته حسین عامری و تهیه کنندگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که در بخش نگاه نو جشنواره امسال حضور دارد.

روح االه زمانی، حامد محمودی، یدالله شادمانی و… دراین فیلم ایفای نقش کرده اند.

در خلاصه داستان «ظاهر» آمده است: ظاهر که به عنوان سرباز در برجکی نگهبانی میدهد دلداده دختری است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>