سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۹ بهمن ۱۴۰۲ در ۷:۳۴ ب.ظ چاپ مطلب
نشست «آبی روشن» برگزار شد؛

مهران احمدی: شاید به ما هم در این جشنواره سیمرغ دادند!

Mehran-Ahmadi

مهران احمدی؛ بازیگر نقش اصلی فیلم سینمایی «آبی روشن» گفت: شاید این راهی که حاج یونس در فیلم می‌رود راهی است که سیمرغ رفت، خدا را چه دیدی شاید به ما هم در این جشنواره سیمرغ دادند!

به گزارش سوره سینما، نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی «آبی روشن» به کارگردانی بابک خواجه پاشا به‌عنوان دومین نشست روز هشتم چهل‌و‌دومین جشنواره فیلم فجر برگزار شد.

در این نشست، بابک خواجه پاشا؛ کارگردان، سید محمدحسین میری؛ تهیه‌کننده، مهران احمدی، مهران غفوریان، مرتضی امینی‌تبار، سارا حاتمی؛ بازیگران، فرید سعادتمند؛ آهنگساز، اشکان پورتاجی؛ صدابردار، سیدداود گنجوی؛ نویسنده، پیمان عباس‌زاده؛ مدیر فیلمبرداری، آرش قاسمی؛ طراحی و ترکیب صدا و کامران خلج؛ طراح گریم حضور داشتند.

در ابتدای این نشست، محمدحسین میری؛ تهیه‌کننده با تبریک عید مبعث گفت: ما مسلمانان امروز برایمان روز مهمی است. امیدوارم به حق امروز تمام مردمی که در دنیا مورد ظلم قرار دارند مخصوصا مردم غزه رهایی پیدا کنند.

وی ادامه داد: همه دوستان ما همدل هستند و از همه تشکر می‌کنم‌. محور این فیلم همدلی و اشتراک بود. همه ما جمع شدیم که فیلمی بسازیم تا آبروی سینمای ایران باشد. سنت انسانی و عرفانی این روزها در سینما مغفول واقع شده است و ما تعمدا سعی کردیم به این سمت برویم.

بابک خواجه پاشا؛ کارگردان این اثر درباره شخصیت‌پردازی و پایان این فیلم و محجبه شدن شخصیت خانم گفت: قضیه محجبه شدن شخصیت خانم در پایان داستان این است که وارد حرم امام رضا (ع) شد‌ و باید چادر سر می‌کرد.

وی افزود: اتفاقی به نام حق داشتن است. ما حق‌هایی بر گردن داریم که گاهی فراموششان می‌کنیم. مهم‌ترین حقی که بر گردن یک انسان وجود دارد حق نزدیکان او است. در طول داستان حاج یونس باور ندارد که حقی بر گردنش است تا جایی که با برادرش مواجه می‌شود و متوجه می‌شود که پیش از اینکه خادم امام رضا (ع) شود باید حق‌الناس را رعایت کند. حتی همین مردم می‌توانند از من سوال بپرسند که تو با پول مردم فیلم می‌سازی و باید فیلم خوبی بسازی و این حق بر گردن مردم است.

این کارگردان درباره منطقی نبودن داستان قتل در این فیلم توضیح داد: در قتل درجه ۲ تمامی منطق‌ها رعایت شده است. اگر بر فرض اعلام اینکه قتلی انجام شده است و شواهدی داشته باشید، قتل درجه دو از نظر حقوقی منطقی است‌.

خواجه پاشا عنوان کرد: بارها گفته و تاکید می‌کنم، شما اگر فیلم‌های افرادی مانند تارانتینو، نوری بیگله جیلان و مجید مجیدی را می‌بینید و دوست دارید به این دلیل است که در فیلمسازی صادق هستند و داستان از لایه‌های وجودی این افراد شکل می‌گیرد. اگر فیلم صادقانه بسازیم مخاطب هم با ما همراه می‌شود. فیلمسازان باید با مضمون فیلم صادق باشند نه اینکه فقط بگویند در این موضوع فیلم می‌سازیم.

وی درباره چینش بازیگران بیان کرد: ما باوری داشتیم که سراغ بازیگرانی برویم که بازیگری را درست بشناسند و مخاطب در این نقش از آن‌ها پیش‌فرض نداشته باشد و پیش‌داوری نکنند.

این کارگردان افزود: در کشور ما ستاره کم است اما بازیگر خوب زیاد داریم‌ که می‌توان روی آن‌ها کار کرد‌ و در نقش‌های مختلف آن‌ها را دید. آقای احمدی و غفوریان بسیار بازیگران منعطفی هستند.

وی درباره توجه به گیشه گفت: سینما بدون گیشه به درد نمی‌خورد. ژانر و بازیگر به خاطر مخاطب کار می‌کنند اما اولویت اول ما برای جذب این بازیگران توجه به گیشه سینما نبوده است. این بازیگران نقش‌شان را دوست داشتند و افراد مستعدی هستند. این افراد با فیلم صداقت دارند، عشق امام رضا (ع) را در دل دارند و… . بازیگر نمی تواند بدون زیست موضوع جلوی دوربین بیاید زیرا بازی او مصنوعی می‌شود.

سید داود گنجوی؛ نویسنده بیان کرد: درباره اینکه چطور به این حس و حال رسیدیم باید بگویم که وقتی جوهر اولیه فیلمنامه شکل گرفت در طول مسیر کم کم نشانه‌ها پدید آمدند مانند انگشتر فیروزه و ما تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا در این فیلم به مسائل اخلاقی بپردازیم.

مهران احمدی؛ بازیگر این فیلم بیان کرد: ما روی پرده سینما هرآنچه که بلدیم را اجرا می‌کنیم و انشالله که خوشایند مخاطبان باشد. من از طرف مادری به خراسان بزرگ و شهر نیشابور وصل می‌شوم. شاید این راهی که حاج یونس در فیلم می‌رود راهی است که سیمرغ رفت. خدا را چه دیدی شاید به ما هم در این جشنواره سیمرغ دادند! احساس می‌کردم که چیزی به خودم و قلبم و زادگاه مادری ام بدهکار بودم.

در ادامه این نشست مهران احمدی گفت: اجازه دهید بگویم که کمدین‌ها بهترین بازیگران جهان هستند. من خودم را کمدین نمی‌دانم زیرا بسیار کار سختی است. وقتی بازیگر یه بلوغ می‌رسد تازه می تواند کمدی بازی کند. همچنین بازیگر باید ریشه‌های طنز در وجودش وجود داشته باشد تا بتواند کمدی بازی کند.

مهران غفوریان کمدین است و ما سال ها با او خندیده‌ایم. من سر تعظیم جلوی او فرود می‌آورم.

وی ادامه داد: احترامی که الان من دارم حاصل سینمای محترمی بوده است که بزرگان ما داشته اند. امیدوارم این احترام سر جایش بماند و با خیلی چیزها از دست نرود.

مهران غفوریان یکی دیگر از بازیگران فیلم «آبی روشن» بیان کرد: مخاطبان من را در نقش‌های جدی باور کرده‌اند. من نیز از سمت مادری ترک هستم و آقای خواجه پاشا این کارگردان ترک زبان را خیلی دوست دارم و خوشحالم که جلوی دوربین ایشان بازی کردم. آقای احمدی نیز یک هنرمند درجه یک هستند و از هم‌بازی بودن با ایشان بسیار لذت بردم.

وی ادامه داد: زمانی که این نقش به من پیشنهاد شد با آقای خواجه پاشا و آقای ابیلی خیلی درباره این شخصیت صحبت کردیم. ما افرادی را در زندگی می‌بینیم که فرد بدی هستند اما بخش‌های دیگر زندگی او را نمی‌بینیم. ایوب در این فیلم آدم بدی بوده اما کم کم تغییر کرده است. برایم جذاب بود که شخصیتی را بازی کنم که در طول فیلم آدم بدی بوده است اما در پایان به او حق می دهیم و آن را درک می‌کنیم.

در بخش دیگر مهران غفوریان گفت: از کیومرث مرادی تشکر می‌کنم. من یک جمله ای را در این فیلم خیلی دوست دارم که امام رضا (ع) بین هیچکس تفاوت نمی‌گذارد و به دل آدم‌ها نگاه می‌کنند. امکان ندارد که ما دلمان بشکند و از امامی چیزی بخواهیم و به ما ندهد.

سارا حاتمی گفت: به‌ نظر خودم این نقش خیلی متفاوت بود و فیلم‌ کت چرمی. البته که آقای خواجه پاشا در این فیلم خیلی به من کمک کردند. در این فیلمنامه به موضوعی پرداخته شده که به عرق شخصی خودم مربوط بود. من وقتی سکانس پایانی این فیلم را خواندم نقش را قبول کردم و گفتم که وقتی چنین سکانسی در فیلمنامه وجود دارد یعنی که این نقش برای من فرستاده شده است و من نیز باید تمام تلاشم را بکنم‌.

مرتضی امینی‌تبار عنوان کرد: هر انسانی یک مسیر شخصی را می رود و برای من نیز اینگونه چیده شده است. من درک خاصی از گیشه ندارم و فقط می دانم که ما قسمتی از یک جریان هستیم. نمی‌‌توان انکار کرد که امام رضا (ع) برای این کشور مهم است.

فرید سعادتمند آهنگساز این فیلم گفت: من پیش از ساخت موسیقی درگیر فیلمنامه و فضای تولید کار می‌شوم. یکی از نکات خوب این فیلم همدلی عوامل بود. من در روند ساخت موسیقی فیلم روند دیگری را درنظر داشتم اما پس از فرآیند تولید و تدوین این پروسه تغییر کرد و پخته تر شد. از آنجایی که به موسیقی ایرانی عرق دارم سعی کردم حتما موسیقی دستگاهی ایرانی وجود داشته باشد. البته خود مسیر داستان نیز چنین موسیقی را می طلبید.

پیمان عباس‌زاده مدیر فیلمبرداری فیلم سینمایی آبی روشن گفت: انتخاب لوکیشن کار آقای زاغری بود و تقریبا جزو بهترین انتخاب لوکیشن‌ها بود. در کلیت اثر چیزی که مدنظر داشتیم این بود که مقهور طبیعت نشویم و خیلی گرفتار زیبایی طبیعت و کارت پستال گونه بودن فیلم نشویم. ما از آی لول حاج یونس دور نشدیم و سعی کردیم فیلم را از زاویه دید حاج یونس ببینیم.

کامران خلج؛ چهره‌پرداز نیز بیان کرد: از آقای غفوریان و احمدی بابت تحملی که برای گریم داشتند، تشکر می‌کنم. معمولا بین ۱ تا ۱ و نیم ساعت گریم افراد طول می‌کشید و ما تلاش کردیم این کار در راستای کمک به نقش‌ها باشد.

آرش قاسمی؛ طراح و ترکیب صدا گفت: یادی کنیم از آقای مازیار شیخ محبوبی که سال گذشته از دنیا رفتند. خواهشی دارم از دوستان خبرنگار و منتقد که به نکات صوتی فیلم توجه داشته باشند و ما را نقد کنند. بعضی از فیلم‌ها برای دل هستند و وقتی سر کار می‌رفتم حال خوبی داشتم.

اشکان پورتاجی؛ صدابردار این اثر گفت: از آقای خواجه پاشا تشکر می‌کنم که شرایط را برایمان فراهم کردند. از بازیگران نیز ممنونم زیرا لوکیشن‌های سختی برای آمبیانس کردن صدا داشتیم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>