سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۸ مهر ۱۳۹۲ در ۱۱:۲۹ ق.ظ چاپ مطلب
آغداشلو:

برپایی جشنواره جهانی هنر مقاومت مایه برکت برای هنرمندان است

410064_oPtOIOyX

آیدین آغداشلو برپایی جشنواره‌ هنر مقاومت را مایه خیر و برکت برای هنرمندان دانست.

آیدین آغداشلو برپایی جشنواره‌ هنر مقاومت را مایه خیر و برکت برای هنرمندان دانست.

سوره سینما- آیدین آغداشلو در گفت و گو با روابط عمومی سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت با تاکید بر اینکه داوری و برگزیده شدن هنرمندان در جشنواره ها خط و مسیری را برای علاقمندان به هنر مشخص می کند ،گفت: داوری و ارزیابی آثار جشنواره ای چون هنر مقاومت آسان نیست ولی اگر برای نشان دادن جنگ ۸ ساله، مقاومت و اعتراضات اخیر کشورهای عربی و حاصل آن به نتیجه برسیم، می بینیم که احساسات پاک و نیت خیری در پس تمام آن ها بوده که نشان از پایبندی هنرمند به ایده ها است.

آغداشلو با بیان اینکه انتخاب و هیات انتخاب آثار نقش مهمی در سطح جشنواره دارند، تاکید کرد: برپایی جشنواره به فضای فرهنگی و هنری جامعه در یک دهه و یا یک سال باز می گردد ولی اگر با همراهی و برنامه ریزی خوبی همراه باشد نتیجه و بازخورد خوبی خواهد داشت. نکته ای که نباید فراموش کنیم این است که پرداختن به هنر بر حسب قابلیت هنری جامعه ای است که این نوع هنر را بوجود می آورد.

وی همچنین تشریح کرد: همواره از میان خیل عظیم کارها، برخی از آثار ماندگار و بعضی دیگر جنبه شعارزدگی پیدا می کنند که البته اینگونه کارها در لحظه موثر هستند اما در دراز مدت جاودان نیستند. گرچه شاید انواع درست این زمینه هنری را بتوانیم در هر دو سراغ بگیریم- یعنی در شعاری که چه درجامعه و چه در ذهن هنرمند جایگزین شده باشد  – اما به طور طبیعی هنرمند تجسمی در انتهای کار، به طور مستقیم و یا غیر مستقیم اثرش را داوری می کند که در مواجهه با هنر مقاومت داوری خیلی مستقیم تری خواهد داشت زیرا ذهن و اعتقادات جمعیت عظیمی را نشانه می گیرد که چند لایه بودن اثر هنری در آن جایی ندارد.آنچه در این میان باقی می ماند، داوری عمیق هنرمند است که نسبت به رویارویی حق و باطل ارزیابی می شود، بنابراین هنرمند نقش فوق العاده پر اهمیتی را در ماندگاری آثارش ایفا می کند.

وی در پایان تاکید کرد: هنرمند در جریان ارائه اثر، صرفاً یک پیام دهنده نیست چرا که پیام را در طول زمان و با توجه به موقعیت های اجتماعی، سیاسی و جهانی کسب کرده است بنابراین در ارزیابی کارش نیز باید به شکل هم هنرمندانه و هم قابل دریافت و درک برای دیگران عمل کند.

سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت با ریاست جواد جباری و دبیر کلی حبیب ا… صادقی ، آذر ماه امسال به ابتکار بنیاد فرهنگی روایت و انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس در ۱۲ رشته گوناگون شامل نقاشی، طراحی و چاپ دستی، نگارگری، خط-نقاشی، تصویرسازی، پوستر، عکاسی، کاریکاتور، طرح‌های حجمی، انیمیشن، هنرهای جدید و مفهومی برگزار می‌شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>