سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۸ بهمن ۱۴۰۲ در ۴:۳۸ ب.ظ چاپ مطلب
سینمای جهان در روزهای جشنواره فجر چگونه گذشت؟ -۱

صف آرایی والتز، فینیکس و کاپولا برای پروژه‌های جدید

Joaquin-Phoenix

در روزهایی که سینمای ایران درگیر جشنواره فیلم فجر بود، اتفاقاتی در سینمای جهان هم رخ داد. خیلی از این اخبار اگرچه در فضای مجازی پوشش داده شدند اما زیر سایه حواشی و اخبار فجر قرار ‌گرفتند. به همین خاطر چکیده‌ای از مهم‌ترین اخبار این مدت را در سه بسته تقدیم شما می‌کنیم.

سوره سینما – در بخش اول مهم‌ترین اخبار دو هفته گذشته با اخباری از قبیل همکاری مجدد اسپایک لی و دنزل واشنگتن، انتشار تصویری از فیلم مگالاپلیس، کار جدید تاد هینز و بازی کریستوف والتز اتریشی در نقش بیلی وایلدر افسانه‌ای و … با شما همراه هستیم.

بازی کریستوف والتز در نقش بیلی وایلدر در فیلمی به کارگردانی استفان فریرز

بحث در مورد بیلی وایلدر و حضور او در کنار بهترین فیلم‌سازان تاریخ همیشه پرچالش بوده است. آثار وایلدر شامل فیلم‌های کلاسیکی نظیر «غرامت مضاعف»، «بعضی‌ها داغشو دوست دارن»، «بلوار سانست»، «آپارتمان»، «تعطیلی از دست رفته» و «تک‌خال در حفره» می‌شود.

اگر چه، استفان فریرز کارگردان تصمیم گرفته تا به جای ساخت فیلمی در رابطه با دوران اوج وایلدر، روی دوران حرفه‌ای افول‌کرده او متمرکز شود – که به طور اخص محدوده زمانی ساخت فیلم «فدورا» (۱۹۷۸) را نشانه خواهد گرفت.

کریستوف والتز در این فیلم با نام «وایلدر و من» نقش کاراکتر اصلی یعنی بیلی وایلدر را بازی خواهد کرد. مایا هاک، جان تورتورو و جان هم دیگر ستارگان این فیلم را تشکیل می‌دهند. کریستوفر همپتون که دو بار برنده جایزه اسکار شده، وظیفه نوشتن فیلم‌نامه این پروژه را بر عهده گرفته است. خلاصه داستان به این ترتیب است:

مایا هاک در این فیلم نقش موزیسین جوانی به نام کالیستا را بازی می‌کند که همزمان با کار بر روی صحنه فیلم «فدورا» بیلی وایلدر، معنای جدیدی از زندگی را لمس می‌کند. همچنین کریستوف والتز نیز نقش کارگردان افسانه‌ای، بیلی وایلدر را بازی خواهد کرد. تورتورو در نقش دوست دیرین وایلدر یعنی آی‌.اِی.ال دایموند فیلم‌نامه‌نویس به جلوی دوربین خواهد رفت و جان هم نیز، ویلیام هولدن مشهور را بازی خواهد کرد.

بر اساس برنامه‌ریزی‌ها فیلم‌برداری این پروژه از اوایل سال ۲۰۲۵ آغاز خواهد شد.

تاد هینز درام همجنسگرایانه «بی پرده» را با واکین فینیکس می‌سازد

تاد هینز که در سال گذشته یکی از چالش‌برانگیزترین آثار یعنی «می دسامبر» را ارائه داد، هم‌اکنون برنامه دارد تا خط قرمز دیگری را رد کرده و فیلمی را بسازد که حتی در جامعه آمریکایی به مذاق بسیاری خوش نخواهد آمد.

این فیلم چالش‌برانگیز که هنوز عنوانی برای آن انتخاب نشده، واکین فینیکس را در نقش اول خود به تصویر خواهد کشید و موضوع آن «داستانی عاشقانه میان دو مرد در دهه ۱۹۳۰» توصیف شده است. هینز این داستان را با جان ریموند نوشته و فینیکس نیز همکاری جزئی در آن داشته است.

هینز اشاره داشت که همزمان با تبادل اندیشه برای نوشتن این پروژه، فینیکس بسیار وی را تحت فشار قرار داده تا خطوط قرمز بیشتری را رد کند. هینز همچنین اشاره داشت که این فیلم احتمالاً با محدودیت سنی بالای ۱۷ سال ارائه خواهد شد.

رومن پولانسکی ۹۰ ساله فیلم جدیدی خواهد ساخت

جوزف مک‌براید مورخ سینما شنیده است که رومن پولانسکی که در تابستان ۹۱ ساله می‌شود در حال کار بر روی پروژه جدیدی است.

مک‌براید در فیس‌بوک خود به دفاع از آخرین فیلم پولانسکی برخاست. اعتبار فیلم «کاخ» پولانسکی با گرفتن راتن تومیتوز ۰ درصد به شدت خدشه‌دار شد، اما مک‌براید او را با لوئیز بونوئل مقایسه کرده و با زیرکی اشاره داشت که این آخرین فیلم پولانسکی نخواهد بود:

به مانند بسیاری از آثار اخیر کارگردانان بزرگ (گفته شده بود که این آخرین اثر از پولانسکی است، اما من شنیده‌ام که او در حال کار بر روی پروژه دیگری است) «کاخ» نه تنها مرگ، بلکه آخر الزمانی اجتماعی را به تصویر می‌کشد. این فیلم به شدت بی‌پرده، سرکوب‌گر و دارای طنز سیاسی است، و به باور من طبقه مرفه اروپایی از این جهت این فیلم را دوست نداشته و نسبت به آن گارد گرفتند، چون نمایی از خود را در این فیلم دیدند و به طور ضمنی مورد انتقاد قرار گرفتند.

فرانسیس فورد کاپولا اولین تصویر از «مگالاپلیس» را منتشر کرد

فرانسیس فورد کاپولا تصمیم گرفته تا از طریق اینستاگرام تصویری از فیلم مورد انتظار خود «مگالاپلیس» را منتشر کند. هواداران امیدوارند که تیزر این فیلم هر چه سریع‌تر منتشر شود.

شایعات مبنی بر این است که این فیلم از کاپولا برای حضور در جشنواره کن پذیرفته شده. آیا انتشار این تصویر تصادفی است یا کاپولا خوشحال از این اتفاق این تصویر را به اشتراک گذاشته.

البته هنوز در رابطه با این که این فیلم در بخش رقابتی حضور خواهد داشت یا خیر اطلاعی در دست نیست. کاپولا برای جشنواره کن احترام بالایی قائل است و احتمالاً می‌خواهد «مگالاپلیس» در بخش رقابتی حضور داشته باشد.

Megalopolis

کاپولا در سال ۲۰۰۹ به جشنواره کن اولتیماتومی مبنی بر این داده بود که یا فیلمش («تترو») در بخش رقابتی حاضر خواهد شد و یا این که اجازه به نمایش گذاشتن آن را نخواهد داد. پس از رد درخواست کاپولا توسط رئیس جشنواره، کاپولا نیز اجازه نمایش فیلم را نداد.

در حالی که حتی نمایش فیلم در کن هم می‌تواند پر ریسک باشد، زیرا در صورتی که «مگالاپلیس» نقدهای بدی دریافت کند، کار کاپولا در یافتن توزیع‌کننده برای این فیلم سخت خواهد شد.

خلاصه داستان این فیلم ۱۲۰ میلیون دلاری که کاپولا با بودجه شخصی خودش ساخته به شرح زیر است:

زنی در نیویورک میان وفاداری به پدرش که دیدگاهی سنتی نسبت به جامعه دارد، و معشوقه‌اش که مترقی و آینده‌بین‌تر است گیر افتاده.

از ستارگان این فیلم می‌توان به آدام درایور، آبری پلازا، جانکارلو اسپوزیتو، لارنس فیشبرن، کلوئه فاینمن، داستین هافمن، شایا لباف، ناتالی امانوئل، جیسون شوارتزمن و جان وویت اشاره کرد.

کاپولا نوشتن فیلم‌نامه «مگالاپلیس» را در اوایل دهه ۸۰ آغاز کرد. روایت‌ها مبنی بر این است که او اولین بار در سال ۱۹۸۲ همزمان با فیلم‌برداری فیلم «بیگانگان» در مورد این پروژه صحبت کرده است.

همکاری مجدد دنزل با لی در پروژه بازسازی «بهشت و دوزخ» کوروساوا

دنزل واشنگتن در پروژه بازسازی «بهشت و دوزخ» اسپایک لی در همکاری با استودیو A24 و اپل به هنرنمایی خواهد پرداخت. این فیلم در واقع برداشت جدیدی از تریلر جنایی آکیرا کوروساوا با همین نام است، و به قلم آلن فاکس و خود لی نوشته شده. تولید این فیلم از ماه مارس آغاز می‌شود.

داستان تریلر جنایی کلاسیک کوروساوا یکی از مدیران شرکت کفش یوکوهاما را دنبال می‌کند که پس از دزدیده شدن پسر راننده‌اش به اشتباه، متهم به اخاذی می‌شود.

دنزل واشنگتن و اسپایک لی تا کنون در ۴ پروژه با یکدیگر همکاری داشته‌اند که به آثار جذابی اعم از «مالکوم ایکس»، «او بازی را برد»، «بلوز بهتر مو» و آخرین آن «نفوذی» ختم می‌شود.

همچنین از مهم‌ترین آثار لی می‌توان به فیلم‌هایی نظیر «کار درست را بکن»، «مالکوم ایکس»، «بیست و پنجمین ساعت»، «تب جنگل»، «تابستان سام» و «بلککلنزمن» اشاره کرد.

تولید فیلم بعدی برادران داردن در اوت آغاز می‌شود

گویا همه از هم‌اکنون جایی را برای یک فیلم در کن ۲۰۲۵ کنار گذاشته‌اند، زیرا ژان پیر و لوک داردن قرار است کار دیگری را با یکدیگر بسازند.

انتخاب بازیگران این اثر آغاز شده و فیلم‌برداری آن بر اساس برنامه از اوت تا اکتبر ۲۰۲۴ صورت خواهد گرفت. هنوز صحبتی در رابطه با موضوع یا عنوان این فیلم مطرح نشده، اما با شناختی که از داردن‌ها داریم، احتمالاً باید انتظار درام اجتماعی واقع‌گرایانه دیگری را از کف خیابان‌های بلژیک داشته باشیم. بر اساس داده‌های موثق، داردن‌ها احتمالاً طبق روال همیشگی از بازیگران غیرحرفه‌ای استفاده خواهند کرد.

در صورتی که برادران داردن را به خوبی نمی‌شناسید باید بدانید که آن‌ها برای دو فیلم «رزتا» (۱۹۹۹) و «بچه» (۲۰۰۵) برنده نخل طلا شده‌اند. از دیگر آثار برجسته آن‌ها می‌توان به «دو روز، یک شب»، «پسری با دوچرخه» و «پسر» اشاره کرد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>