سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۶ اسفند ۱۴۰۲ در ۱۲:۰۲ ب.ظ چاپ مطلب

خرس طلایی برلیناله به مستند «داهومی» رسید

Berlinale74-Golden-Bear

در مراسم اعطای جوایز هفتادوچهارمین جشنواره فیلم برلین، خرس طلایی برای بهترین فیلم به مستند «داهومی» ساخته ماتی دیوپ رسید.

سوره سینما – سباستین استن و امیلی واتسون جوایز بهترین بازیگران هفتاد و چهارمین دوره از جشنواره فیلم برلین را دریافت کردند.

«داهومی»، مستندی از فیلم‌ساز فرانسوی سنگالی، ماتی دیوپ، برنده خرس طلایی هفتاد و چهارمین دوره جشنواره فیلم بین‌المللی برلین شد. دیوپ همزمان با حضور بر روی صحنه برای پذیرش جایزه خود در بیانیه‌ای سیاسی صریح اعلام داشت: «من در کنار فلسطین می‌ایستم.»

لوپیتا نیونگو، بازیگر برنده اسکار که در آثاری از قبیل «۱۲ سال بردگی» و «پلنگ سیاه» به هنرنمایی پرداخته، رئیس هیئت داوران بود و خود به شخصه صحنه را در دست گرفت و برنده جایزه خرس طلایی را اعلام کرد. نیونگو اولین سیاه‌پوست و اولین آفریقایی است که بر صندلی هیئت داوران برلیناله تکیه زده است.

«داهومی» پس از درام آفریقای جنوبی مارک دارنفورد با عنوان «نفش بکش آمففوملو» (۲۰۱۵)، دومین فیلم آفریقایی است که برنده جایزه اصلی جشنواره برلین می‌شود.

همچنین «داهومی» پس از «در آدمان» ساخته نیکولاس فیلیبرت فرانسوی (۲۰۲۳)، دومین مستند پشت سر همی است که برنده جایزه خرس طلایی برلین می‌شود.

Dahomey

هونگ سانگسو، این کارگردان کره‌ای که همیشه در جشنواره برلین حضور دارد – او از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ برای فیلم‌های «زنی‌ که دوید»، «معارفه» و «فیلم رمان‌نویس» برنده خرس نقره‌ای شده بود – برای چهارمین بار در روز شنبه برای فیلم «نیازهای مسافران»، برنده جایزه بزرگ هیئت داوران شد و خرس نقره‌ای را در دست گرفت. این سومین پروژه‌ای بود که او با بازیگر فرانسوی، ایزابل هوپرت به همکاری پرداخت.

خرس نقره‌ای جایزه هیئت داوران به فیلم «امپراتوری» ساخته برونو دومون اعطا شد و نلسون کارلوس دو لوس سانتوس آریاس هم برای فیلم «په په» خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی برلیناله را به خانه برد.

سباستین استن، بازیگر جهان مارول، دور از آن فضا و برای بازی در فیلم پیچیده آرون شیمبرگ، («مردی متفاوت») برنده خرس نقره‌ای بهترین بازیگر نقش اول شد. او در این فیلم نقش مردی را بازی می‌کند که پس از جراحی‌های پلاستیک سنگین، آرام آرام هویت خود را زیر سوال می‌برد.

امیلی واتسون نیز برای بازی در نقش راهبه‌ای وحشتناک، در کنار ستاره این روزها کیلین مورفی در فیلم تیم میلانتس («چیزهای کوچک شبیه این‌ها»)، برنده جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل شد.

در اقدامی نسبت به بحث سیاسی پیرامون جنگ غزه که بیشتر بحث سینمایی جشنواره برلین امسال را تحت‌الشعاع قرار داده بود، هیئت بین‌المللی داوران، جایزه بهترین مستند را به «سرزمین دیگری نیست» دادند. این پروژه به کارگردانی گروهی از فیلم‌سازان اسرائیلی و فلسطینی از جمله بازل آدرا، حمدان بلال، یووال آبراهام و ریچل زور، برشی تکان‌دهنده نسبت به تلاش‌های دولت اسرائیلی برای اخراج فلسطینیان ساکن در مسافر یاتا، روستایی در کرانه باختری اشغالی را ارائه داده است.

جولینا روخاس نیز که برای فیلم «سیداد:کامپو» برنده جایزه بهترین کارگردانی بخش مواجهه شد، از این تریبون اعلام کرد که خواهان آتش‌بس در غزه است؛ بن راسل و گیوم کیلو که همچنین برای فیلم «اکشن مستقیم» برنده جایزه بهترین فیلم شدند، پس از دریافت جایزه خود اعلام داشتند: «ما مخالف نسل‌کشی هستیم.»

هفتاد و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین از تاریخ ۵ تا ۲۵ فوریه ۲۰۲۱ (۲۶ بهمن تا ۶ اسفند) در آلمان برگزار شد، و شنبه شب برگزیدگان مراسم اختتامیه اصلی جشنواره فیلم برلین اعلام شدند.

لیست برندگان هفتاد و چهارمین دوره جشنواره فیلم برلین به شرح زیر است:

*بخش مسابقه اصلی (Competition)

خرس طلایی بهترین فیلم

«داهومی» ساخته ماتی دیوپ

خرس نقره‌ای جایزه بزرگ هیات داوران

«نیازهای یک مسافر» ساخته هونگ سانگسو

خرس نقره‌ای جایزه هیات داوران

«امپراتوری» ساخته برونو دومون

خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی

نلسون کارلوس دی لوس سانتوس آریاس برای «پپه»

خرس نقره‌ای بهترین بازیگر نقش اول

سباستین استن برای «مردی متفاوت»

خرس نقره‌ای بهترین بازیگر نقش مکمل

امیلی واتسون برای «چیزهای کوچک مانند این‌ها»

خرس نقره‌ای مشارکت هنری برجسته

مارتین گشلاخت برای فیلمبرداری در «حمام شیطان»

خرس نقره‌ای بهترین فیلم‌نامه

«در حال مرگ»، ماتیاس گلاسنر

*بخش رقابتی مواجهه (Encounters)

بهترین فیلم

«اکشن مستقیم»، گیوم کیلو و بن راسل

بهترین کارگردان

«سیداد؛کامپو» ساخته جولیانا روخاس

جایزه ویژه هیئت داوران

«خمیازه بزرگ تاریخ»، علیار راستی و «باید باران ببارد» ساخته کیو یانگ

* بخش مستند

بهترین مستند

«سرزمین دیگری نیست» ساخته بازل آدرا، حمدان بلال، یووال آبراهام و ریچل زور

تقدیر ویژه «اکشن مستقیم» ساخته گیوم کالیو و بن راسل

بهترین فیلم بلند اول

«کولی هرگز گریه نمی‌کند» ساخته فام انگوک لان

* بخش فیلم کوتاه

خرس طلایی

«یک چرخش عجیب»، فرانسیسکو لزاما

خرس نقره‌ای

«بازمانده روز داغ»، ونکیان ژانگ

تقدیر ویژه

«این همه از من است»، اوا کنمان


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>