سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۹ اسفند ۱۴۰۲ در ۴:۲۲ ب.ظ چاپ مطلب
آخرین پیش‌بینی‌ها از اسکار ۲۰۲۴؛

بالاخره مجسمه طلایی به نولان می‌رسد؟

Nolan

«اوپنهایمر» که با ۱۳ نامزدی و عملکردی موفقیت‌آمیز در فصل جوایز پا به این مراسم خواهد گذاشت از همین الان بسیاری از جوایز مهم را در دسترس خود می‌بیند، اما در بخش‌هایی از قبیل بهترین بازیگر زن، بهترین انیمیشن و یک‌ سری از بخش‌های دیگر رقابت بالا و برنده نامشخص است.

سوره سینما – در مراسم اسکار ۲۰۲۳ فیلم عجیب و غریب «همه‌چیز همه‌جا به یک‌باره» – فیلم تخیلی پر سر و صدا پر از صحنه‌های مبارزه به سبک کونگ فو، انگشت‌های هات داگی، سنگ‌های سخن‌گو و غیره و غیره که یک دهه قبل اصلاً در میان فیلم‌های اسکار جایی نمی‌گرفت، با بردن هفت جایزه تقریباً همه چیز را جارو کرد: این فیلم جوایز بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی، بهترین تدوین، بهترین بازیگر مرد نقش مکمل (برای که هوی کوآن)، بهترین بازیگر زن نقش مکمل (برای جیمی لی کرتیس) و بهترین بازیگر زن (برای میشل یئو) را از آن خود کرد. میشل یئو با بردن اسکار چندین رکورد جدید ثبت کرد: اولین زن آسیایی‌تبار برنده اسکار، اولین زن رنگین‌پوست برنده اسکار در بیش از دو دهه گذشته و تنها دومین آن در ۹۵ سال گذشته. باید دید در مراسم اسکار سال ۲۰۲۴ چه اتفاقات جدیدی رخ خواهد داد.

در این هفته‌های گذشته پس از اعلام نامزدهای اسکار، چندین پیش‌بینی برای مراسم ۲۰۲۴ دچار تغییر شده و معماهای بسیاری برای این مراسم وجود دارد. اما حتی پیش از اعلام نامزدها، برنده یک ‌سری از بخش‌ها کاملاً از قبل مشخص بود، و نکته روشن برای همه طرفداران سینما این است که «اوپنهایمر» شب بسیار بسیار خوبی را در ۱۱ مارس سپری خواهد کرد.

اما عملکرد «اوپنهایمر» تا چه میزان خوب خواهد بود؟ در فاصله چند روز مانده به مراسم اسکار قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم؛ «اوپنهایمر» در ۱۳ بخش نامزد شده اما در بخش‌هایی از قبیل فیلم‌نامه اقتباسی، تدوین و موسیقی متن رقابت تنگاتنگ و سختی را با دیگر فیلم‌های حاضر در این مراسم دارد. البته در بخش‌هایی از قبیل بهترین انیمیشن، و همچنین بهترین طراحی لباس و طراحی تولید نیز پیش‌بینی کار سختی است، و رای‌دهندگان نیز میان آثاری از جمله «بیچارگان» و «باربی» انتخاب سختی خواهند داشت.

در پایین می‌توانید لیست کامل پیش‌بینی‌ها به همراه توضیحات ارائه شده را به مطالعه بنشینید.

*بهترین فیلم

داستان آمریکایی

آناتومی یک سقوط

باربی

جاماندگان

قاتلان ماه گل

مایسترو

برنده پیش‌بینی‌شده: اوپنهایمر

زندگی‌های گذشته

بیچارگان

منطقه مورد علاقه

از آخرین باری که یک فیلم تمام جوایز اصلی را در مراسم اسکار مال خود کرده باشد و یا از قبل جوایز اصلی مراسم‌های گلدن گلوب، منتخب منتقدان، انجمن بازیگران و کارگردانان و تهیه‌کنندگان و غیره را تصاحب کرده باشد خیلی سال می‌گذرد و برای مثالش می‌توانیم فیلم «میلیونر زاغه‌نشین» (۲۰۰۸) را به یاد آوریم. حالا وقتی که این اتفاق می‌افتد و یک اثر در فصل جوایز یک تنه همه چیز را برای خود می‌کند، پیش‌بینی موفقیت آن در اسکار نیز راحت می‌شود. هم‌اکنون وضعیت «اوپنهایمر» به همین شکل است و به نظر نمی‌آید در بخش‌های اصلی رقبای جدی داشته باشد و گویا زمان تاج‌گذاری برای نویسنده و کارگردان این اثر ۱ میلیارد دلاری، یعنی کریستوفر نولان رسیده باشد.

*بهترین کارگردان

جاناتان گلیزر، منطقه مورد علاقه

یورگوس لانتیموس، بیچارگان

برنده پیش‌بینی‌شده: کریستوفر نولان، اوپنهایمر

مارتین اسکورسیزی، قاتلان ماه گل

جاستین تریت، آناتومی یک سقوط

در مواقعی یک کارگردان به اندازه فیلمش شانس برنده شدن جایزه را ندارد – اما در حال حاضر با یکی از آن موارد مواجه نیستیم. کریستوفر نولان در ۲۰ سال گذشته یکی از تاثیرگذارترین و خوشنام‌ترین فیلم‌سازان جریان اصلی بوده که خیلی قبل‌تر از «اوپنهایمر» به شهرت جهانی رسید و نام او اولین فاکتوری بود که منتج به فروش بالای این اثر شد، و جایزه نگرفتن او در مراسم اسکار امری تقریباً نشدنی است.

*بهترین بازیگر نقش اول زن

آنت بنینگ، نیاد

برنده پیش‌بینی‌شده: لیلی گلدستون، قاتلان ماه گل

ساندرا هولر، آناتومی یک سقوط

کری مولیگان، مایسترو

اما استون، بیچارگان

اما استون در این بخش شانس بالایی برای برنده شدن دارد، اما بعد از دریافت جایزه انجمن بازیگران آمریکا توسط لیلی گلدستون در ۲۴ ژانویه، وزنه‌ها به سمت وی سنگینی می‌کنند. هر دو عملکردهای به یادماندنی از خود در فیلم‌های‌شان به جا گذاشتند – رویکرد ماجراجویانه استون در «بیچارگان» محوریت فیلم را تشکیل داد، در حالی که در آن سو گلدستون به زیبایی زنی سوگوار را در مرکز توطئه‌های قتل در قلب فیلم «قاتلان ماه گل» به تصویر کشید.

*بهترین بازیگر نقش اول مرد

بردلی کوپر، مایسترو

کولمن دومینگو، راستین

پل جیاماتی،‌ جاماندگان

برنده پیش‌بینی‌شده: کیلین مورفی، اوپنهایمر

جفری رایت، داستان آمریکایی

این بخش طی سال‌های گذشته شوک‌هایی را به خودش دیده است، که از آن‌ها می‌توان به برتری چادویک بوزمن فقید نسبت به آنتونی هاپکینز و همچنین انتخاب برندن فریزر در رقابتی شانه به شانه با آستین باتلر اشاره کرد. اما تقریباً همه می‌دانند که بهترین بازیگر نقش اول مرد اسکار ۲۰۲۴ چه کسی است. با این که در مراسم منتخب منتقدان پل جیاماتی با گذر از کیلین مورفی برنده جایزه بهترین بازیگر مرد شد و در این میان بسیار بابت این نقش و دوران حرفه‌ای خود مورد تحسین قرار گرفته، اما ستاره «اوپنهایمر»، کیلین مورفی با بردن جوایز دو گانه «انجمن بازیگران» و «بفتا» سخنرانی خود را از هم‌اکنون برای اسکار آماده کرده است.

*بهترین بازیگر نقش مکمل زن

امیلی بلانت، اوپنهایمر

دانیل بروکس، رنگ ارغوانی

آمریکا فررا، باربی

جودی فاستر، نیاد

برنده پیش‌بینی‌شده: داوین جوی رندالف، جاماندگان

پس از بردن تقریباً تمام جوایز فصل از قبیل انجمن بازیگران، منتخب منتقدان، بفتا، گلدن گلوب و جوایز بسیار دیگری از سوی منتقدان – داوین جوی رندالف توقف‌ناپذیرترین رقیبی است که این بخش به خودش دیده است. و باید به این نکته اشاره کنیم که در کنار او رقبای سرسختی ایستاده‌اند اما عملکرد وی از نگاه همه یک پله بالاتر است. جودی فاستر برنده دو جایزه اسکار بهترین بازیگر زن بهترین نقدهای یک دهه گذشته خود را برای حضورش در نیاد دریافت کرد، در حالی که امیلی بلانت نیز پس از سال‌ها انتظار برای بازی در «اوپنهایمر» نامزد این جایزه شد، و دو نفر دیگر شامل دانیل بروکس و آمریکا فررا نیز با وجود جوانی‌شان از بازیگران با تجربه این صنعت بوده و طرفداران زیادی دارند، اما با همه این‌ها امسال سال رندالف بوده است.

*بهترین بازیگر نقش مکمل مرد

استرلینگ کی. براون، داستان آمریکایی

رابرت دنیرو، قاتلان ماه گل

برنده پیش‌بینی‌شده: رابرت داونی جونیور، اوپنهایمر

رایان گاسلینگ، باربی

مارک رافلو، بیچارگان

درست به مانند داوین جوی رندالف، رابرت داونی جونیور نیز جوایز تمام مراسماتی که در آن نامزد شده از قبیل گلدن گلوب، بفتا و اخیراً انجمن بازیگران را برای بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از آن خود کرده است. محبت و احترام زیادی روانه این پنج بازیگر است به خصوص با عملکردهایی که در آثارشان ارائه دادند. رابرت دنیرو که هر وقت با اسکورسیزی همکاری می‌کند باید یکی از نامزدی‌های اسکار را برای وی کنار گذاشت؛ استرلینگ کی‌.براون از بازیگران برجسته که با مال خود کردن صحنه در «داستان آمریکایی» برای اولین بار نامزد جایزه اسکار شد؛ و هر دوی مارک رافلو و رایان گاسلینگ بازی‌های فوق‌العاده سرگرم‌کننده و در حد جایزه‌ای از خود به جای گذاشتند. و اما، بازی موشکافانه و رعب‌آور داونی جونیور در «اوپنهایمر» تمام توجهات و تحسین‌ها را مال خود کرد.

*جایزه بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی

برنده پیش‌بینی‌شده: جاستین تریت و آرتور هراری، آناتومی یک سقوط

دیوید همینگسون، جاماندگان

بردلی کوپر و جاش سینگر، مایسترو

سمی برچ و الکس مکانیک، می دسامبر

سلین سانگ، زندگی‌های گذشته

این که برای این بخش تمام علائم به سمت «آناتومی یک سقوط» نشانه می‌روند نکته جالبی است؛ این فیلم فرانسوی از زمانی که برنده نخل طلایی کن شد توانست در داخل آمریکا برای خود اسم و رسمی برپا کند. نتیجه‌اش دریافت ۵ نامزدی اسکار از قبیل بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر زن نقش اول شد. زوج همکار این فیلم، جاستین تریت و آرتور هراری در تمام مراحل ساخت این فیلم در کنار یکدیگر بوده و جوایز مهم دیگری از قبیل گلدن گلوب و بفتا را نیز برده‌اند و هم‌اکنون خود را برای دریافت اسکار برای این بخش آماده می‌کنند.

*بهترین فیلم‌نامه اقتباسی

برنده پیش‌بینی‌شده: کورد جفرسون، داستان آمریکایی

گرتا گرویگ و نوآ بامباک، باربی

تونی مک‌نامارا، بیچارگان

کریستوفر نولان، اوپنهایمر

جاناتان گلیزر، منطقه مورد علاقه

وقتی که گرتا گرویگ از لیست بهترین کارگردانان کنار گذاشته شد، به نظر می‌رسید او و نویسنده همکار و همسرش نوآ بامباک برای بهترین فیلم‌نامه مورد تقدیر قرار گرفته و جوایز را برای خود کنند که البته هنوز هم احتمال آن را برای اسکار نمی‌توان در نظر نگرفت. اما در آن میان نمی‌توان ذکاوت کورد جفرسون در داستان آمریکایی را انکار کرد. اثری که به هنگام اعلام نامزدهای اسکار بیش از انتظار عمل کرد و از آن موقع تا کنون نیز جایزه بهترین فیلم‌نامه بفتا و جوایز اسپریت را برای خود کرده است.

*بهترین انیمیشن بلند

پسر و مرغ ماهی‌خوار

المنتال

نیمونا

رویاهای روبات

برنده پیش‌بینی‌شده: اسپایدرمن: در سراسر جهان عنکبوتی

این بخش یکی از سخت‌‌ترین‌ها برای پیش‌بینی است و شاید آزمایشی برای آکادمی باشد تا دید که آن‌ها در ایام اخیر چه تغییراتی را در رویکرد خود به وجود آورده‌اند. «پسر و مرغ ماهی‌خوار» به شکل هیجان‌انگیزی پیچیده، غیر معمول و رقیب بین‌المللی «اسپایدرمن: در سراسر جهان عنکبوتی» است. تا همین الان انیمیشن هایائو میازاکی در دو مراسم از قبیل گلدن گلوب و بفتا، برنده جایزه بهترین انیمشن بلند شده، که دومی نشان‌دهنده این است که این اثر توانایی دریافت رای طیف گسترده‌ای از اعضای صنعت را دارد. اگر چه اخیراً «اسپایدرمن» جایزه انجمن تهیه‌کنندگان را دریافت کرد و در مقایسه با «پسر و مرغ ماهی‌خوار» بیشتر مورد تحسین قرار گرفته و از سوی عموم مخاطبان پذیرفتنی‌تر است.

در ادامه تنها اثر برنده پیش‌بینی‌شده برای هر بخش را خدمت شما معرفی می‌کنیم:

*بهترین مستند بلند

برنده پیش‌بینی‌شده: ۲۰ روز در ماریوپل

«۲۰ روز در ماریوپل» مستیسلاف چرنوف، مستندی تکان‌دهنده از جنگ روسیه و اوکراین در سال ۲۰۲۲ است. طی حمله به ماریوپل، چرنوف، خبرنگار اوکراینی به همراه تیمی از همکارانش تصاویری را از این شهر جنگ‌زده تحت محاصره به ضبط می‌رسانند. مستند چرنوف تاکنون جوایز بفتا، انجمن کارگردانان، پولیتزر و بسیاری از جوایز دیگر را مال خود کرده است.

*بهترین فیلم‌برداری

برنده پیش‌بینی‌شده: هویته ون هویتما، اوپنهایمر

تمام پنج نامزد از فیلم‌های «قاتلان ماه گل» تا «بیچارگان» قبلاً نامزد شده و در این مراسم حاضر شده‌اند، اما آنچه که کار هویتما را از بقیه متمایز می‌کند ثبت نماهای واید از کویر و کلوزآپ‌های دردناک و سخت با دوربین سنگین و پرصدای آیمکس است؛ البته نباید این نکته را فراموش کنیم که شب شبِ «اوپنهایمر» خواهد بود و خود اثر به بخش‌های دیگر از قبیل فیلم‌برداری ارزش می‌بخشد.

*بهترین فیلم بین‌المللی

برنده پیش‌بینی‌شده: منطقه مورد علاقه، انگلستان

فیلم «منطقه مورد علاقه» جاناتان گلیزر در این بخش با نامزدهای فوق‌العاده‌ای به رقابت خواهد پرداخت، اما با توجه به نامزد‌ی‌های دیگر این اثر در بخش‌های بهترین فیلم،‌ فیلم‌نامه اقتباسی، کارگردانی و صدا و همچنین موفقیت آن‌ها در بفتا، منتخب منتقدان و دیگر جوایز، شانس اول این بخش به همین فیلم تعلق دارد.

*بهترین آهنگ اورجینال

برنده پیش‌بینی‌شده: آهنگ «برای چه ساخته شدم؟»، بیلی آیلیش و فینیس اوکانل

مراسم جوایز منتخب منتقدان سعی داشت تا با قدردانی از آهنگ «من فقط کن هستم» به جای «برای چه ساخته شدم؟» هیجان را کمی بالا ببرد، اما آهنگ دومی که توسط بیلی آیلیش و برادرش فینیس اوکانل ساخته و اجرا شده با به دست آوردن جایزه گرمی بهترین آهنگ سال در رقابت با تیلور سوئیفت، مایلی سایروس و اولیویا رودریگو، مسیر زیادی را به سمت پیروزی در شب اسکار پیموده است.

*بهترین موسیقی متن

برنده پیش‌بینی‌شده: لودویگ گورانسون، اوپنهایمر

میزان تجربه این پنج نامزد در صنعت سینما بسیار جالب توجه است؛ از جرسکین فندریکس «بیچارگان» که با اولین موسیقی متن خود نامزد شده تا جان ویلیامز افسانه‌ای که احتمالاً با آخرین اثر خود در این مراسم حاضر خواهد شد. نامزدی رابی رابرتسون برای «قاتلان ماه گل» پس از مرگش حس عمیقی را با خود به همراه دارد، اما موسیقی لودویگ گورانسون در «اوپنهایمر» هر لحظه در فیلم همراه شماست و با اوج و فرودهای خود حس فوق‌العاده‌ای را به مخاطب القا می‌کند. بنا بر این نمی‌توان انتظار داشت که کس دیگری به غیر از او برنده این بخش باشد.

*بهترین لایو اکشن کوتاه

برنده پیش‌بینی‌شده: داستان شگفت‌انگیز هنری شوگر

وس اندرسون کارگردان با هشتمین نامزدی خود در این مراسم حاضر می‌شود و احتمالاً انتظار او در این شب به پایان خواهد رسید. او در دسته‌بندی‌های مختلفی اعم از نویسندگی، کارگردانی، انیمیشن بلند و بهترین فیلم نامزد شده اما تا کنون دستش به این جایزه نرسیده و همین می‌تواند دلیل اصلی موفقیت او در ۱۰ مارس ۲۰۲۴ باشد. اندرسون فعالیت حرفه‌ای خود در حوزه کارگردانی را در سال ۱۹۹۳ و با فیلم کوتاه «منور» آغاز کرد؛ بردن اسکار با یک فیلم کوتاه برای او می‌تواند معنای دیگری برایش داشته باشد.

مراسم اسکار ۲۰۲۴ در چه تاریخی برگزار خواهد شد؟

اسکار ۲۰۲۴ در روز یک‌شنبه به تاریخ ۱۱ مارس ۲۰۲۴ برگزار خواهد شد.

مراسم اسکار در کجا برگزار می‌شود؟

به مانند سال ۲۰۲۳، نود و ششمین دوره از این مراسم هم در سالن دالبی تئاتر لس آنجلس برگزار می‌شود.

مجری مراسم اسکار سال ۲۰۲۴ چه کسی است؟

جیمی کیمل قرار است برای چهارمین بار، اجرای اسکار ۲۰۲۴ را نیز انجام دهد.

چه کسانی برای معرفی هر بخش بر روی صحنه حاضر خواهند شد؟

از معرفی‌کنندگان هر بخش در مراسم اسکار ۲۰۲۴ می‌توان به افرادی نظیر ماهرشالا علی، نیکلاس کیج، جیمی لی کرتیس، برندن فریزر تا متیو مک‌کانهی و کریس همسورث و زندایا اشاره کرد.

 

 

 

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>