سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۷ اسفند ۱۴۰۲ در ۸:۳۵ ب.ظ چاپ مطلب
نمی‌دانم مسیح را چطور بسازم…

بعد از کسب خرس طلا، استاد بازیگر می‌شود!

Martin-Scorsese

مارتین اسکورسیزی که اخیراً با حضور در آلمان و هفتاد و چهارمین جشنواره فیلم برلین، بابت یک عمر فعالیت هنری مورد تقدیر قرار گرفت، در صحبت‌هایی اظهار داشت که نمی‌داند فیلم عیسی مسیح را چگونه بسازد؛ او همچنین به بازی در نقش استاد دانته نیز اشاراتی داشت.

سوره سینما – مارتین اسکورسیزی هم‌اکنون درگیر این چالش است که فیلم مسیح را واقعاً به چه شکل بسازد. او از ابتدا گفته بود که کار فیلم‌نامه به پایان رسیده و فیلم‌برداری را در آوریل آغاز خواهد کرد، اما الان «خیلی مطمئن نیست» که این فیلم را به چه شکل بسازد.

اسکورسیزی نمی‌داند فیلم عیسی مسیح را چگونه بسازد

مارتین اسکورسیزی اخیراً مهمان ویژه جشنواره فیلم برلین بوده و در آنجا در رابطه با آخرین وضعیت ساخت فیلم «زندگی عیسی مسیح» توضیحاتی را ارائه کرده است:

در حال حاضر مشغول فکر کردن به این پروژه هستم. دقیقاً‌ مطمئن نیستم که چگونه فیلمی باید باشد، اما می‌خواهم اثری منحصر به فرد و متفاوت بسازم که تامل‌برانگیز و همچنین سرگرم‌کننده باشد. دقیقاً مطمئن نیستم که چگونه و از کجا این پروژه را استارت بزنم.

به نظر نمی‌آید فیلم‌برداری این پروژه از آوریل آغاز شود. احتمالاً هیچ بازیگری تا به حال به این پروژه نپیوسه. عده‌ای در این میان شایعه کرده‌اند که دنیل دی‌لوئیس برای بازی در نقش عیسی مسیح، مدتی بازنشستگی را رها خواهد کرد.

اگر اسکورسیزی با پاپ ملاقات نداشت، حتی به این پروژه فکر هم نمی‌کرد. او الان صد در صد مشغول کار دیگری بود. اما، پاپ از او درخواست کرده تا این فیلم در رابطه با عیسی مسیح را بسازد و خب این پیشنهاد به اسکورسیزی مسلماً پیشنهادی است که نمی‌تواند ردش کند.

اسکورسیزی در مصاحبه‌ای که چند وقت پیش با لس آنجلس تایمز داشت اشاره کرده بود که فیلم‌نامه این پروژه در همکاری با فیلم‌ساز و منتقد کنت جونز تکمیل شده، و برنامه دارد تا فیلم‌برداری این اثر را در ایام آتی سال جاری آغاز کند. این فیلم بر اساس کتاب «زندگی عیسی مسیح» شوساکو اندو خواهد بود (او همچنین نویسنده کتاب «سکوت» بود) و فضای فیلم عمدتاً در زمان حال جریان خواهد داشت. البته گویا اسکورسیزی نمی‌خواهد در یک بازه زمانی محبوس شده و قصد دارد فیلم حس «فرازمانی» داشته باشد.

اسکورسیزی در جشنواره برلین همچنین در پاسخ به بهترین فیلم‌هایی که اخیراً دیده است، دو اثر «زندگی‌های گذشته» از سلین سانگ و «روزهای عالی» از ویم وندرس را انتخاب کرد.

اسکورسیزی در فیلم «در دست دانته» نقش استاد دانته آلیگیری را بازی خواهد کرد

مارتین اسکورسیزی به زودی به روی پرده خواهد آمد و البته نقش خودش را بازی نخواهد کرد.

این کارگردان بزرگ در فیلم جدیدی از جولیان اشنابل با نام «در دست دانته» در ژانر جنایی مرموزانه،‌ نقش حکیمی پیر را بازی خواهد کرد که به هنگام نوشتن «کمدی الهی»، دانته را عمیقاً تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اگر چه اسکورسیزی در آثار خود و دیگر کارگردانان حضورهای افتخاری داشته است که از آن‌ها می‌توان به بازی در نقش وینسنت ون گوگ در فیلم «رویاها» آکیرا کوروساوا در سال ۱۹۹۰ و همچنین دوبله نقش سایکس در انیمیشن «داستان کوسه» اشاره داشت – اما احتمالاً این نقش او به جذاب‌ترین و جدی‌ترین همه آن‌ها تبدیل خواهد شد.

اشنابل در مصاحبه با ورایتی اظهار داشته که: «او در این فیلم فوق‌العاده است»، و نقش اسکورسیزی در این فیلم را «برجسته و مهم» عنوان کرده و اضافه کرده است: «شما نمی‌توانید چشم از او بردارید.»

همزمان با تدوین «در دست دانته» در نیویورک توسط خود جولیان اشنابل، دو نفر دیگر نیز سکانس‌هایی از حضور اسکورسیزی در این فیلم را دیده و از عملکرد درخشان وی حیرت‌زده شده‌اند.

«در دست دانته» فیلمی پرستاره شامل افرادی نظیر اسکار آیزاک، جیسون موموآ، جرارد باتلر و آل پاچینو است. داستان این فیلم که بر اساس کتاب نیک توشس با همین نام است. داستان کتاب حول دست خطی از شعر دانته آلیگیری در «کمدی الهی» است که در کتابخانه واتیکان پیدا شده. این دست خط از یک کشیش به رئیس یک گروه مافیایی در نیویورک می‌رسد، و در آنجا از نیک توشس درخواست می‌شود تا اصالت آن را تایید کند. در آن جا درست به مانند دانته، توشس نیز سفر خود را آغاز می‌کند.

روایت «در دست دانته» نیز در میان قرن‌های ۱۴ تا ۲۱ با کاراکترهایی که زندگی‌های موازی در دوره‌های مختلف دارند، سفر می‌کند.

یک خط روایی، دانته را همزمان با نوشتن «کمدی الهی» و تاثیراتی که بر روی وی گذاشته می‌شود دنبال می‌کند.

اشنبال بر روی صحنه این فیلم در ایتالیا در توضیح کاراکتر ناشناس با بازی اسکورسیزی اظهار داشت: «نمی‌دانم که آیا او دانشمند است یا نه، اما او قطعاً کسی است که چیزهایی می‌داند.»

گیدو کاوالکانتی، از شاعران ایتالیایی که یکی از دوستان نزدیک و از تاثیرگذاران بر دانته بود، او را نزد این حکیم با بازی اسکورسیزی می‌فرستد تا دانته را در مسیر خود در کتاب «دیوان الهی» توصیه کند.

بنجامین کلمنتاین نوازنده و بازیگر بریتانیایی در این فیلم نقش کاراکتر شیطانی مهمی را بازی می‌کند که بین گذشته و حال در نوسان است.

این فیلم مستقل که احتمالاً در جشنواره ونیز به اکران درآید، عمدتاً در ایتالیا در لوکیشن‌هایی اعم از سیسیل، ونیز، ورونا، رم و ویتربو فیلم‌برداری شده است.

فیلم‌نامه «در دست دانته» با همکاری جولیان اشنبال و همسرش لوئیز کاگلبرگ نوشته شده است؛ درام «در دروازه ابدیت» (محصول ۲۰۱۸) که در رابطه با آخرین روزهای زندگی وینسنت ون گوگ بود نیز به قلم کاگلبرگ با همکاری اشنبال نوشته شده است.

اسکورسیزی خرس طلایی افتخاری را از دستان ویم وندرس دریافت کرد

کارگردان «قاتلان ماه گل» برای یک عمر فعالیت هنری خود در هفتاد و چهارمین دوره از برلیناله مورد تقدیر قرار گرفت.

این فیلم‌ساز برنده اسکار برای یک‌ عمر دستاورد هنری خود، خرس طلایی افتخاری را دریافت کرد.

اسکورسیزی ۸۱ ساله پس از ورودش به سالن همایش مورد احترام و تشویق ایستاده قرار گرفت و پس از ۲۵ دقیقه فرصت نشستن یافت.

موسیقی زنده‌ای از قطعه‌های فیلم «قاتلان ماه گل»، تصاویری که به روی صحنه پخش می‌شد را همراهی می‌کرد. مدیر اجرایی این جشنواره، ‌ماریتا ریزنبیک و همچنین مدیر هنری جشنواره، کارلو چاتریان، چند کلامی را به پاس قدردانی از این کارگردان بزرگ صحبت کردند، و در آن بین اسکورسیزی که در کنار دخترش فرانسیسکا نشسته بود، لبخندی بر لبانش جاری شده بود.

ویم وندرس، این کارگردان آلمانی صحنه را به دست گرفت و دوران حرفه‌ای اسکورسیزی، شامل هفت دهه فعالیت هنری وی در قامت فیلم‌سازی را به شکل اجمالی مرور کرد، و در ادامه خود مارتین اسکورسیزی در تعریف از وندرس گفت که «من نمی‌توانستم این‌چنین خلاصه‌ای از خودم ارائه بدهم.»

وندرس در تعریف و توصیف از اسکورسیزی گفت: «به کارگردانی اسکورسیزی. این جمله نیم قرن است که به یک نشان تجاری و برند تبدیل شده. نیم قرن مسیر سینمایی خارق‌العاده.»

پس از این که اسکورسیزی به روی صحنه آمد، در سخنانی چند اظهار داشت: «نمی‌دانم در مورد کارهای خودم طی ۵۰ تا ۶۰ سال سابقه چه می‌توانم بگویم، ولی باید به این نکته اشاره کنم که اگر این چنین محافلی برای تجلیل از سینما نبود، نمی‌توانستم این کار را انجام دهم. واقعاً احساس خوش‌بختی می‌کنم که برای بیشتر عمر خود سر زبان‌ها بوده‌ام. البته نمی‌توانم در مورد سوابق کاری خودم صحبت کنم. شاید ویم وندرس بتواند این کار را بکند.»


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>