سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱ بهمن ۱۴۰۲ در ۶:۲۶ ب.ظ چاپ مطلب

با شانس‌های اصلی اسکار بیشتر آشنا شوید

Oppenheimer

با نزدیک شدن به فصل اسکار با ۳۰ اثر برتر سال که جایزه بهترین فیلم اسکار آتی را نشانه گرفته‌اند آشنا شوید.

سوره سینما – این فیلم‌ها در مراسم پیش روی اسکار در سالن تئاتر دالبی از بیشترین شانس برخوردارند – فهرست پایین شامل موفق‌ترین آثار در باکس‌آفیس، برندگان جوایز جشنواره‌های سال گذشته و دریافت‌کنندگان بهترین نقدها هستند.

اِیر (Air)

این فیلم به کارگردانی بن افلک به بررسی اتفاقات پشت صحنه همکاری شرکت نایکی با بازیکن بستکبال تازه‌کار آن زمان، مایکل جردن، می‌پردازد که هم‌اکنون به یکی از خطوط تولید اصلی این شرکت بدل شده و در سراسر فروشگاه‌های جهان قابل یافت است. مت دیمون در این فیلم نقش سانی واکارو از عوامل اجرایی نایکی را بازی می‌کند که در انعقاد این قرارداد میان این شرکت و مایکل جوردن نقشی اساسی داشت و همزمان وایولا دیویس در نقش مادر جوردن عملکرد خیره‌کننده‌ای را از خودش بر جای می‌گذارد.

همه ما غریبه‌ها (All of Us Strangers)

این درام متافیزیکی به کارگردانی اندرو هِی از رمان «غریبه‌ها»ی تایچی یامادا (۱۹۸۷) اقتباس شده و اندرو اسکات در آن نقش فیلم‌نامه‌نویس لندنی را بازی می‌کند که با همسایه‌ مرموزش با بازی پاول مسکال روابطی را آغاز می‌کند. او که در تلاش است تا با الهام از والدین (کلر فوی و جیمی بل) از دنیا رفته‌اش فیلم‌نامه‌ای را نگارش کند، به خانه کودکی‌اش کشانده شده و در می‌یابد که مشغول زندگی با پدر و مادرش است و گویی آن‌ها ۳۰ سال پیش در تصادف رانندگی از دنیا نرفته‌اند.

داستان آمریکایی (American Fiction)

کورد جفرسون، نویسنده برنده جایزه اِمی («نگهبانان») با اقتباس از رمان «زدودگی» پرسیوال اِوِرت، اولین فیلم بلند خود را کارگردانی کرده است. جفری رایت به عنوان نقش اصلی این گروه بازیگری فوق‌العاده (شامل اریکا الکساندر، استرلینگ کی. براون، ایسا رای و تریسی اِلیس راس) نقش نویسنده‌ای را بازی می‌کند که مشغول دست و پنجه نرم کردن با حرفه از حرکت ایستاده و حسادت به دیگر همکاران همزمان با مدیریت خانواده نابهنجارش است. این طنز تلخ برنده جایزه نگاه مخاطبان در جشنواره فیلم تورنتو شد.

آناتومی یک سقوط (Anatomy of a Fall)

Anatomy-of-a-Fall

ساندرا هولر در این تریلر دادگاهی نقش زنی را بازی می‌کند که متهم به پرت کردن شوهرش از پنجره اتاق زیر شیروانی خانه‌شان است. «آناتومی یک سقوط» به کارگردانی جاستین تریت (برنده نخل طلایی) با به تصویر کشیدن ازدواج این زوج همزمان با دادگاه همسر محکوم به قتل، چاشنی ابهام را به این فیلم اضافه کرده و در این بین شاهد پسر جوان این خانواده هستیم که با سوالات اخلاقی مواجه شده زیرا فوت پدر و جرم احتمالی مادر همگی او را تحت فشار قرار داده‌اند.

شهر سیارکی (Asteroid City)

Asteroid-City

اثر آخر وس اندرسون ضیافت ادبی دیگری برای هواداران سینمای منحصر به فرد وی است؛ تیم بازیگری خارق‌العاده همیشگی او شامل جیسون شوارتزمن، لیو شرایبر، تیلدا سوئینتون و جفری رایت در کنار او هستند و بازیگران جدیدی نظیر اسکارلت جوهانسون و تام هنکس نیز او را در این پروژه همراهی کرده‌اند. این فیلم با مایه کمدی شهر کویری کوچکی در اواسط دهه ۱۹۵۰ را به تصویر می‌کشد که از سوی موجودات فرازمینی مورد بازدید قرار می‌گیرد.

باربی (Barbie)

Barbie

گرتا گرویگ نامزد سه دوره اسکار فیلمی را به گیشه ارائه داد که فروش بیش از ۱ میلیارد دلار را در سراسر جهان به دست آورد – مارگو رابی تهیه‌کننده/ بازیگر این فیلم در نقش عروسکی با همین نام همزمان با شکستن مرزهای دنیای عروسکی با دنیای واقعی به بحرانی در جهان واقعی کشانده می‌شود. احتمال این نیز وجود دارد که رایان گاسلینگ با بازی در این فیلم برای سومین بار نامزدی اسکار را دریافت کند. هرچند به نظر می‌رسد اهمیت این فیلم بیشتر به خاطر مسائل فمینیستی و فرامتنی آن باشد تا ارزش‌های هنری. یک فیلم فست فودی که خیلی زود از یادها خواهد رفت.

موتورسواران (The Bikeriders)

جودی کومر و آستین باتلر در نقش‌های اصلی این درام تاریخی به نویسندگی و کارگردانی جف نیکولاس به ایفای نقش می‌پردازند؛ این فیلم از کتاب عکاس شناخته شده، دنی لاین، در مورد گروه موتورسواری واقع در شیکاگو الهام گرفته شده است. تام هاردی (با کاراکتر غیرحقیقی) در این فیلم نقش رهبر این گروه را ایفا می‌کند که همزمان با افزایش محبوبیت و سر زدن اعمال خشن و سرکشانه از آن در میان فضای هنجارشکنانه دهه ۱۹۶۰، در مدیریتش دچار تزلزل شده است.

رنگ ارغوانی (The Color Purple)

اوپرا وینفری که در فیلم سال ۱۹۸۵ استیون اسپیلبرگ با اقتباس از رمان برنده جایزه پولیتزر آلیس واکر نامزد بازیگر نقش مکمل شد، تهیه‌کنندگی این اقتباس موزیکال را بر عهده دارد، و فانتازیا بارینو در این فیلم نقش اصلی زن سیاه‌پوست جوانی را بازی می‌کند که در منقطه‌ای روستایی در جنوب آمریکا در حال به بلوغ رسیدن است.

سناریوی رویایی (Dream Scenario)

فیلم فانتزی خلاقانه «سناریوی رویایی» با نویسندگی/ کارگردانی کریستوفر بورگلی، نیکولاس کیج را در نقش اصلی این فیلم به عنوان استاد کالج نگون‌بختی به تصویر می‌کشد که با پدیدار شدن در خواب دیگران به شهرت نامتعارفی دست پیدا کرده و در این بین زندگی‌اش به شدت دچار دگرگونی می‌شود. این اتفاق که در ابتدا احمقانه و خنده‌دار می‌نماید، همزمان با تبدیل شدن این شخص رویایی به فردی خشن و بی‌رحم در خواب افراد به طنز تلخ اجتماعی بدل می‌شود.

سرمایه‌گذاری خرد (Dumb Money)

این فیلم به کارگردانی کریگ گیلسپی با تیم بازیگری سرشناس ماجرای رشد عجیب و غریب سهام گیم‌استاپ در ژانویه ۲۰۲۱ و به لرزه درآمدن وال‌استریت توسط مردم عادی را به تصویر می‌کشد. پاول دانو نقش یوتیوبری را بازی می‌کند که انقلابی را در بازار سهام آغاز کرد، و همزمان ستارگان دیگری اعم از آمریکا فررا، شیلین وودلی، پیت دیویدسون، نیک آفرمن، ست روگن، آنتونی راموس و سباستین استن او را در این فیلم همراهی می‌کنند.

بازی عادلانه (Fair Play)

فیبی داینِوُر و آلدن اِرنرایک نقش‌های اصلی این تریلر روانشناسی به نویسندگی و کارگردانی کلوئی دومونت هستند که برای اولین بار در جشنوار ساندنس به اکران درآمد؛ این فیلم داستان زوجی را به نمایش می‌گذارد که بنا به قوانین شرکتی که در آن فعال هستند رابطه خود را از همکارانشان پنهان نگاه می‌دارند. اما بعد از این که امیلی (با بازی داینور) ترفیعی که قرار بود به لوک (اِرنرایک) برسد را تصاحب می‌کند، رابطه آن‌ها به سرعت تحت تاثیر قرار گرفته و همه چیز در محل کار و زندگی‌های شخصی‌شان با تهدید جدی مواجه می‌شود.

فِراری (Ferrari)

Ferrari

آدام درایور نامزد دو جایزه اسکار در این فیلم بیوگرافی نقش اِنزو فراری، موسس شرکت تولیدکننده خودروهای اسپرت را بازی می‌کند که پس از وارد کردن تیم خود در مسابقات اتومبیل‌رانی سال ۱۹۵۷ مشغول ایجاد تعادل میان زندگی شخصی و کشمکش‌های کاری است. پنه لوپه کروز برنده یک جایزه اسکار در این درام مایکل مان همبازی درایور است و نقش لارا، همسر قطع رابطه کرده انزو فراری و همچنین شریک تجاری‌اش را ایفا می‌کند که نگرانی‌اش از موفقیت شرکت زندگی او را به شدت تحت تاثیر قرار داده، و در این میان شیلین وودلی نیز در نقش معشوقه فراری ظاهر می‌شود.

جاماندگان (The Holdovers)

الکساندر پاین کارگردان با پل جیاماتی بازیگر پس از گذشت سال‌ها از فیلم «راه‌های فرعی» مجدداً در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند؛ این فیلم کمدی که در سال ۱۹۷۰ واقع شده در مورد معلم ترش‌رو و عبوسی است که در مدرسه‌ای پیش‌دانشگاهی موظف شده تا بر دانش‌آموزانی که نتوانستند برای کریسمس به نزد خانواده‌های خود بروند نظارت کند. دومینیک سِسا و داواین جوی راندالف نیز در این فیلم نوستالژی‌باز عامه‌پسند به ایفای نقش پرداخته‌اند.

پنجه آهنی (The Iron Claw)

شان دورکین نویسندگی و کارگردانی این درام در رابطه با برادران وان اریک را بر عهده گرفته است؛ خانواده‌ای از کشتی‌گیران حرفه‌ای که طی دهه ۱۹۸۰ به دنبال شهرت و ثروت هستند، و همچنان از زیر سایه پدر و مربی‌شان بیرون نیامده‌اند – که هم پیروزی و هم شکست را تجربه می‌کنند. زک افرون، جرمی آلن وایت و هریس دیکنسون در نقش وان اریک‌های جوان به جلوی دوربین رفته‌اند، در حالی که هولت مک‌کالانی در قامت پدرسالار قلدر خانواده به ایفای نقش می‌پردازد.

قاتلان ماه گل (Killers of the Flower Moon)

Killers-of-the-Flower-Moon

آخرین شاهکار سه ساعته مارتین اسکورسیزی بر اساس داستانی واقعی در کتابی به نوشته دیوید گرن، کمی وسترن، کمی رمانتیک و تا حدودی هم گانگستری است؛ این فیلم داستان مردمان ثروتمند قبیله اوسیج را به تصویر می‌کشد که یک به یک به قتل ‌رسیدند تا همسایگان سفیدپوستشان کنترل حقوق نفتی آن‌ها را به چنگ آورند. لئوناردو دیکاپریو و رابرت دنیرو همکاری مجددی را با این فیلمساز مولف رقم زدند، و در این میان لیلی گلدستون با بازی درخشان خود محور احساسی فیلم را بر دوش می‌کشد.

مایسترو (Maestro)

بردلی کوپر در این فیلم در قامت، نویسنده و کارگردان ظاهر شده و همچنین بازی در نقش لئونارد برنستاین رهبر ارکستر را ایفا می‌کند؛ داستان این فیلم در مورد زندگی حرفه‌ای برنستاین از نگاه همسر بازیگر وی فلیسیا مونته‌آلگره با بازی کری مولیگان می‌گذرد. همزمان با تمرکز فیلم بر زندگی زناشویی پرمخاطره این دو هنرمند، کوپر نقش این فرد نامی را بازی می‌کند، اما مولیگان است که بار فیلم را بر دوش می‌کشد.

می دسامبر (May December)

May-December

در این پروژه پنجمین همکاری تاد هینز کارگردان و جولیان مور بازیگر رقم خورد؛ این ملودرام ناراحت‌کننده داستان بازیگری (ناتالی پورتمن) را به تصویر می‌کشد که تحقیق خود را برای بازی در نقش زنی بدنام (مور) که کل جامعه را به شوک فرو برده آغاز می‌کند. چارلز ملتون به زیبایی نقش قربانی این فیلم را در اواخر ۳۰ سالگی‌اش با سه فرزند به جلوی دوربین آورده است.

حافظه (Memory)

پیتر سارسگارد در این درام مایکل فرانکو با بازی در نقش سائول که مبتلا به زوال عقل است، برنده جایزه ولپی بهترین بازیگر مرد در جشنواره فیلم ونیز شد. جسیکا چستین در نقش سیلویا در این فیلم نقش زنی را بازی می‌کند که روانی آزرده دارد و همزمان با وورد سائول به زندگی‌اش او بیش از پیش تحت فشار قرار می‌گیرد.

ناپلئون (Napoleon)

Napoleon

در این همکاری مجدد میان ریدلی اسکات با ستاره فیلم «گلادیاتور»، واکین فینیکس، ظهور فرمانده نظامی و در ادامه پادشاه فرانسه، ناپلئون بناپارت را در کنار همسرش شهبانو ژوزفین (با بازی ونسا کربی نامزد اسکار) مشاهده می‌کنیم.

نیاد (Nyad)

آنت بنینگ نامزد چهار جایزه اسکار احتمالاً پنجمی را نیز بابت بازی در نقش دایانا نیاد دریافت کند و شاید حتی نهاتاً برنده این جایزه شود؛ موضوع فیلم در رابطه با دایانا نیاد شناگر ماراتونی است که چندین بار برای شنا از کوبا تا فلوریدا در آب‌های آزاد تلاش و تقلا می‌کند. جودی فاستر برنده دو جایزه اسکار عملکرد خیره‌کننده‌ای را به عنوان مربی و بهترین دوست نیاد به نمایش می‌گذارد؛ کارگردانی این اثر را الیزابت چای و جیمی چین (هر دو مستندساز) به عنوان اولین فیلم بلند خود بر عهده داشته‌اند.

اوپنهایمر (Oppenheimer)

Oppenheimer2

این فیلم با بازی کیلین مورفی در نقش اصلی و همچنین حضور ستارگانی اعم از مت دیمون، امیلی بلانت، رابرت داونی جونیور، فلورنس پیو و بنی سفدی داستان جی. رابرت اوپنهایمر خالق پروژه منهتن و بمب اتم در فیلمی به کارگردانی و نویسندگی کریستوفر نولان را به تصویر می‌کشد. نولان در این فیلم تلاش اوپنهایمر برای دستیابی به قدرت اتمی، روابط خصوصی پیچیده وی و همچنین سقوط او در قالب یک کنشگر، دهه‌ها بعد از بمباران هیروشیما را نمایش می‌دهد.

منشا (Origin)

ایوا دوورنی نامزد اسکار، این بیوگرافی از زندگی ایزابل ویلکرسون خبرنگار، همزمان با آغاز ماموریت ذهنی وی برای فهم نابرابری نژادی و طبقه‌ای در سراسر جهان و تاریخ را به نمایش می‌کشد.

زندگی‌‌های گذشته (Past Lives)

سلین سانگ نمایش‌نامه‌نویس در اولین کارگردانی خود درامی پرکشش و پراحساس را از دو عاشق در دوران کودکی در کره جنوبی برای‌مان آورده که دهه‌ها بعد در شهر نیویورک مجدداً همدیگر را ملاقات می‌کنند. گرتا لی و تئو یو نقش این زوج را بازی می‌کنند، که در این فیلم متاثرکننده در رابطه با هویت فرهنگی و سرنوشت، احساسات پیچیده‌شان برای یکدیگر را ارزیابی می‌کنند.

بیچارگان (Poor Things)

Poor-Things2

یورگوس لانتیموس در این پروژه که برداشتی در هم‌تنیده از داستان فرانکشتاین دارد، مجدداً با اما استون از فیلم «سوگولی» به همکاری پرداخته است. استون نقش زنی را بازی می‌کند که توسط دانشمند پدرگونه‌ای (ویلم دفو) که خط قرمزها را پشت سر گذاشته به زندگی برگردانده می‌شود، و در این میان خواستگاری بی‌بند و بار (مارک رافلو) او را می‌رباید و این دختر جوان زودباور را به سفری به دور اروپا می‌برد. در این سفر او می‌آموزد که جوامع مذهبی و مرد سالارانه با دیدگاه ساده‌لوحانه او از این دنیا هم‌خوانی ندارند.

پریسیلا (Priscilla)

Priscilla

پس از نامزدی فیلم «الویس» در بخش بهترین فیلم‌های سال گذشته، سوفیا کاپولا اقتباس دیگری را از کتاب «من و الویس»، کتاب سرگذشتی به قلم همسر پادشاه راک، پریسیلا پریسلی ارائه کرده است. کیلی اسپینی به خاطر بازی در نقش پریسیلا پریسلی، زن جوانی که با اوج‌گیری خیر‌ه‌کننده همسرش در صنعت موسیقی زندگی‌اش از این رو به آن رو شد، جام ولپی بهترین بازیگران زن را در جشنواره ونیز دریافت کرد. جیکوب الوردی در این فیلم در نقش الویس پریسلی به هنرنمایی می‌پردازد.

راستین (Rustin)

کولمن دومینگو در این فیلم بیوگرافی احساسی به کارگردانی جورج سی ولف نقش بایارد راستین، فعال حقوق مدنی را بازی می‌کند؛ او از رهبران عدالت اجتماعی بود که به سازمان‌دهنی راهپیمایی سال ۱۹۶۳ در واشنگتن، بزرگترین تجمع مسالمت‌آمیز تا به کنون، کمک کرد. از همبازی‌های او در این فیلم می‌توان به کریس راک، جفری رایت و آدرا مک‌دانلد اشاره کرد؛ داستان این فیلم در مورد تلاش‌های بازگو نشده راستین در کنار مارتین لوتر کینگ پسر، و حقایق زندگی شخصی اوست.

سالتبرن (Saltburn)

اِمرالد فِنِل کارگردان برنده اسکار فیلم «زن جوان آتیه‌دار» با کمدی سیاه جنجالی و بحث‌برانگیزی بازگشته است. بری کیوگن نامزد اسکار در این فیلم نقش مرد جوانی را بازی می‌کند که از سوی همکلاسی خود در آکسفورد (جیکوب الوردی) به امارت خانوادگی‌شان برای گذران تابستان دعوت می‌شود. اما در این تریلر پیچیده که از ادبیات گوتیک الهام گرفته هیچ چیز آنچه که به نظر می‌رسد نیست. اِمرالد فنل این فیلم را «ملاقات بری لیندون با بی‌اخلاقان مستقل» توصیف کرده است.

اسپایدرمن: در سراسر جهان عنکبوتی (Spider-Man: Across the Spider-Verse)

Spider-Man-Across-the-Spider-Verse

چهار سال بعد از این که قسمت اول این فرنچایز جایزه بهترین فیلم انیمیشن ۲۰۱۹ را به خانه برد، دنباله آن در «اسپایدرمن: در سراسر جهان عنکبوتی» مایلز مورالس (شامیک مور) را وسط ماجراجویی‌اش در متاورس به تصویر می‌کشد و همزمان ۲۸۰ نوع از این ابرقهرمان مارول را به ما معرفی می‌کند. این قسمت با بازگشت ستارگانی اعم از هیلی استاینفلد، جیک جانسون، ماهرشالا علی و برایان تایری هنری همراه بوده، و نفراتی شامل جیسون شوارتزمن، گرتا لی، ایسا رای و اسکار آیزک با صدای خوش‌ذوقشان به این تیم بازیگری اضافه شده‌اند.

طعم چیزها (The Taste of Things)

«طعم چیزها» به کارگردانی تران آن هونگ، در ژانر درام عاشقانه، اثر ارسالی فرانسه به اسکار برای بخش بهترین فیلم‌های خارجی است. بنویت ماگیمل در این فیلم نقش آشپز ماهری را بازی می‌کند که شور و اشتیاق زیادی به غذای فرانسوی داشته و علاقه خود به این فضا را با سرآشپز خود یوجینی (با بازی ژولیت بینوش برنده اسکار) به اشتراک می‌گذارد، و یوجینی سال‌هاست که با همه ذوق خود در خدمت اوست. همزمان با ورود آن‌ها به میان‌سالی و پس از سال‌ها همکاری شانه به شانه در این آشپزخانه، ارتباط عاشقانه‌ای میان‌شان شکل گرفته و هر روز به قوتش افزده می‌شود.

منطقه مورد علاقه (The Zone of Interest)

جاناتان گلیزر در قامت نویسنده و کارگردان «منطقه مورد علاقه»، رمان مارتین اِیمیس (۲۰۱۴، در رابطه سیاست‌های حاکم در اردوگاه آشویتس) را از تمام عناصر تخیلی‌اش عریان کرده، و در عوض اثر خود را تماماً به فرمانده‌ای در آنجا با نام رودالف هوس (با بازی کریستین فرایدل) اختصاص داده که سعی دارد به همراه خانواده‌اش در آن سوی دیوارهای اردوگاه آشویتس همزمان با وقوع شدیدترین جنایات هولوکاست، خیلی سرخوشانه و آسوده خاطر به گذران زندگی بپردازد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>