سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۹ مهر ۱۳۹۲ در ۹:۵۳ ق.ظ چاپ مطلب
خاطره‌های هومن بهمنش و هادی مقدم‌دوست/

جشنواره فیلم کوتاه تهران تمام شد

ekhtetamie-film-kootah

جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران با تقدیر از سه دبیر در سه دهه از برگزاری این جشنواره و معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف به کار خود پایان داد.

جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران با تقدیر از سه دبیر در سه دهه از برگزاری این جشنواره و معرفی برگزیدگان  بخش‌های مختلف به کار خود پایان داد.

سوره سینما- مهر نوشت: آیین اختتامیه سی امین جشنواره فیلم کوتاه تهران شامگاه گذشته ۲۸ مهرماه با حضور حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، علیرضا رضاداد دبیر جشنواره فیلم فجر، سید مهدی طباطبایی نژاد مدیر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و جمعی از مدیران سینمای ایران و همچنین فیلمسازان فیلم کوتاه در تالار وحدت برگزار شد. جشنواره فیلم کوتاه محفلی برای کشف استعدادها است در ابتدای این مراسم هاشم میرزاخانی دبیر سی امین جشنواره فیلم کوتاه تهران ضمن خیر مقدم به حاضران در سالن گفت: یکی از وظایف اصلی انجمن سینمای جوان تولید، آموزش و عرضه آثار فیلمسازان جوان است که طی این فرایند استعدادیابی نیز در این زمینه صورت می گیرد و جشنواره فیلم کوتاه محفلی برای کشف این استعدادها است. ضمن اینکه انجمن سینمای جوان تنها برگزارکننده جشنواره فیلم کوتاه نیست بلکه در طول سال جشنواره های مختلف فیلم کوتاه به همت دفاتر انجمن سینمای جوان در سراسر کشور با عنوان جشنواره منطقه ای برگزار می کند.

وی در ادامه افزود: علاوه بر این انجمن سینمای جوان جشنواره هایی با موضوع عکس و فیلمنامه برگزار می کند که بدون در نظر گرفتن جشنواره فیلم کوتاه تهران، ۸ جشنواره دیگر در طول سال برگزار می کند اما تنها جشنواره فیلم کوتاه تهران بیش از سایر فعالیت های انجمن سینمای ایران در حوزه برگزاری جشنواره نمود عینی دارد. بنابراین هدف و سیاست‌گذاری انجمن خدمت به عرصه فیلم کوتاه است و امیدوارم موجی که در این روزها برای فیلم کوتاه ایجاد شده تنها به این جشنواره ختم نشود. سینمای کوتاه از طریق تلویزیون به خانه ها راه پیدا کند.

دبیر این دوره از جشنواره فیلم کوتاه تهران با اشاره به این مطلب که نمایش فیلم کوتاه و مستند تنها به برگزاری جشنواره هایی با موضوع فیلم کوتاه ختم شده است، گفت: جز جشنواره‌هایی مرتبط با فیلم کوتاه فیلمسازان جوان فعال در این عرصه جایی برای عرصه نمایش آثار خود ندارند البته صدا و سیما و شبکه نمایش در قالب برنامه کلاکت به پخش فیلم کوتاه می‌پردازد و حتی با آقای فرجی مدیر شبکه اول سیما صحبت شده تا فیلم های کوتاه را از این شبکه نیز پخش کند تا هم موجبات دلگرمی فیلمسازان را فراهم کند و هم سینمای کوتاه به خانه ها راه پیدا کند و مخاطب عام هم با فیلم کوتاه آشنا شود.

مدیرعامل انجمن سینمای جوان در ادامه افزود: شبکه نمایش خانگی فرصت خوبی برای عرضه فیلم های کوتاه دارد به این معنا که اگر به جای تبلیغات ریز و درشتی که در ابتدای فیلم ها پخش می‌کند یک فیلم کوتاه بگذارد قطعا فرهنگ فیلم کوتاه دیدن در خانواده ها جا می افتد. در خواست میرزاخانی از ایوبی و رضاداد میرزاخانی در بخش دیگری از صحبت های خود با خطاب قراردادن حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی گفت: جناب ایوبی فیلم کوتاه، سینمایی برای نمایش آثار خود ندارد و اگر سالن سینمایی فراهم شود تا فیلم های کوتاه به شکل روتین در این سالن نمایش داده شود می توان فرهنگ فیلم کوتاه دیدن را در جامعه جا انداخت از سوی دیگر فکر می‌کنم اگر این اتفاق برای بچه‌های فیلم کوتاه بیفتد دعای خیر آنها همواره با شما خواهد بود.

مدیرعامل انجمن سینمای جوان در پایان صحبت های خود با طرح دو درخواست دیگر از علیرضا رضاداد دبیر سی و دومین جشنواره فیلم فجر گفت: جشنواره فیلم کوتاه ۴ سال در دل جشنواره فیلم فجر برگزار شد و بعدها متولیان به این نتیجه رسیدند که با وجود فیلم های بلند داستانی مخاطب برای دیدن فیلم‌های کوتاه در سالن حضور نخواهد داشت اما به این دلیل که سیمرغ بلورین جشنواره فجر معتبرترین جایزه سینمایی کشور است از دبیر جشنواره فیلم فجر می خواهم که فیلم های برگزیده این دوره از جشنواره فیلم کوتاه تهران برای اهالی رسانه پخش شود و تنها یک سیمرغ به بهترین فیلم کوتاه تعلق گیرد که اگر چنین شود مایه امید فیلمسازان سینمای کوتاه را فراهم خواهید کرد.

در ادامه این مراسم و پس از پخش چند کلیپ و نماهنگ حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی روی صحنه آمد و گفت: یک خبر خوش برای برای حاضران دارم و آن خبر این است که قصد ندارم در این جلسه صحبت کنم چون تمام حرف های خود را در مراسم افتتاحیه در پردیس سینما ملت مطرح کردم. جوانی حلال‌ترین رانتی است که خدا اعطا کرده است وی در ادامه افزود: می‌دانم سخنرانی نکردن یک مسئول در جلسه‌ای اینچنینی چقدر شیرین است اما از فرصت پیش آمده استفاده می کنم و به همه فیلمسازان فیلم کوتاه سفارش می کنم که از رانت جوانی خود استفاده کنید چراکه حلال ترین رانتی است که پروردگار به جوان اعطا کرده است به همین دلیل امیدوارم که جوانی شما منشا کارهای بزرگ و ماندگار باشد. رئیس سازمان سینمایی با اشاره به عدم حضور علی جنتی در

مراسم اختتامیه سی امین جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: وزیر ارشاد تمایل داشت تا در آیین اختتامیه این جشنواره شرکت کند اما نتوانست و از من خواست که مراتب عذرخواهی را به جا آورم. اختتامیه پایان نیست بلکه آغاز یک راه است ایوبی در پایان صحبت‌های خود متذکر شد: به اعتقاد من اختتامیه یک جشنواره، پایان نیست بلکه آغاز یک راه است و امیدوارم در جشنواره سال آینده کارهای بهتر و بیشتری از شما ببینیم و بنده و همکارانم قول می‌دهیم تا از کارهای شما جوانان حمایت کنیم چرا که سینمای جوان مدرسه‌ای برای آینده سینمای ایران است. در ادامه این مراسم تقدیر از فیلمسازان جوان که فعالیت خود را از انجمن سینمای جوان آغاز کرده بودند و به سینمای حرفه ای را پیدا کرده بودند انجام شد.

در آغاز تقدیر از این فیلمسازان فیلم کوتاهی در گپ و گفت با هادی مقدم دوست فیلمنامه نویس و کارگردان، هومن بهمنش و مهدی جعفری فیلمبردار، پناه بر خدا رضایی و احسان عبدی پور کارگردان نمایش داده شد. هومن بهمنش: گریه کردم و زودتر از موعد فیلم ساختم یکی از نکات جالب در این فیلم بیان خاطرات تقدیری ها در بخش افق نو بود. هادی مقدم دوست در بخشی از صحبت های خود گفت من از ۱۴ سالگی در انجمن سینمای جوان بزرگ شدم و خانواده ام هر وقت می خواستند سراغی از من بگیرند می دانستند که باید سراغ انجمن سینمای جوان بیایند. پناه برخدا رضایی هم گفت که ورود به عرصه فلیمسازی را با ساخت فیلم ۸ میلیمتری به سفارش انجمن سینمای جوان آغاز کرده است.

اما صحبت هومن بهمنش جالب ترین بخش از این فیلم کوتاه بود. این فیلمبردار جوان سینمای ایران گفت من سیزده سال داشتم که به دفتر انجمن سینمای جوان رشت رفتم و گفتم که می خواهم فیلم بسازم. مدیر انجمن گفت که باید دوره فیلمسازی را بگذرانی و بعد شرایط ساخت فیلم را فراهم کنیم اما من اصرار داشتم که می خواهم زودتر فیلم بسازم. از من اصرار و از مدیر انکار تا اینکه بعضم ترکید و گریه کردم و بالاخره زودتر از موعد فیلم ساختم. جشنواره فیلم کوتاه در سی دوره مرور شد یکی دیگر از بخش های مراسم اختتامیه سی امین جشنواره فیلم کوتاه تهران پخش فیلم کوتاه دیگری با عنوان “قصه ۳۰ سال جشنواره فیلم کوتاه” به کارگردانی آرش رصافی بود.

در این فیلم کوتاه مروری بر کم و کیف برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران از دهه ۶۰ تا امروز انجام شد. این فیلم کوتاه روایت کرد که تا پنج سال اول برگزاری جشنواره فیلم فجر جشنواره فیلم های کوتاه هم در دل جشنواره برگزار می شده است. یکی از نکات جالب این فیلم استفاده از فیلم های آرشیوی از هنرمندان، کارگردان ها از دهه ۶۰ تا امروز بود که سیر تغییر آنها بسیار دیدنی بود. پس از پایان این فیلم از سه دبیر به عنوان دبیران تاثیر گذار در روند برگزاری این جشنواره از آغاز تا کنون با حضور حجت الله ایوبی و علیرضا رضاداد تقدیر شد. در ابتدا پرویز صمدی مقدم روی صحنه آمد.

محمد سلوکی مجری برنامه به نقل از رضاداد گفت که دبیر این دوره از جشنواره فیلم فجر گفته که پرویز صمدی مقدم چهارسال دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران بوده است که دو سال از این مدت زمان در دوران جنگ بوده است اما صمدی مقدم آبرومندانه جشنواره فیلم کوتاه تهران را برگزار کرده است. صوفی: خوشحالم شاهد برگزاری سی‌امین دوره جشنواره هستم محمد حسین صوفی و مجتبی اقدامی از دیگر دبیران تقدیر شده بودند. محمدحسین صوفی پس از دریافت لوح تقدیر خود خاطره ای از سال‌های مدیریت خود در انجمن سینمای جوان تعریف کرد و گفت:‌ سال ۱۳۷۰ به اتفاق تعدادی از مدیران انجمن به جشنواره اوبرهاوزن آلمان رفتیم و در آنجا دبیر این جشنواره گفت که سی‌‌ و پنجمین دوره آن در حال برگزاری است و همانجا آرزو کردم که بتوانیم چندمین دوره جشنواره فیلم کوتاه را برگزار کنیم و امروز بسیار خوشحالم که شاهد برگزاری سی‌امین دوره جشنواره هستم. همچنین هاشم میرزاخانی هم به عنوان نماینده دست اندرکاران برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران روی صحنه آمد و مورد تقدیر قرار گرفت.

اهدای جوایز در بخش بین الملل به روخوانی از اسامی تبدیل شد پس از برگزاری مراسم تقدیر، نوبت به اهدای جوایز دربخش بین الملل و ملی رسید. در این بخش داوران در بخش بین الملل به همراه رئیس سازمان سینمایی و پرویز صمدی مقدم روی صحنه آمدند تا جوایز بخش بین الملل را اهدا کنند. در این بخش هیچ یک از فیلمسازان خارجی حضور نداشتند و مترجم مهمانان خارجی به نمایندگی از کل فیلمسازان خارجی می آمد و جایزه را دریافت می کرد. حضور مکرر این نماینده آنقدر زیاد بود که حاضران در سالن را به خنده و تشویق های پی در پی وا داشت. زمانی که این نماینده دریافت جایزه فیلمسازان در بخش بین الملل برای دریافت یکی دیگر از جوایز بخش بین الملل روی صحنه آمد، خود فیلمساز به زبان ایرانی گفت که من هستم. هیچ یک از فیلمسازان خارجی در این بخش حضور نداشتند و اهدای جوایز در این بخش به روخوانی از اسامی برندگان و کشورهای برگزیده تبدیل شد. حق مطلب درباره صانعی مقدم و آفریده ادا نشد هوشنگ میرزایی دو جایزه در بخش ملی و بین الملل در یافت کرد و این جوایز را به همسر خود تقدیم کرد و گفت که اگر همسرم نبود این فیلم ساخته نمی شد چراکه مستند “تفتان” را با پول پس انداز همسرم ساختم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>