سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۹ اسفند ۱۴۰۲ در ۵:۴۴ ب.ظ چاپ مطلب
چه سریال‌هایی در نوروز ۱۴۰۳ پخش می‌شوند؟

«پایتخت ۷»، «نون خ ۵»، «زیرخاکی ۴» و سایرین!

Pezhman

دست تلویزیون برای نوروز ۱۴۰۳ پر است، فصل‌هایی تازه از سه سریال پرطرفدار «پایتخت»، «نون خ» و «زیرخاکی» آماده پخش شده‌اند که البته باید دید قرعه به پخش کدام‌یک از آن‌ها خواهد افتاد؛ چراکه هر سه سریال برای شبکه یک سیما تولید شده‌اند.

سوره سینما – همان‌طور که اکران‌های نوروز و عید فطر برای سینمایی‌ها، عنوان اکران ویژه را دارد، تعطیلات نوروز و ایام ماه مبارک رمضان نیز دو مناسبت مهم برای تلویزیونی‌ها محسوب می‌شود. مناسبت‌هایی که عموماً کنداکتور سیما را پر از برنامه‌ها و سریال‌های مهم با موضوع طنز، نوروز و یا حال و هوای رمضانی می‌کند.

این دومین سالی است که ماه رمضان به عید نوروز گره خورده و این تقابل نویدِ پخش آثار مناسبتی را از تلویزیون می‌دهد که منتظر آن بودیم.

امسال برخلاف سال گذشته، دست تلویزیون برای مخاطب پر است. فصل‌هایی تازه از سه سریال پرطرفداری که عموماً در ماه رمضان و یا عید نوروز روی آنتن تلویزیون می‌رفتند، آماده پخش شده‌اند. «پایتخت ۷»، «نون خ ۵»، «زیرخاکی ۴» که البته باید دید قرعه به پخش کدام یک از آن ها خواهد افتاد؛ چراکه هر سه سریال برای شبکه یک سیما تولید شده‌اند.

در کنار اسامی عنوان شده، سریال‌های «رستگاری»، «بدل»، «مهیار عیار» و «رویای نیمه شب» نیز امکان پخش در این ایام را دارند. در این گزارش به بررسی سریال‌هایی می‌پردازیم که طبق گمانه‌زنی‌ها قرار است در ایام نوروز و ماه رمضان ۱۴۰۳ از شبکه‌های سیما پخش شوند.

*«پایتخت ۷» و یک قسمت سینمایی!

حواشی فصل ششم پایتخت (به کارگردانی سیروس مقدم و تهیه‌کنندگی الهام غفوری) و اختلاف نظرهای سازندگان و مدیران سازمان صداوسیما، تقریباً احتمال ساخت ادامه «پایتخت» را از بین برده بود؛ اما گویا مدیران رسانه ملی با مذاکرات گام‌به‌گام توانستند رضایت سازندگان را برای تولید نسخه سینمایی پایتخت جلب کنند.

به‌نظر می‌رسد این فیلم سینمایی، خلاصه‌ای از مجموع شش فصل گذشته پایتخت باشد و پس از آن، در سال ۱۴۰۳، فصل هفتم سریال کلید خواهد خورد تا برای نوروز ۱۴۰۴ آماده شود.

Paytakht

فصل اول «پایتخت» در نوروز ۱۳۹۰ از شبکه یک سیما پخش شد. در نوروز سال ۱۳۹۲ فصل دوم این مجموعه پخش شد. «پایتخت ۳» در نوروز ۱۳۹۳ و «پایتخت ۴» در رمضان ۱۳۹۴، «پایتخت ۵» در نوروز سال ۱۳۹۷ و «پایتخت ۶» در نوروز سال ۱۳۹۹ پخش شد. پخش قسمت‌های پایانی «پایتخت ۶» به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ در ایران به تعویق افتاد و در روزهای پایانی اسفند ۱۳۹۹ پخش شد و حالا پس از یک تعویق سه-چهارساله ممکن است یک قسمت سینمایی از این مجموعه پرمخاطب در ایام نوروز مهمان مخاطبان شود.

*ماجراهای جدید نورالدین خان‌زاده در «نون خ ۵»

چندی پیش مهدی فرجی؛ تهیه‌کننده مجموعه تلویزیونی «نون خ» تصاویر جدیدی از فصل جدید این سریال را در صفحه اجتماعی خود منتشر کرد که گواه از تصویربرداری فصل پنجم را می‌داد. هم اکنون این سریال مراحل تصویربرداری خود را پشت سر می‌گذارد و قرار است در ۲۵ قسمت در نوروز و ماه رمضان ۱۴۰۳ روی آنتن شبکه یک سیما برود.

در فصل پنجم «نون خ» مردم سیستان و بلوچستان و بعد از آن کردستان و کرمان هم میزبان گروه تولید این سریال خواهند بود. توجه به محورهایی همچون محیط زیست، میراث فرهنگی و مسائل اقوام کماکان در دستور کار سعید آقاخانی و عوامل «نون خ ۵» است.

Noon-Kh

حمیدرضا آذرنگ، سعید آقاخانی، امیر سهیلی، هومن حاجی‌عبداللهی، سیروس میمنت، مجید یاسر، بیژن بنفشه‌خواه، کاظم نوربخش، نسرین مرادی، هدیه بازوند، سیدعلی صالحی، پاشا جمالی، ندا قاسمی، ماشاالله وروایی و صهبا شرافتی از جمله بازیگران سریال هستند.

«نون خ» به کارگردانی سعید آقاخانی و نویسندگی امیر وفایی از نوروز ۱۳۹۸ از شبکه یک به نمایش درآمد. «نون خ» در اصل مخفف نام نقش اصلی این سریال، نورالدین خان‌زاده است. تاکنون چهار فصل از این مجموعه ساخته و پخش شده است که در نوروز سال‌های ۱۳۹۸، ۱۳۹۹، ۱۴۰۰ و ۱۴۰۲ پخش شدند.

*پژمان جمشیدی و ژاله صامتی در «زیرخاکی ۴»

فصل چهارم سریال «زیرخاکی» به‌کارگردانی جلیل سامان و تهیه‌کنندگی رضا نصیری‌نیا برای پخش در شب‌های ماه مبارک رمضان و ایام نوروز از شبکه یک سیما آماده شده است. بعد از سه فصل موفق پخش سریال «زیرخاکی» مراحل تصویربرداری این مجموعه توسط عوامل ادامه دارد. تاکنون ۶۰ درصد از این سریال تصویربرداری شده و جلیل سامان در تلاش است با تدوین همزمان، این سریال را برای نوروز ۱۴۰۳ روانه آنتن سیما کند.

مجموعه تلویزیونی «زیرخاکی» که در گروه فیلم و سریال مرکز سیمافیلم تهیه می‌شود، از آثاری است که سعی دارد بخشی از فرآیندهای اجتماعی کشور را با نگاهی متفاوت روایت کند. این مجموعه در لوکیشن‌های متعددی مقابل دوربین رفته و داستان آن درباره مردی است که به‌دنبال‌ اشیای زیرخاکی است و برای یافتن گنج درگیر ماجراهایی می‌شود.

Zir-Khaki

شنیده‌ها حاکی از آن است پژمان جمشیدی در این فصل در قامت یک «هنرمند» حاضر خواهد شد و قصه این فصل در ادامه داستان‌های سه فصل پیش «زیرخاکی» است.

در این سریال بازیگرانی همچون پژمان جمشیدی، ژاله صامتی، گیتی قاسمی، رایان سرلک، نسرین نصرتی و اصغر نقی زاده به ایفای نقش پرداخته‌اند.

*یک طنز دیگر با نام «بدل»!

در کنار سریال‌های طنز متعددی که برای پخش در نوروز ۱۴۰۳ گمانه‌زنی می‌شود، «بدل» به کارگردانی علی مسعودی نیز یکی از گزینه‌های احتمالی است. مسعودی که سابقه کارگردانی سریال «نوروز رنگی» را در کارنامه دارد، این‌بار قرار است با «بدل» به به تلویزیون بیاید.

Badal

هرچند «نوروز رنگی» با استقبال چندانی از سوی مخاطبان مواجه نشد؛ اما «بدل» می‌تواند شانس دوباره‌ای برای مسعودی باشد. این سریال در فضایی طنز به تحول انسان می‌پردازد و داستان آن در دو شهر تهران و مشهد روایت می‌شود.

سریال کمدی «بدل» با بازی شهرام قائدی، هادی عامل هاشمی، داریوش سلیمی در ۲۶ قسمت برای شبکه دو سیما تهیه شده است.

*روایت عاشقانه «مهیار عیار» در دل تاریخ!

سریال تاریخی «مهیار عیار» به کارگردانی سیدجمال سیدحاتمی و تهیه‌کنندگی بهروز مفید در ۳۰ قسمت تولید شده است. این سریال در شهرک غزالی فیلمبرداری شده و به احتمال زیاد برای نوروز یا ماه رمضان ۱۴۰۳ روی آنتن شبکه دو سیما می‌رود.

این مجموعه تاریخی این روز‌ها در احمدآباد مستوفی در حال تصویربرداری است. قصه این سریال در دوران حاکمیت سلسله صفویه می‌گذرد. فیلمنامه «مهیار عیار» را محمدرضا محمدی‌نیکو به نگارش درآورده است.

Mahyar-Ayyar

حدود ۱۲۰ لوکیشن برای این سریال ساخته شده به علاوه «مهیار عیار» از حضور بازیگران زیادی بهره می‌گیرد که به ۲۶۰ هنرمند می‌رسند. کامران تفتی نقش اصلی این مجموعه را بر عهده دارد و داستان آن درباره راهزنی به نام مهیار است که پای چوبه دار، دیدار با مادرش را به عنوان آخرین خواسته‌اش مطرح می‌کند. جوانمردی برای اینکه راهزن به خواسته‌اش برسد وساطت می‌کند و این اقدام باعث می‌شود زندگی راهزن دچار تحول شده و به سمت عیاری تغییر مسیر بدهد. مهیار یا همان راهزن از مهارت و ذکاوت خوبی برخوردار است و به مرور با مشکلاتی که در شهر اصفهان برای مردم و داروغه و دیگران اتفاق می‌افتد، هر بار درگیر داستان جدیدی می‌شود.

به‌گفته عوامل سازنده، تصویربرداری این سریال تا اسفند ۱۴۰۲ به پایان خواهد رسید و برای پخش در نوروز یا ماه رمضان ۱۴۰۳ آماده می‌شود.

کامران تفتی، متین ستوده، بهنام تشکر، سیامک انصاری، رامین ناصرنصیر و جواد انصافی گروه بازیگران این سریال را تشکیل می‌دهند.

*«رستگاری»ِ مسعود ده‌نمکی

مجموعه تلویزیونی «رستگاری» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مسعود ده‌نمکی، برای پخش در ایام ماه مبارک رمضان ۱۴۰۳ برای شبکه سه سیما درحال تولید است. این سریال در ژانر ماورایی ساخته می‌شود و داستان آن به موضوعاتی مانند مرگ، برزخ و قیامت می‌پردازد.

Rastegari

فیلمنامه «رستگاری» را حسن وارسته نوشته که سابقه نگارش سریال‌هایی مانند «پایتخت»، «دودکش»، «علی‌البدل»، «دیوار به دیوار» و «بچه‌ مهندس» را دارد.

«رستگاری» در ۳۰ قسمت تولید شده و محمود پاک‌نیت، علیرضا استادی، حمیدرضا هدایتی، رامین راستاد گروه بازیگران آن را تشکیل می‌دهند.

*«رؤیای نیمه‌شب»؛ حسن آخوندپور

علاوه‌بر سریال‌های طنزی که برای نوروز ۱۴۰۳ در نظر گرفته شده‌اند، تلویزیون برای ماه رمضان نیز چند سریال با تم تاریخی در نظر دارد. «رؤیای نیمه‌شب» محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج و یکی از این سریال‌ها است که اقتباسی آزاد از یک رمان عاشقانه به‌همین نام است.

Royaye-Nimeshab

این سریال از اوایل زمستان امسال در شهرک سینمایی غزالی کلید خورد.

هدایت هاشمی، نسرین بابایی، حسین رفیعی، بهار نوحیان، شهین تسلیمی بازیگران این سریال هستند که حسن آخوندپور آن را کارگردانی کرده، سید حسین امیرجهانی فیلمنامه آن را نوشته و سعید سعدی تهیه‌کنندگی آن را برعهده داشته است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>