سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۲ اسفند ۱۴۰۲ در ۲:۴۵ ب.ظ چاپ مطلب
ساخت اثر در ۹۳ سالگی!

آخرین فیلم کلینت ایستوود راهی کن می‌شود

Clint-Eastwood

کلینت ایستوود، مرد کهنه‌کار سینمای آمریکا پس از دهه‌ها فعالیت حرفه‌ای هم‌اکنون با «قاضی شماره ۲» به آخر راه خود رسیده است.

سوره سینما – یکی از اتفاقات ناراحت کننده همزمان با اعتصابات سگ – افترا، توقف تولید فیلم کلینت ایستوود ۹۳ ساله بود، که احتمالاً «آخرین فیلمش» هم باشد؛ پس از چند ماه وقفه، تولید این فیلم در ماه نوامبر و پس از اعتصابات از سر گرفته شد. یک ماه بعد، ایستوود سراسر خنده بود و به هنگام ضبط «قاضی شماره ۲» برای چند وقت ریش خود را نیز بلند کرد.

نکته این جاست که ایستوود سریع کار می‌کند و هم‌اکنون که پایان فیلم‌برداری نزدیک است، می‌توان پیش‌بینی کرد که دوره پساتولید فیلم نیز زیاد به طول نخواهد انجامید. قرار است این فیلم در پاییز ۲۰۲۴ منتشر شود، و حضور در جشنواره کن هیچ‌وقت از احتمالات خارج نبوده. البته که به نظر می‌رسد این اتفاق رخ دهد.

بر اساس شنیده‌ها استودیو برادران وارنر و ایستوود «در تلاش» و «امیدوارند» که «قاضی شماره ۲» در ماه می برای بار اول در جنوب فرانسه به اکران در بیاید. این خبر مهمی است. به نظر می‌آید ایستوود هیچ جای بهتری برای به نمایش گذاشتن آخرین فیلم خود پیدا نخواهد کرد. جایی که منتقدین همیشه نسبت به او و کارش محبت و احترام داشته‌اند.

آخرین فیلمی که از کلینت ایستوود که در کن افتتاح شد، فیلم «بچه جایگزین» محصول ۲۰۰۸ بود. یک سال بعد در سال ۲۰۰۹، ایستوود به دومین کسی تبدیل شد که از جشنواره نخل طلای افتخاری دریافت می‌کند. حالا پس از گذشت ۱۵ سال احتمالاً او با فیلم آخرش به این جشنواره بازمی‌گردد.

چند ماه قبل هالیوود ریپورتر گزارش داد که «ایستوود به دنبال آخرین پروژه‌اش است تا پس از انجام آن بتواند با خیال راحت و سری بالا این ایام از عمرش را سپری کند.» او فیلم‌نامه «قاضی شماره ۲» را یافت و گفت این خودش است. احتمالاً استودیو برادران وارنر در فصل جوایز سال آتی از این عبارات برای این فیلم استفاده خواهد کرد: «آخرین فیلم کلینت.»

نفراتی از قبیل تونی کولت، نیکلاس هولت، کیفر ساترلند و زوئی دویچ در «قاضی شماره ۲» به نقش‌آفرینی پرداخته‌اند. فیلم «دادگاه قتلی را به تصویر می‌کشد که یکی از قاضیان این دادگاه به آرامی متوجه شده که او در تصادف رانندگی قربانی را کشته است و تلاش می‌کند خوانده یا متهم را بدون این که خودش را متهم کرده باشد، نجات دهد.»

به باور بسیاری «گریه کن ماچو»، آخرین فیلم ایستوود که در سال ۲۰۲۱ منتشر شد، ضعیف‌ترین فیلم او بود، اما ایستوود در قامت فیلم‌ساز حتی در سال‌های گذشته که ظهوری مجدد داشته است، ثابت قدم بوده و دو فیلم او «میول» (۲۰۱۸) و «ریچارد جول» (۲۰۱۹)، هر دو فیلم‌های خوبی بوده و نقدهای خوبی دریافت کردند.