سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۹ فروردین ۱۴۰۳ در ۲:۲۳ ب.ظ چاپ مطلب
جایی برای پیرمردها نیست؛

با استعدادهای جدید دنیای اکشن آشنا شوید!

کانر مک‌گرگور

علیرغم میل باطنی همه عاشقان سینما به نظر می‌رسد دوران بازیگرانی مثل شوارتزنگر، استالونه و نیسون در دنیای اکشن گذشته. هالیوود ریپورتر در گزارشی به نسل آینده این ژانر می‌پردازد.

سوره سینما – با جستجوی سریع «ستارگان اکشن» در اینترنت به لیستی از اسامی قابل پیش‌بینی برمی‌خوریم – تقریباً همه‌شان مرد، سفید پوست و در محدوده‌های بالای سنی هستند. آن چه که توجه شما را به خود جلب می‌کند این است که این افراد سالیان سال است که در این ژانر مشغول کار هستند. در میان نام‌هایی همچون آرنولد شوارتزنگر، سیلوستر استالونه، تام کروز، جیسون استاتهام، جکی چان، لیام نیسون و جرارد باتلر، چهره‌های سرشناس جوان‌تری همچون کریس همسورث و هنری کویل نیز به چشم می‌خورند، اما آن چه که سریعاً برای شما آشکار می‌شود این است که این مجموعه همچنان شلوغ از بازیگران اکشن مسلسل به دست، دیگر کمی فرسوده به نظر می‌آیند.

این ژانر نیاز به تزریق خون جدیدی به رگ‌هایش دارد و گویا خود صنعت نیز با این امر کاملاً‌ موافق است. فرِد کوگِل از گروه سینما و تلویزیون آلمانی لئونین (که فرنچایزهای بی‌مصرف‌ها و جان ویک را منتشر کردند)، اخیراً اظهار داشت که اکثر ستارگان اکشن امروز همان‌هایی هستند که در دهه ۱۹۸۰ بر روی پرده‌های سینما شاهدشان بودیم، و نیاز فوری به نسل جدیدی از بازیگران داریم. او گفت: «به نظرم ساخت ستاره‌های جدید با فیزیک و چهره مناسب، دوست‌داشتنی با بازی‌های قابل قبول بر گردن ماست.»

دیگران نیز با این امر موافق‌اند. جفری گرین‌استاین از استودیوی میلنیوم که عملاً با تمام بازیگران خوش استیل سینما کار کرده (و طی دهه گذشته فرصت‌های جذابی را برای بازیگران جدید فراهم آورده) اظهار داشت: «ما هم‌اکنون به ستارگانی احتیاج داریم تا جای خالی افراد نمادینی نظیر استالونه، شوارتزنگر، گیبسون و دیگر قهرمانان ژانر اکشن را پر کنند.»

اما این نسل جدید چه کسانی هستند که بتوانند جا پای بزرگان گذاشته و میراث آن‌ها را زنده نگاه دارند؟

هالیوود ریپورتر بعد از صحبت با طرفداران، کارگردانان، تهیه‌کنندگان و نویسندگان فهرستی را جمع‌آوری کرده است. تعدادی از آن‌ها بازیگران نوظهوری هستند که تا کنون در چند اثر اکشن باکیفیت به نقش‌آفرینی پرداخته‌اند و آماده‌اند تا پا بر روی پله بعدی بگذارند، و عده‌ای از آن‌ها نیز بازیگران سرشناسی هستند که احتمال دارد سر از دنیای بزن-بزن دربیاورند؛ در این جا به گزیده‌ای از این فهرست نگاهی می‌اندازیم.

گابریل باسو (Gabriel Basso)

Gabriel-Basso

سریال «مامور شب» نتفلیکس تریلر جاسوسی با متنی دقیق اما به نسبت کم خلاقیت بود؛ با این اوصاف این فیلم چهار روز پس از انتشارش نظر مخاطبان را به خود جلب کرد و به سومین سریال پرطرفدار مارس ۲۰۲۳ تبدیل شد. نکته جالب توجه این فیلم نقش اصلی آن یعنی گابریل باسو ۲۸ ساله است که نقش مامور اِف‌بی‌آی تازه‌کاری را بازی می‌کند که در توطئه‌ای در بالاترین سطوح دولت آمریکا گرفتار می‌شود، و او در این فیلم قابلیت‌های خود در ژانر اکشن را به معرض نمایش می‌گذارد. یکی از تهیه‌کنندگان سرشناس این ژانر می‌گوید: «فکر می‌کنم اگر فیلم متناسبی با وی در دست داشته باشم حتما از او دعوت به کار می‌کنم.»

زاسی بیتس (Zazie Beetz)

Zazie-Beetz

با آغاز کار در سریال «آتلانتا»، بیتز برای خودش نام و نشانی دست و پا کرد؛ او معمولاً سطح آثار حاضر در آن‌ها را افزایش داده، و با نقش‌آفرینی در بلاک‌باسترهایی نظیر «جوکر» و «ددپول ۲» و همچنین درخشش در آثار هنری مستقل، خود را به گونه‌ای اثبات کرده است. او طی این مسیر به خصوص در فیلم‌هایی نظیر «هر چه قدر سخت‌تر زمین می‌خورند» و همچنین «قطار سریع‌السیر» درگیری‌های جذابی را به نمایش گذشته و هم‌اکنون به نظر، بیتز ۳۲ ساله می‌تواند به خوبی از پس نقش اصلی در فیلمی اکشن بربیاید. هرچند حضور او به عنوان یک بازیگر زن سیاه‌پوست شاید با مزاج اکشن دوستان خسته از ابتکارات نتفلیکسی سازگار نباشد.

اندرو کوجی (Andrew Koji)

Andrew-Koji

سریال اکشن ماجراجویانه «مبارز» مملو از صحنه‌های رزمی (که ابتدا از تلویزیون کابلی سینمکس به پخش رسید) فیلمی بود که اندرو کوجی بریتانیایی را از بدلکار سینما به ستاره اکشن سریال تلویزیونی بدل کرد، و او نیز جذابیت خود را با مهارت‌های رزمی‌اش ترکیب کرد تا صحنه را برای خود کند. او از آن موقع تا کنون در فیلم‌هایی نظیر «چشمان مار»، «قطار سریع‌السیر» و همچنین فیلم کمدی اکشن در شرف اکران «پسر جهان را می‌کشد» نیز ایفای نقش کرده است. به بیان یکی از کارشناسان سینما: «پر واضح است که می‌توان او را در محور اصلی بلاک‌باستری اکشن قرار داد. امیدواریم چد استاهلسکی در اقتباس خود از «شبح سوشیما» حواسش به این نکات باشد.»

کانر مک‌گرگور (Conor McGregor)

Conor-McGregor

قهرمان ۳۵ ساله سابق یو‌اِف‌سی در اولین حضورش در صحنه سینما با جیک جیلنهال در بازآفرینی اکشن کلاسیک «بارِ کنار جاده» به کارگردانی داگ لیمان حضور خواهد یافت. این فیلم می‌تواند به این مرد ایرلندی کمک کند تا به مانند ستارگان سابق اِم‌اِم‌اِی نظیر کوئینتون جکسون و رندی کوتور، فضای جدیدی را در صحنه سینما تجربه کند. اما باید همچنین به این نکته توجه داشت که بسیاری از طرفداران برای دیدن جیک جیلنهال به تماشای این فیلم خواهند نشست و مک‌گرگور احتمالاً به کلی تحت‌الشعاع این اتفاق قرار گیرد.

گلن پاول (Glen Powell)

Glen-Powell

آخرین پسر جذاب هالیوودی به لطف فیلم «تاپ گان: ماوریک» در کنار بزرگان سینما قرار گرفت و از آن موقع تا کنون نقش‌های همه‌پسندی را در فیلم‌هایی نظیر «هر کسی به جز تو» در ژانر کمدی عاشقانه (در کنار سیدنی سوئینی) ایفا کرده است؛ از دیگر آثار او می‌توان به تریلر کمیک، ریچارد لینکلیتر با نام «Hit Man» اشاره کرد که پاول در آن در نقش معلم محافظه‌کاری که در ادامه به پلیس مخفی تبدیل می‌شود را بازی می‌کند؛ این فیلم‌ نقدهای خوبی در جشنواره ونیز دریافت کرد و توسط نتفلیکس به مبلغ ۲۰ میلیون دلار خریداری شد – مشخصاً از آن دسته فیلم‌های اکشنی نیست که انتظارش را دارید، اما با استناد به همین فیلم می‌توان گفت که گلن پاول ۳۵ ساله توانایی حضور در نقش اصلی را دارد و هم‌اکنون بسیاری باور دارند که او به دلیل فیزیک خوب و کاریزمایش، به خوبی از پس فیلم‌های اکشن برخواهد آمد. از تجارب او در این حوزه می‌توان به فیلم «بی‌مصرف‌های ۳» نیز اشاره داشت.

جک کواید (Jack Quaid)

Jack-Quaid

شاید باورتان نشود اما به گفته چندین تهیه‌کننده، کواید ۳۱ ساله، پتانسیل‌های لازم برای تبدیل شدن به قهرمان فیلم‌های اکشن را داراست. پسر مِگ رایان و دنیس کواید فهرست حیرت‌آور و رو به رشدی از حضور در آثار سینمایی را دارد؛ او کار خود را در فیلم «عطش مبارزه» آغاز کرد و سپس در آثار دیگری نظیر «لوگان خوش‌شانس»، «جیغ»، «اوپنهایمر» و در یکی از نقش‌های اصلی در سریال ابرقهرمانی «پسران» جلوی دوربین رفت. او همچنین اخیراً در پروژه «نووکائین» حاضر شده – تریلر پرهیجانی که جک کواید در آن نقش درون‌گرایی با اختلال ژنتیکی را بازی می‌کند که درد را احساس نمی‌کند – به نظر می‌رسد او بالاخره به فرنچایز ابرقهرمانانه اکشن خودش دست یافته است.

آنیا تیلور-جوی (Anya Taylor-Joy)

Anya-Taylor-Joy

آنیا تیلور-جوی شاید تا به حال فیلم اکشنی درست و حسابی در کارنامه خودش نداشته (و وزن بیشتر آدم‌کشی‌ها در فیلم «مرد شمالی» بر گردن الکساندر اسکارشگورد افتاد) اما به یک جهت در این فهرست قرار گرفته. او قرار است با حضور در نقش اصلی پسا آخر‌الزمانی «مکس دیوانه: فیوریوسا» (پیش‌درآمدی بر فرنچایز مکس دیوانه) این رویه را تغییر داده و بازیگری در ژانر اکشن را تجربه کند تا یکی از محورهای اصلی فیلم جورج میلر باشد. در این فیلم به این سوال که شارلیز ترون چرا در «جاده خشم» تنها یک دست داشت، پاسخ داده خواهد شد، و همچنین شایعه شده که «فیوریوسا» در جشنواره کن سال آتی حاضر خواهد بود.

بیل اسکاشگورد (Bill Skarsgård)

Bill-Skarsgård

در میان همه اسکاشگوردها بر روی صحنه سینما، بالاخره یکی ستاره اکشن می‌شود. برای مدتی همه فکر می‌کردند که الکساندر اسکاشگورد با آن استیل بدنی‌اش این جایگاه را برای خودش کرده باشد، اما بیل، بردار کوچکتر او به لطف بازی در فیلم‌های «این» و «جان ویک ۴» صحنه اکشن را از آن خود کرد. او هم‌اکنون با فیزیکی متفاوت در نقش اصلی فیلم اکشن کمدی مورد انتظار «پسر جهان را می‌کشد» حضور یافته؛ البته همه در انتظار مشاهده نقش‌آفرینی او در ریبوت «کلاغ» هستند که اگر همه چیز طبق پیش‌بینی‌ها پیش برود، او میخش را بر روی این ژانر و این فضا خواهد کوبید.

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>