سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۴ آبان ۱۳۹۲ در ۱۱:۰۹ ق.ظ چاپ مطلب
رئیس حوزه هنری:

مردمی بودن از ویژگی‌های هنر مقاومت است

momeni2

محسن مومنی شریف مردمی بودن را ویژگی اصلی هنر مقاومت دانست.

محسن مومنی شریف مردمی بودن را ویژگی اصلی هنر مقاومت دانست.

سوره سینما- مومنی شریف در گفتگو با روابط عمومی سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت به تشریح ابعاد مختلف هنر مقاومت پرداخت و در ارائه تعریفی از آن گفت: هنر مقاومت هنری است که مبارزه با ظالم را می ستاید و افشاگر ظلم و ستمگری است.خوشبختانه محور این جشنواره هنرمند ممتازی است که خود از پیشگامان هنرهای تجسمی انقلاب اسلامی به شمار می رود. نقاشی انقلاب همواره همراه با تداعی گر تلاش های افرادی چون حبیب ا… صادقی است ، بنابراین طبیعی است که این جشنواره به عنوان یک جشنواره معتبر در حوزه هنرهای تجسمی مطرح باشد.

وی در ترسیم چشم انداز و برآیندی از جشنواره جهانی هنر مقاومت تاکید کرد: از ویژگی های هنر مقاومت مردمی بودن آن است و به همین خاطر در ایام انقلاب و بعد از دهه شصت ، هنرمندان تجسمی بیشترین حضور را در میان مردم داشتند. پیش از آن مخاطبان خاصی از آثار هنرهای تجسمی دیدن می کردند و مکان ارائه این آثار هم چند گالری بود ، اما در آن ایام از خیابان های شهر تا میدان جنگ ،نمایشگاه هنرمندان تجسمی محسوب می شد.

مومنی شریف افزود: در دهه های بعد با شرایطی که پیش آمد ، گویی هنرمندان این عرصه به جای ادامه منطقی فعالیت خود، بیشتر در پی اثبات هنرمندی خود برای اقلیت تکنیک گرا شدند که عمدتاً دلخوشی از آنان و به طبع انقلاب اسلامی نداشتند در نتیجه از آن حضورهای مردم دور شدند.خوشبختانه اخیراً با اتفاقاتی که در منطقه افتاده و نهضتی که در میان ملت ها آغاز شده است از جمله هنرهایی که هم پای این اتفاقات حضور دارد، هنرهای تجسمی است؛ لذا من گمان می کنم در آینده ، آثار هنر مقاومت حضور چشم گیری در حوزه هنر و فرهنگ داشته باشند.

مومنی شریف همچنین با اشاره به پیشینه ادبیات و هنر مقاومت تشریح کرد: سابقه مقاومت  به روزگاران خیلی دور، حتی انسان اولیه بر می گردد، برای مثال ادبیات کهن ما مملو از این نگاه است. همه هنرمندانی که آثاری با موضوع قیام حضرت سیدالشهدا (ع) و نهضت عاشورا خلق کرده اند، آثارشان در حوزه هنر مقاومت تعریف می شود.

وی خاطر نشان کرد: بعد از اشغال فلسطین بود که این اصطلاح در منطقه ما توسط هنرمندان عرب وضع شد و هنری به نام مقاومت که موضوعش دفاع از مردم فلطسین و مبارزه با اشغالگری بود، به وجود آمد. در این راه مقدس از میان شاعران ، نویسندگان و هنرمندان تجسمی افرادی نیز به شهادت رسیدند. امروزه در کشورهای عرب ، هنر مقاومت از جایگاه قابل توجهی برخوردار است به طوری که حتی در بعضی دانشگاه ها  مانند دانشگاه لبنان ، رشته ادب و هنر مقاومت تدریس می شود و یا در سال ۲۰۰۰ به مناسبت پیروزی حزب ا… لبنان بر رژیم صهیونیستی که منجر به عقب نشینی آنها از جنوب لبنان شد، اتحادیه نویسندگان عرب که نهاد بسیار معتبری در جهان عرب است، اجلاس سالیانه اش را با موضوع ادب و هنر مقاومت برگزار کرد.

رئیس حوزه هنری در پایان تاکید کرد: سابقه تاریخی پرداختن به مضامین مربوط به مقاومت در ادب و هنر ما طولانی است اما در دوره معاصر در جریان نهضت حضرت امام خمینی(ره) این نگاه نضج یافت و به ویژه در جریان دفاع مقدس درخشید.

سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت با دبیر کلی حبیب ا… صادقی، آذر ماه امسال به ابتکار بنیاد فرهنگی روایت و انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس در ۱۲ رشته گوناگون شامل نقاشی، طراحی و چاپ دستی، نگارگری، خط-نقاشی، تصویرسازی، پوستر، عکاسی، کاریکاتور، طرح‌های حجمی، انیمیشن، هنرهای جدید و مفهومی برگزار می‌شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>