سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۷ آبان ۱۳۹۲ در ۱:۴۹ ب.ظ چاپ مطلب
به بهانه دوسالانه شدن مهم‌ترین جشنواره سینمایی دینی/

جای خالی جشنواره «رویش» در رویدادهای سال سینمایی

jashnvareh-ruyesh

لزوم برگزاری جشنواره فیلم کوتاه دینی «رویش» به عنوان رویدادی حامی سینماگران جوان و مستعد احساس می‌شود.

لزوم برگزاری جشنواره فیلم کوتاه دینی «رویش» به عنوان رویدادی حامی سینماگران جوان و مستعد احساس می‌شود.
سوره سینما- فارس نوشت: خارج شدن جشنواره «رویش» از چرخه جشنواره‌های سالانه، امکان دیده شدن بسیاری از آثار کوتاه دینی را تا یک سال دیگر به تعویق می‌اندازد و صد البته فرصت و انگیزه فیلمسازی را از بعضی کارگردان‌ها خواهد گرفت. سالیانه در ایران تعداد زیادی فیلم کوتاه توسط فیلمسازان حرفه‌ای، نیمه حرفه‌ای و آماتور ساخته می‌شود که تقریبا همه آنها سودای شرکت در جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی را در سر می‌پرورانند. این آمار با همه‌گیر شدن فناوری دیجیتال و در دسترس بودن امکانات ساخت فیلم کوتاه نظیر موبایل، هندی‌کم و… و ترانسفر سریع آنها به جشنواره‌های داخلی و خارجی،  باعث شده که تعداد فیلمسازان رو به افزایش باشد. انگیزه ساخت فیلم کوتاه در افراد مختلف متفاوت است. اما اغلب آنها برای ارائه به جشنواره‌ها فیلم می‌سازند چراکه محل یا طریقی دیگر برای عرضه آثار وجود ندارد. از سویی دیگر این عرصه، فضایی است برای مشق فیلمسازی و تجربه برای سینماگران جوانی که قرار است با هزینه کمتر آزمون و خطا کنند و به سینمای حرفه‌ای راه یابند.

اینکه تعداد فیلمسازان در هر کشور زیاد باشد اتفاق خوشایندی است و در دراز مدت به پویایی سینمای کشور کمک خواهد کرد. اما در گستره این بروز استعدادها باید معبری مناسب برای عرضه آنها نیز وجود داشته باشد. جشنواره‌ها زمینه‌ساز کشف استعداد و ایجاد انگیزه برای فیلمسازان هستند. هرساله جشنواره‌های مختلف موضوعی در ایران برگزار می‌شود که این نیز اتفاق قابل توجهی است.

جشنواره فیلم کوتاه تهران مهم‌ترین محل نمایش فیلم‌های کوتاه است. تقریباً همه فیلم‌های کوتاهی که در طول سال ساخته می‌شوند برای نمایش و داوری به دبیرخانه این جشنواره ارسال می‌شوند. طبیعی است تعداد معدودی از این فیلم‌ها برای نمایش در جشنواره انتخاب می‌شوند و از میان آنها تعداد انگشت شماری به عنوان برندگان جشنواره معرفی و مورد توجه علاقه‌مندان سینمای کوتاه قرار می‌گیرند. اما مسئله‌ای که جشنواره فیلم کوتاه تهران را به یکی از مهمترین جشنواره‌های فیلم بین‌المللی ایران تبدیل کرده، استمرار و ثبات در زمان برگزاری، نحوه سیاستگذاری و کیفیت اجرایی این فستیوال بین‌المللی است.

فیلمسازان عرصه فیلم کوتاه و مستند در تقویم سالیانه خود گوش به زنگ فراخوان‌های جشنواره‌های مختلف هستند. حتی بعضی از آنها بر اساس سیاستگذاری و موضوع جشنواره‌های مختلف سمت و سوی مضمون اثرشان را طراحی می‌کنند. پس هر چقدر یک جشنواره‌ها ثبات در کیفیت  و استمرار در برگزاری داشته باشد به مرور زمان متقاضیان بیشتری خواهد داشت.در این صورت نهاد برگزارکننده می‌تواند اهداف کلی خود در عرصه فیلمسازی گسترش دهد.

به نظر بسیاری از کارشناسان و  فیلمسازان جوان یکی از مهمترین جشنواره‌های موضوعی در ایران طی سالیان اخیر جشنواره فیلم کوتاه دینی «رویش» بوده است. متولی این جشنواره حوزه هنری است که با رویکرد گسترش و ترویج سینمای دینی، نگاه انسانی و اخلاقی به مضامین آثار توانسته طی ۸ سال هشت دوره این جشنواره را برگزار کند. جشنواره «رویش» مشابهی در ایران ندارد و تنها رویداد سینمایی است که موضوع دینی در آن برجسته و تعیین کننده است.

سال ۹۱ هشتمین دوره این جشنواره طبق روال هرسال از ۹ تا ۱۳ آبان در شهر مشهد برگزار شد و کیفیت قابل توجهی داشت. حضور سینماگران حرفه ای در هیئت‌های انتخاب و داوری، برپایی کارگاههای آموزشی و نمایش آثاری قابل توجه پتانسیل بالای این جشنواره را نشان می‌داد، جشنواره با استقبال جوانان علاقمند مشهدی همراه بود و این خود، اهمیت و گرمایی مضاعف به آن داده بود، اما اوایل امسال دبیرخانه «رویش» اعلام کرد که قرار است جشنواره به صورت دو سالانه برگزار شود. این خبر برای بسیاری از فیلمسازان جوان که دغدغه ساخت آثاری با مضامین انسانی، اخلاقی و ارزشی دارند، خبر خوبی نبود. خارج شدن «رویش» از چرخه جشنواره ها، امکان دیده شدن بسیاری از این آثار را تا یک سال دیگر به تعویق می اندازد و صد البته فرصت و انگیزه فیلمسازی را از بعضی کارگردان‌ها خواهد گرفت.

مسئولان حوزه هنری دلیل دوسالانه شدن این جشنواره را کمبود بودجه اعلام کردند. حوزه هنری به عنوان نهاد متولی هنر انقلابی و ارزشی که تاثیر زیادی از نظر تولید و اکران در سینمای ایران دارد. با توجه به تاثیر گذاری این نهاد و توانایی سمت و سو دادن آن به سینما انتظار می‌رود مسئولان سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه هنری تمام تلاش خود را برای ثبات کیفیتی و حفظ کلاس بین‌المللی جشنواره دینی «رویش» انجام دهند، تا این جشنواره بتواند با ثبات زمانی به صورت سالیانه برگزار شود و در دراز مدت در تربیت فیلمسازان بادغدغه سینمای انقلاب، دفاع مقدس و سینمای دینی تاثیرگذار باشد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>