سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۵ آبان ۱۳۹۲ در ۱۰:۱۰ ق.ظ چاپ مطلب
فیلمبردار «تنهای تنهای تنها»:

«تنهای تنهای تنها» نقطه عطف کارنامه‌ام است/زنده شدن خاطرات کودکی

saed-nikzad

فیلمبردار فیلم سینمایی «تنهای تنهای تنها» این فیلم را یکی از نقاط عطف کارنامه کاری‌اش دانست.

فیلمبردار فیلم سینمایی «تنهای تنهای تنها» این فیلم را یکی از نقاط عطف کارنامه کاری‌اش دانست.

ساعد نیک‌ذات فیلمبردار فیلم سینمایی «تنهای تنهای تنها» به سوره سینما گفت: این فیلم درباره ورود خارجی‌ها به بوشهر و فعالیتشان در حوزه انرژی هسته‌ای و تأثیراتی که روی مردم بوشهر داشته‌اند و همچنین وجه غیرانسانی سیاست است. من اهل جنوب و زاده بوشهر هستم. برایم خیلی خوشایند بود که در این فیلم حضور داشته باشم. خاطرات کودکی‌ام دوباره زنده شد. خاطراتی مثل از نزدیک دیدن پروسه تولید «تنگسیر» در بوشهر یا دیگر فیلم‌ها.

این فیلمبردار گفت: وقتی عبدی‌پور قصه را به من داد نوعی فانتزی در آن دیدم که به نظرم شبیه به رئالیسم جادویی ادبیات آمریکای لاتین بود. برای انعکاس چنین فضایی در فیلمبرداری تحقیق و فکر کردم. خیلی‌ها بعد از دیدن فیلم بدون اینکه خودم اشاره‌ای کرده باشم به رئالیسم جادویی در فیلمبرداری اشاره می‌کردند. مضمون فیلم این است که با وجود همه سختی‌ها باید حرفت را بزنی. عبدی‌پور بارها گفته که فیلمش متعلق به گروه یا جناح خاصی نیست و تنها متعلق به مردم است.

نیک‌ذات درباره هزینه پایین فیلم «تنهای تنهای تنها» و نتیجه قابل قبول به دست آمده گفت: به رابطه هزینه و خلاقیت فیلم متعادل نگاه می‌کنم. بودجه اضافه برای فیلم خلاقیت به بار نمی‌آورد از طرف دیگر خلاقیت بدون امکانات مالی نمی‌تواند به منصه ظهور برسد. برخی فیلم‌ها بسته به موضوعشان هزینه بالا یا پایینی دارند. مثلا اگر فیلمی بخواهد در دهه ۴۰ قصه را نشان دهد قطعا نشان دادن این زمان خودش هزینه‌بر است ولی ساخت فیلم‌هایی که در دوران معاصر ساخته می‌شود نباید مثلا صرف حضور سوپراستارها برای تبلیغات هزینه‌های گزاف در پی داشته باشد. با تأکید بر وجود امکانات مالی در کیفیت بالای فیلم اما می‌توان همچنان اصالت را به قصه و فیلمنامه در به دست آمدن نتیجه قابل توجه داد.

وی افزود: «تنهای تنهای تنها» نقطه عطفی در کارنامه‌ام است و انگیزه‌هایم را زنده کرد. یکی از دلایلی که معمولا با فیلم اولی‌ها کار می‌کنم این است که انرژی خوبی دارند. نسل جدید حرف تازه دارد و کار کردن با آنها لذت‌بخش است.

ساعد نیک‌ذات فیلم‌های سینمایی «زمانی برای مستی اسب‌ها»، «پنالتی»، «آوازهای سرزمین مادری‌ام» و … را فیلمبرداری کرده است. «تنهای تنهای تنها» بعد از دهه اول محرم به سرگروهی سینما آزادی اکران خواهد شد. پخش این فیلم با حوزه هنری است.


One thought on “«تنهای تنهای تنها» نقطه عطف کارنامه‌ام است/زنده شدن خاطرات کودکی”

  1. شکوه حدادی می‌گه:

    با عرض سلام و خسته نباشید به همه ی عوامل این فیلم زیبا . فقط می توانم بگویم عالی بود عالی . پس از مدتها یک فیلم ارزشمند و زیبا بر پرده ی سینما ظاهر شد. با سپاس

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>