سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱ اردیبهشت ۱۴۰۴ در ۱:۱۸ ب.ظ چاپ مطلب
ایمان کرمیان در گفت‌وگو با سوره سینما مطرح کرد:

چون دو سال پشت سر هم جایزه گرفته بودم، سیمرغ را به من ندادند!

Iman-Karamian

ایمان کرمیان طراح جلوه‌های ویژه میدانی و بصری سینما و تلویزیون و رئیس هیات مدیره انجمن جلوه‌های ویژه میدانی درباره اوضاع این حرفه به بیان نکاتی پرداخت.

ایمان کرمیان طراح جلوه‌های ویژه میدانی و بصری سینما و تلویزیون است که آثاری چون «آسمان غرب»، «قلب رقه»، «مجنون»، «آتابای»، «درخت گردو»، «خورشید»، «ماجرای نیمروز: رد خون»، «سمفونی نهم»، «مغزهای کوچک زنگ‌زده»، «لاتاری»، «هم‌گناه»، «پایتخت» و… را در کارنامه خود دارد و تاکنون موفق به دریافت جوایز متعددی از جشنواره فیلم فجر، جشن سینمای ایران و… شده است. کرمیان همچنین رئیس هیات مدیره انجمن جلوه‌های ویژه میدانی است.

ایمان کرمیان طراح جلوه‌های ویژه میدانی و بصری در گفت‌وگو با سوره سینما درباره کارهای خود گفت: پیش از عید و در اسفندماه مشغول یک فیلم سینمایی بودم که بعدتر می‌توانم اسم آن را بگویم و سریال «پایتخت» را هم داشتم که پخش آن هم در روزهای گذشته به پایان رسید.

وی درباره اوضاع و احوال این حرفه در سینمای ایران توضیح داد: در بخش جلوه‌های ویژه میدانی و بصری مسیر درستی را طی می‌کنیم ولی همان‌طور که در جلسه‌ای با حضور اعضای هیات مدیره انجمن جلوه‌های ویژه میدانی گفتم، ما نسل سوم انجمن هستیم و نیاز است تا نسل تازه‌ای به این حرفه ورود پیدا کرده و پرورش پیدا کنند.

رئیس هیات مدیره انجمن جلوه‌های ویژه میدانی ادامه داد: در بحث سواد و تکنیک فردی اوضاع ما خوب است ولی از نظر تجهیزات با جاهایی مانند هالیوود و بالیوود خیلی فاصله داریم. از نظر کیفی تمام بچه‌های ما خیلی خوب کار می‌کنند. خود من در سال گذشته برای انجام پروژه‌ای به خارج از کشور رفته بودم و باور نمی‌کردند که ما چنین توانایی و خلاقیت‌هایی داشته باشیم.

کرمیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود افزود: مشکل بزرگ ما این است که از نظر تجهیزات آن طور که لازم بوده تأمین نشده‌ایم. هم خرید تجهیزات حرفه ما گران است و هم اینکه نگهداری از آن‌ها بسیار سخت است. بسیاری از همکاران ما وسایل شخصی دارند ولی اگر مکان و سوله‌ای برای تجمیع این وسایل وجود داشته باشد، خیلی خوب است. در برهه‌ای هم گفتند که به صنوف وام می‌دهند ولی حداقل به ما که چیزی ندادند.

Iman-Karamian-Simorgh

برنده سیمرغ بلورین طراحی جلوه‌های ویژه میدانی و بصری درباره توقع‌های موجود مطرح کرد: اوضاع تجهیزات ما این چنین است بعد توقع کار کردن در حد «نجات سرباز رایان» را از ما دارند! مدت هاست که کیفیت فدای کمیت شده و چیزی که مهم‌تر شده است هزینه کرد است. ولی شما نمی‌توانید با ژیان به جنگ بنز بروید. ولی وقتی شما درست هزینه کنید و کیفیت کار خود را بالا ببرید و در حد بالای خود نگه دارید، مخاطب هم متوجه این موضوع شده و همراهی می‌کند. سریال «پایتخت» بعد از ۴ سال باز به آنتن می‌رود و ما می‌بینیم که به وضوح درصد مخاطبان صداوسیما را بالا می‌برد. اینجاست که کیفیت، خلاقیت و درست هزینه کردن باعث بهتر دیده شدن می‌شود.

این هنرمند سینما و تلویزیون با اشاره به سختی‌های کار خود بیان کرد: ما در این حرفه با جان خود بازی می‌کنیم و طبیعی است که نسبت به پلان‌ها بی‌تفاوت نباشیم. بعد از چندین و چند سال هنوز نتوانستیم بگوییم که برای هر چیز باید حد و حدود آن را مشخص کرد. انفجارها، باران و… همه حد و حدود دارد و باید همان اندازه که موردنیاز است، سر صحنه آورده شود که چنین چیزی نیست و یا بسیار کم است. در بسیاری از پروژه‌ها هم می‌بینیم که براساس هزینه کردن های کم و تکرار این جمله که «خودت یک کاری بکن» پیش می‌رود.

وی درباره لزوم تربیت نسل تازه در این حرفه توضیح داد: همان‌طور که عرض کردم ما نیازمند کشف و تربیت استعدادهای جدید برای این حوزه هستیم. یک بار نگفتند که بیا و این تجربیات ۲۷ سال کار در این حوزه را به بچه‌های جدید انتقال بده. باور بفرمایید در هرکجای دنیا به افرادی مانند من و همکارانم که تکنیک‌های بسیاری بلد هستند، پر و بال می‌دهند و تلاش می‌کنند تا نهایت استفاده را ببرند ولی در اینجا اصلاً چنین نیست.

ایمان کرمیان با انتقاد از جشنواره فیلم فجر توضیح داد: سال گذشته ۳ فیلم بسیار مهم «آسمان غرب»، «قلب رقه» و «مجنون» را داشتم که به نوعی گل کارهای من به حساب می‌آیند ولی سیمرغ را ندادند. چطور چنین چیزی امکان دارد؟ چون دو سال پشت سر هم جایزه گرفته‌ام؟ این حق تیم من است که در هر کدام از کارها کاملاً متفاوت ظاهر شده‌اند.

وی ادامه داد: در زمانی که مشغول پروژه سریالی بودم هم به آقای جبلی رئیس سازمان صداوسیما گفتم که به این جوان‌ها بیشتر بها بدهید ولی وقتی تمام این‌ها کنار هم قرار می‌گیرند دیگر افراد به جای خلاقیت و … فقط به دنبال امرار معاش و صرف انجام کار و امور محوله می‌روند.

این طراح جلوه‌های ویژه میدانی و بصری مطرح کرد: در این سال‌ها هیچ چیزی به تجهیزات ما اضافه نشده و هر چه بوده برآمده از خلاقیت خود دوستان بوده است. در نمایش «رستم و سهراب» صفر تا صد وسایل موردنیاز را خودمان ساختیم. از تمام آتشدان‌ها گرفته تا تفنگی که آن گاو را آتش می‌زد. این‌ها یعنی خلاقیت و باید توجه بیشتری به آن شود.