سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۳ بهمن ۱۴۰۲ در ۱۲:۲۵ ق.ظ چاپ مطلب
اختتامیه فجر۴۲ برگزار شد؛

«مجنون» بهترین فیلم چهل‌و‌دومین جشنواره فجر شد

Fajr42-Majnoon

در مراسم اختتامیه چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، «مجنون» به تهیه‌کنندگی عباس نادران بهترین فیلم شد و همچنین توانست سیمرغ بهترین موسیقی متن، بهترین نقش مکمل مرد و بهترین نقش مکمل زن را نیز از آن خود کند.

به گزارش سوره سینما، مراسم اختتامیه چهل و دومین جشنواره فیلم فجر به دبیری مجتبی امینی با حضور محمدمهدی اسماعیلی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خزاعی؛ رئیس سازمان سینمایی و با اجرای محمدرضا شهیدی فرد، شامگاه شنبه ۲۲ بهمن‌ماه در سالن همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد و برگزیدگان خود را شناخت.

محمدرضا شهیدی‌فرد با حضور روی صحنه و خوشامدگویی به حاضران گفت: حلول ماه شعبان مبارک باشد، ماه ولادت حضرت سیدالشهدا(ع)، حضرت ابوالفضل(ع) و … است. ماهی که زمین و زمان در سرور است و دل‌ها و جان‌های ما به نجات جهان قوا می‌گیرد. این ولادت‌ها برای همه شما مهنا باشد. خوش‌آمد می‌گویم به همه حضاری که در این سالن حاضر شده‌اند، از اهالی رسانه تا عوامل فیلم‌ها که امشب در میان ما هستند. امسال یکی از دوره‌های پررونق را گذارنده‌ایم و به آیین اختتامیه رسیده‌ایم. از خانواده‌های شهدا یاد می‌کنیم و به آن‌ها تعظیم‌ می‌کنیم. بیشتر از ما، عزیزانی که کاندیدا شده‌اند دل در دلشان نیست و منتظرند ببینند سیمرغ‌ها بر بال کدامشان می‌نشینند.

Shahidi-Far

شهیدی‌فرد در ادامه بیان کرد: در سایه‌سار استقلال، آزادی و رهایی و عهدی که در سال ۱۳۵۷ بسته‌ایم‌، همچنان با قدرت زندگی می‌کنیم و امروز چهل و‌پنجمین سالگرد پیروزی جمهوری اسلامی است و پای آن‌ ایستاده‌ایم. خاطره انگیزترین خاطرات آن سال‌ها (سال ۵۷) را با هم مرور می‌کنیم که خیلی از شما عزیزان آن‌ها خوب را به خاطر دارید.

در ادامه ویدیویی از روزهای سال ۵۷ پخش شد. سپس شهیدی‌فر گفت: در طی ده روز گذشته سینماهای زیادی فیلم‌های هر دو بخش ملی و بین‌الملل را نمایش داده‌اند. در استان‌ها نیز هموطنان ما بیشتر از سال‌های گذشته به تماشای فیلم‌ها نشستند. رسانه‌ها پرشورتر از همیشه این اتفاقات را دنبال می‌کردند و پوشش می‌دادند. در این ده روز؛ مبعث رسول اکرم را داشتیم و به‌علاوه پخش مسابقات ایران‌ در جام ملت‌های آسیا که شور و هیجانی‌ زیادی را در جشنواره برپا کرد.

وی افزود: یک گروه مفصل در تهران و سایر شهرهای ایران و برخی پائیتخت‌های آسیایی و اروپایی و امریکایی در طول هشت ماه کذشته مشغول کارهای مفصلی بودند تا ما به این آیین اختتامیه برسیم. این گروه مفصل تحت هدایت مجتبی امینی بوده‌اند و حالا او در آستانه میانسالی پیش‌روی ما است و در خدمت او هستیم.

 *مجتبی امینی: اکران سال پیش‌رو، گرم و پررونق خواهد بود

در ادامه مجتبی امینی؛ دبیر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر طی سخنرانی خود در آیین اختتامیه عنوان کرد: فرارسیدن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی را تبریک می‌گویم و در آغاز سخنانم یاد و خاطره شهدای حادثه تروریستی کرمان و شهدای مظلوم غزه را گرامی می‌دارم. به پایان ده روز خاطره‌انگیز و پرشور رسیدیم و پرونده چهل و دومین جشنواره فیلم فجر بسته شد. پیش از آغاز مراسم اختتامیه، از مسیری سخن می‌گویم که در کنار شما طی کردیم. در بخش ملی، در رقابتی نفسگیر و پر تب و تاب، ۳۳ فیلم اکران شد. با حضور سینماگران و نمایندگان رسانه‌ها، نشست‌های نقد و بررسی پرچالشی داشتیم و بازار انتقاد و گاه گلایه، گرم بود.

وی ادامه داد: در بخش «نگاه نو»، که یکی از جذاب‌ترین بخش‌های هر دوره و محل ظهور و بروز سینماگران جوان است، آثاری روی پرده رفت که امیدوارکننده و نویدبخش حضور نسل جوان است. توجه به بخش «نگاه نو» در این دوره، به دلیل افزایش تولید فیلم‌های اول بود، آثاری که همه آنها بخت حضور در جشنواره را نداشتند؛ اما سعی کردیم در حد توان، زمینه دیده‌شدنشان در مهمترین رویداد سینمایی ایران را فراهم کنیم.

دبیر جشنواره بیان کرد: مفتخرم که جشنواره امسال، تصویری از قهرمانان ملی‌مان، شهیدان بزرگوار؛ احمد کاظمی، علی‌اکبر شیرودی و مهدی زین‌الدین به یادگار گذاشت و خاطرات سال‌های حماسه را زنده کرد. هر روز ِجشنواره چهل و دوم را به یاد هنرمندانِ عزیزِ از دست‌رفته، نامگذاری کردیم و به بزرگانی ادای احترام کردیم که نامشان با تاریخ سینمای انقلاب اسلامی گره خورده است.

Amini

امینی خاطرنشان کرد: گمان می‌کنم در زمینه تولید محتوا و توجه به مضامین ملی و استراتژیک و تمرکز بر سینمای پرمخاطب، در جشنواره امسال به تعادل رسیده‌ایم و می‌توانیم این تنوع و تکثر و گوناگونی را امتیازی بزرگ برای جشنواره بدانیم. برگزاری اکران‌های پرشور در استان‌ها و سالن های مملو از جمعیت این چشم انداز را مقابل دیدگانمان جان بخشید، که اکران سال پیش‌رو، گرم و پررونق باشد.

وی افزود: تمرکز دوستان و همراهان رسانه‌ای، در خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی برای پوشش رخدادها و آثار جشنواره امسال، کم‌نظیر بود. بر خود واجب می‌دانم از این همدلی و همراهی تشکر کنم. امیدوارم شور و حال جشنواره، در اکران ۱۴۰۳ جاری باشد.

امینی ادامه‌ داد: در بخش بین‌الملل این دوره، حضور مهمانان، فیلمسازان، اساتید و داوران محترم به بهتر برگزار شدن این بخش انجامید. علاوه بر نمایش فیلم و برگزاری بازار، نشست‌های تخصصی با حضور این دوستان، بر پا شد و مورد توجه قرار گرفت. در کنار این عزیزان، دوستانی از هیات‌های بلند پایه سیاسی در ایام جشنواره در کنارمان بودند و به ایده گسترش روابط بین‌المللی در سینمای ایران، جامعه عمل پوشاندند. این تعامل و برنامه‌های مشترک برای آینده سینمای منطقه را مغتنم می‌دانیم و برای تحقق آن می‌کوشیم.

دبیر جشنواره ذکر کرد: چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، با همراهی گروهی بزرگ از فعالان حوزه‌های مختلف فرهنگی، مدیریتی و رسانه‌ای، به پایان راه خود رسید. خاطرات باشکوه این دوره جشنواره، تجربه‌ای گرانقدر برای همه ما و سینمای ایران است. از همراهان جشنواره در هیات های انتخاب و داوری که مسئولیتی دشوار را بر عهده گرفتند و خستگی‌ناپذیر و حرفه‌ای و منصفانه فیلم دیدند تشکر می‌کنم، از داوران محترم بخش بین الملل و همچنین از دوستانم در ستاد برگزاری این رویداد که ماه‌ها برای بهتر برگزار شدن جشنواره تلاش کردند، سپاسگزارم. برای خانواده محترم سینمای ایران که در این ده روز، کنار ما بودند، آرزوی سعادت و سربلندی دارم.

امینی در پایان سخنان خود از حامیان این دوره از جشنواره، بانک ملی و روبیکا قدردانی کرد و گفت: به لطف بانک سینا سه هزار تسهیل خرید کالا به اهالی رسانه داده شده است. این بانک قبول زحمت کرد و به خانواده شهدا و اهالی سینما نیز ۶ هزار تسهیل خرید کالا خواهد داد. در پایان آرزوی سلامتی، نشاط و سلامت برای همگی شما از خداوند منان مسالت می‌نمایم.

** برگزیدگان بخش بین‌الملل

پس از سخنرانی مجتبی امینی، شهیدی‌فرد عنوان کرد: اهدای جوایز را با برگزیدگان بخش بین‌الملل آغاز می‌کنیم. فیلم‌هایی از ۷۰ کشور جهان در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمدند. در همین سالن روسای سازمان سینمایی از ۷ کشور منطقه حضور دارند. همچنین هنرمندان و کارگردانان و کارشناسان سینما در یک هفته گذشته در ایران بودند. بخش بین‌‌الملل جشنواره در ۴ بخش فیلم‌ها را به داوری گذاشت و اولین بخشی که امشب برگزیدگان خود را خواهد شناخت، بخش بین‌الادیان است.

*«شور عاشقی» بهترین فیلم بخش بین‌الادیان

دیپلم افتخار این بخش توسط عبدالستار یارار، علی حنون و بهمن حبشی داورهای بخش بین‌المذاهب، به محمود کلاری برای فیلم «تابستان همان سال» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم در این بخش به داریوش یاری برای فیلم «شور عاشقی» اهدا شد.

Dariush-Yari-Beinoladyan

در ادامه شهیدی‌فر؛ مجری مراسم در راستای همدردی با مردم غزه گفت: بگذارید برای چند دقیقه‌ای درباره یک اتفاق حیرت‌انگیز صحبت کنیم. در سرزمینی که خیلی از ما دور نیست، در یک گوشه جهان بیش از ۴ ماه شاهد یکی از بزرگ‌ترین فجایع بشری هستند.

در ادامه صحبت‌های مجری کلیپی از مردم غزه و این فاجعه بشری پخش شد.

* «قلب رقه» بهترین فیلم بخش مقاومت (فلسطین: روح و دم)

هیات داوران (متشکل از شادی زیدان و ولید الدرویش)، ضمن تقدیر از فیلم‌های «آسمان غرب» و «مجنون» دیپلم افتخار را به فیلم محمدحسین حقیقت برای فیلم «پرواز ۱۷۵» تقدیم کردند.

محمدحسین حقیقت پس از دریافت جایزه‌اش گفت: هر خیری به زندگی من برسد قطعا از دعای خیر پدر و مادرم است. همیشه در فیلم‌ها وقتی یکی از همکاران اشتباهی مرتکب شود پدرم به آن‌ها تذکر می‌دهد و این استدلال را دارد که هر کسی ممکن است اشتباه کند اما ما باید مصحلت کل فیلم را درنظر بگیریم. عزیزان من به عنوان‌ فرزند کوچک سینما می‌گویم که با هر سلیقه و گرایشی باید بمانیم پای هرچیزی که هستیم و این اشتباهات را به فراموشی بسپاریم.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم این بخش به خیرالله تقیانی‌پور برای کارگردانی فیلم «قلب رقه» تقدیم شد.

Taghiani-Moghavemat

* برگزیدگان بخش جلوه‌گاه شرق/ محمد عسگری بهترین کارگردان

داوران این بخش متشکل از سلمی مصری، احمد مجتبی زمال، کاتسومی یاناگی جیما، عزیز ژامباکیوو و ابوالقاسم طالبی برای اهدای جوایز روی سن آمدند.

سیمرغ بلورین بهترین دستاورد جلوه‌گاه شرق به تاستیا جمیل برای بازی در فیلم «فاطیما» اهدا شد و کارگردان این فیلم به نمایندگی از او سیمرغ را دریافت کرد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به نسیم باستانی برای نگارش فیلمنامه فیلم «ظاهر» اهدا شد و تهیه‌کننده فیلم به نمایندگی از او جایزه را دریافت کرد.

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به محمد عسگری برای کارگردانی فیلم «آسمان غرب» اهدا شد و حبیب والی‌نژاد؛ تهیه‌کننده فیلم جایزه را دریافت کرد.

Valinezhad-Shargh

جایزه ویژه هیات داوران این بخش به آسخات کوچینچیرکوف برای فیلم «باورینا سالو» از کشور مغولستان اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم به ذولجارگل یوروداش برای ساخت فیلم «رویای خواب زمستانی» از کشور قزاقستان اهدا شد.

* برگزیدگان بخش سینمای سعادت/ «تابسان همان سال» برگزیده هیات داوارن

هیات داوران این بخش متشکل از وو لانگ، خوزه ماریا لارا، سرگی دورستووی، کارن آویتیسیان، آندره مورگان و هاتف علیمردانی روی سن آمدند و جوایز را اهدا کردند.

سیمرغ بلورین بهترین دستاورد هنری به آنجلس رالیس «آفرین در عصر سیلاب» از کشور یونان اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به الکساندرو باردانی برای فیلم «بهترین قرن زندگی من» از کشور ایتالیا اهدا شد. این نویسنده در پیامی ویدیویی گفت: خوشحالم که این جایزه را دریافت کردم و این جایزه برایم ارزش دو چندان دارد چراکه سینمای ایران را غنی می‌دانم و دریافت این جایزه احساس افتخار می‌کنم.

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به آلخاندرو روخاس و خوآن واسکوئز برای فیلم «در بدو ورود» از کشور اسپانیا اهدا شد.

جایزه ویژه هیات داوران به محمود کلاری برای فیلم «تابستان همان سال» اهدا شد.

kalari-intl

کلاری پس از دریافت جایزه گفت: ممنونم و از آقای علی اوجی تهیه‌کننده فیلمم تشکر میکنم چرا که بدون همراهی ایشان ساخت این فیلم امکانپذیر نبود.

سیمرغ بهترین فیلم در این بخش به استفان کوماندراف برای فیلم «به درس‌های بلاگا» اهدا شد. این کارگردان در پیامی ویدیویی گفت: من کارگردان این فیلم هستم و دوست دارم از هیات داوری و جشنواره وزین فجر تشکر کنم و این حایزه برای من و تیم من افتخار بسیار بزرگی است.

*محمد خزاعی: من باید به فکر اقتصاد سینمای ایران باشم!

در ادامه مراسم، محمد خزاعی؛ رییس سازمان سینمایی، سخنان خود را با دعای تحویل سال شروع کرد و گفت: سال جدید سینمای ایران را به همه شما عزیزان تبریک می‌گویم. سلام و درود دارم خدمت شما عزیزان حاضر ارجمند. سال گذشته لحظات تلخ و شیرینی برای سینمای ایران رقم خورد؛ تلخ به معنای درگذشت سینماگران بزرگ ایران مثل آقای مهرجویی، خانم پروانه معصومی، آقای آتیلا پسیانی و خاطرات تلخ دیگری مانند بحث معیشت و اقتصاد و امنیت شغلی سینماگران که در جلسات مکرر مسایل خود را مطرح کردند. ما همراه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سعی کردیم این مشکلات را برطرف کنیم البته که این مسایل ادامه دارد و سعی داریم که همه آنها را در جلسات متعدد همراه وزیر محترم ارشاد برطرف کنیم.

وی ادامه داد: در دوران کرونا و پساکرونا و اغتشاشاتی که سال گذشته شکل گرفته بود باعث شد سینمای ایران در آستانه تعطیلی قرار گیرد و با تنفس مصنوعی ادامه حیات دهد. خوشبختانه در حال حاضر جان گرفته است و امروز شرایط مطلوبی دارد. مخاطبانی که از سینما قهر کرده بودند، فیلم‌های سینمای امسال را دیدند. احیای سینمای ایران با فروش خوبی رقم خورد و برخی از دوستان نقد می‌کنند که چرا جای برخی از آثار خالی بود و من می‌گویم اگر سینما را یک خانواده در نظر بگیریم که پدر آن کرایه خانه را پرداخت نکرده باشد و مادرش بیمار باشد، شما در چنین خانواده‌ای چکار می‌کنید؟ آیا در چنین شرایطی برای بچه‌های خانواده شاهنامه می‌خوانید؟

رییس سازمان سینمایی تاکید کرد: برای دوستانی که نقد می‌کنند چرا برخی فیلم‌ها حضور ندارند، باید بگویم که ما باید ابتدا اقتصاد سینما را درست می‌کردیم و در برنامه‌های آتی به مسایل دیگر بپردازیم.

خزاعی یادآور شد: در ۴۰ سال گذشته، ۵۷۰ سالن سینما ساخته که به همت دولت ۲۵۰ سالن به آن اضافه شده است. تمام تلاش ما این است که تا پایان دولت سالن‌های سینما را به ۱۰۰۰ سالن برسانیم که جهش خوبی در سینما است.

khazaee

وی ادامه داد: علی‌رغم اینکه برخی فکر می‌کنند تولیدات سینمای ایران خوابیده است بالغ بر ۴۳۰۰ مستند کوتاه، تله فیلم، فیلم و غیره در سینمای ایران تولید شده است. همچنین سیاه‌نمایی از سینمای ایران رخت بربسته است اما این به معنای این نیست که ژانرهای مختلف در سینما تقویت نشود، ما به آثار مختلف نیاز داریم. سینما باید خوبی‌ها، زشتی‌ها و پلیدی‌ها را بییند و امیدوارم شاهد آثار خوبی در سینما باشیم؛ آثاری با رعایت اصول ما و مسائل شرعی. من شعاری مطرح کردم که سازمان سینمایی بر اساس آن پیش می رود و از ما نخواهید که آن را نقض کنیم.

وی افزود: من سال بعدی را سال همدلی و همگرایی برای سینمای ایران نامگذاری می‌کنم، در جلسات خصوصی با سینماگران صحبت میکنیم تا به یک همدلی و همگرایی برسیم.

باید از دو قطبی سازی جلوگیری کنیم، درست است که نفع برخی از همین موضوعات است اما باید همدل بر سر نظام باشیم، در این چند روز بر این دو قطبی سازی در رسانه‌ها با گفتن فیلم‌های خصوصی و دولتی پافشاری می‌شد اما باید هر دو فعال باشند.

رییس سازمان سینمایی با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه گفت: اگر این‌ها را نبینیم جریان مقاومت از بین می‌رود اما اینطور نیست و ریشه مقاومت گسترش پیدا می‌کند، سینمای ایران و هفتاد کشوری که در این جشنواره بودند باید برای غزه و کودکان غزه فیلم بسازند و جریانات را به تصویر بکشیم.‌ خواهش می‌کنم برای مقاومت مردم فلسطین و غزه یک دقیقه‌ ایستاده تشویق کنید.

پس از صحبت‌های رئیس سازمان سینمایی، نوبت به اجرای موسیقی رسید، در این بخش محمد معتمدی با همراهی گروه نوازنده‌اش روی صحنه آمدند و دو قطعه اجرا کردند.

** برگزیدگان بخش سینمای ایران

سپس کلیپی از خاطرات سینمای ایران و درگذشتگان سینمای ایران پخش شد‌.

* «آسمان غرب» برگزیده جایزه سرباز وطن

در ادامه مراسم، نوبت به اعلام برگزیده جایزه سرباز وطن رسید. در این بخش، محمدمهدی اسماعیلی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، زینب سلیمانی؛ دختر شهید قاسم سلیمانی و مجتبی امینی برای اهدای جایزه روی صحنه آمدند.

جایزه ویژه این بخش به حبیب والی‌نژاد و محمد عسگری؛ تهیه‌کننده و کارگردان فیلم سینمایی «آسمان غرب» اهدا شد.

sarbaz vatan

والی‌نژاد طی صحبت‌هایی گفت: آقای عسگری برای ساخت این فیلم ساعت‌ها نخوابیدند و کسالت دارند. در مسیر بودند تا در مراسم شرکت کنند اما نرسیدند. من از طرف ایشان از شما تشکر می‌‌کنم. با افتخار این جایزه را دریافت می‌کنیم زیرا درباره کسی فیلم ساختیم که سرباز وطن بود‌.

جایزه «گوهرشاد» به عنوان جایزه ویژه وزیرارشاد که از سال گذشته به جشنواره اضافه شده است، در این دوره به انسیه شاه‌حسینی برای کارگردانی فیلم «دست ناپیدا» اهدا شد‌.

سپس سیمرغ بلورین «گوهرشاد» به حبیب‌الله والی‌نژاد برای فیلم «احمد» اهدا شد‌.

Goharshad

حبیب والی‌نژاد پس از دریافت جایزه از امیرعباس ربیعی دعوت کرد روی سن بیاید و سپس این تهیه‌کننده مطرح کرد: برای ساخت فیلم «احمد» تلاش شبانه‌روزی انجام شد. این فیلم بسیار سخت بود و حمایت‌های زیادی لازم داشت. اگر کمک‌های ویژه نبود قطعا این فیلم ساخته نمی‌شد. من دست آقای ربیعی را می‌بوسم زیرا در سخت‌ترین شرایط کنار من بود تا درباره حاج احمد فیلم بسازیم. شهدا؛ شهید شده‌اند اما اکنون کسانی کنار ما هستند که باید قدر آن‌ها را بدانیم. سردار حاجی‌زاده در تمام مراحل تولید این فیلم کنار ما بودند و از ایشان ممنونم.

*وزیر ارشاد: جشنواره فجر امسال به آرمان‌های بزرگ مردم ایران نزدیک‌تر بود

محمدمهدی اسماعیلی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان سخنران بعدی آیین اختتامیه چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر روی صحنه رفت و گفت: حلول ماه شعبان را به شما عزیزان تبریک عرض می‌کنم. انشالله از وزش رحمت الهی در این ماه مستفیض شویم. آغاز چهل‌وپنجمین بهار انقلاب اسلامی ایران را تبریک می‌گویم‌. انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی است و از نشانه‌های فرهنگی بودن این انقلاب این است که قله رویدادهای فرهنگی هنری ما به نام فجر انقلاب نامگذاری شده است و همه برنامه‌های مهم فرهنگی هنری در این ایام برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: این افتخار مهم برای اصحاب فرهنگ و هنر این مرزوبوم ثبت و ضبط شده است که در چنین روزهای باشکوهی ملت ایران استقلال، آزادی، عدالت و آرمان‌های خودش را در قامت انقلاب به پیروزی رساند. من باید برای اتفاق بزرگی که امسال شاهدش بودیم، تشکر کنم. خانواده فرهنگ و هنر پُررونق‌ترین دوره خود را تجربه کرد. از ابتدای سال تا به امروز هیچ روزی در سال بر اصحاب فرهنگ و هنر سپری نشد مگر اینکه یک رویداد باشکوه را تجربه کردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: امروز جشن فرهنگ و هنر در کشور عزیز ما است. سینمای ایران همپای همه عرصه‌های فرهنگی،هنری این روزهای باشکوه را تجربه می‌کند‌. امسال بیش از هزار و ۱۰۰ میلیارد فروش و نزدیک به ۲۷ میلیون تماشاگر و ساخت نزدیک به ۱۳ سالن سینما داشتیم که این‌ها بخشی از کارنامه پُرافتخار سینما است.

Vazir

وی تصریح کرد: جشنواره فجر امسال از جشنواره‌های قبل، به آرمان‌های بزرگ مردم ایران نزدیک‌تر بود. حضور پُرشور پیشکسوتان، فیلم‌اولی‌ها و… روزها و شب‌های باشکوهی را برای جامعه ایرانی رقم زد. جشنواره فیلم فجر امسال در همه استان‌ها برگزار شد و مفاخر بزرگ ایران مورد تجلیل قرار گرفتند. موضوعاتی مانند ملی شدن صنعت نفت، حادثه و جنبش بزرگ ۱۵ خرداد، اتفاق باشکوه کاروان اسرای کربلا، تصویر پزشکان دفاع مقدس، تصویر مفاخر بزرگ فرهنگی و… در فیلم‌های امسال دیده می‌شد. جا دارد در اینجا از هیات انتخاب و هیات داوری و همه تهیه‌کنندگان، نهادها، شخصیت‌ها، شهرداری تهران، صداوسیما و… تشکر کنم.

وی در پایان گفت: خبر مهمی که امسال با پشتیانی رئیس جمهور و معاون اول تقدیم کردیم، ساخت بزرگترین مجموعه فرهنگی هنری برای خانه جشنواره‌های فجر انقلاب اسلامی بود. ساخت این کار بزرگ در گذر فرهنگی تهران آغاز خواهد شد. امیدواریم که تا جشن پنجاهمین سالگرد انقلاب این مجموعه را تقدیم هنرمندان کنیم. همچنین انشاالله فضای همدلی، همگرایی، امید، اخلاق و معنویت در سینمای ایران اسلامی برپا باشد.

در ادامه کلیپی از فیلم‌های ماندگار سینمای ایران در ۴۰ سال گذشته در سالن پخش شد و نوبت به اعلام برگزیده‌های بخش ملی جشنواره فیلم فجر رسید.

در ادامه طی کلیپی از اعضای هیات انتخاب شامل داریوش ارجمند، محمدرضا عباسیان، حسین زندباف، روح‌الله سهرابی، محمدحسین نیرومند، احمد مرادپور و محمدحسین لطیفی معرفی شدند.

*برگزیدگان بخش «نگاه نو»/ جواد عزتی بهترین کارگردان فیلم اولی

در بخش دیگر فیلم‌های حاضر در بخش نگاه نو نمایش داده شدند و هیات داوران متشکل از محمدهادی کریمی، پوران درخشنده، محمدحسین لطیفی، عبدالحمید قدیریان، شهاب اسفندیاری، مهدی فخیم زاده و بهرام عظیمی برای اهدای جوایز سودای سیمرغ و نگاه نو روی سن آمدند.

در این بخش، سیمرغ و جایزه ویژه هیات داوران به علی طاهرفر برای ساخت فیلم «آپاراتچی» اهدا شد. طاهرفر بعد از دریافت جایزه‌اش گفت: اگر دستی در اینجا سیمرغی را بالا می‌برد بخاطر دست‌های خونینی است که در دهه فجر بالا رفته اند. به افتخار همه مادران ایران و همه شهدای سرزمینم دست بزنید.

سیمرغ بلورین بهترین کارگردان فیلم‌ اول به جواد عزتی برای فیلم «تمساح خونی» اهدا شد.

ezati

جواد عزتی گفت: از هیات داوران ممنونم. بدیهی است که ما جای سامان لطفیان و عباس جمشیدی فر را خالی کنم که امشب در جمع ما نیستند. ترجیح می‌دادم این جایزه را در سمت بازیگری بگیرم اما قسمت نشد. در چندسال پایانی زندگی پدرم خیلی تلاش کردم و بهترین بازی‌های زندگی‌ام را انجام دادم که این صحنه را ببینند اما نشد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول سینمایی به عطا پناهی برای تهیه‌کنندگی فیلم «پرویز خان» اهدا شد.

سیمرغ بلورین و دیپلم افتخار فنی و هنری به دلیل یک اقتباس ادبی به رضا کشاورزحداد برای کارگردانی فیلم «باغ کیانوش» اهدا شد.

بعد از این بخش نوبت به اعلام برگزیدگان بخش اصلی (سودای سیمرغ) رسید.

*بهترین جلوه‌های ویژه بصری؛ محمد برادران برای فیلم «احمد»

نامزدهای بهترین جلوه‌های بصری هادی اسلامی برای فیلم «پرویز خان»، حسن ایزدی برای فیلم «قلب رقه»، محمد برادران برای فیلم «احمد»، کامیار شفیع‌پور برای فیلم «مجنون»، امیر ولی‌خانی برای فیلم «نوروز» بودند.

سیمرغ این بخش به محمد برادران برای فیلم «احمد» اهدا شد.

*بهترین جلوه‌های ویژه میدانی؛ حمید رسولیان برای فیلم «دست ناپیدا»

نامزدهای بهترین جلوه‌های ویژه میدانی آرش آقابیگ برای فیلم «بهشت تبهکاران»، حمید رسولیان برای فیلم «دست ناپیدا»، ایمان کرمیان برای فیلم «آسمان غرب»، ایمان کرمیان برای فیلم «قلب رقه»، ایمان کرمیان برای فیلم «مجنون» بودند که سیمرغ این بخش اهدا شد به حمید رسولیان برای فیلم »دست ناپیدا» و حمید رسولیان پس از دریافت جایزه گفت: با افتخار جایزه ام را به پدر موشکی ایران سردار حسن تهرانی‌ مقدم تقدیم می‌کنم.

*بهترین چهره‌پردازی؛ مرتضی کهزادی برای فیلم «احمد»

نامزدهای بهترین چهره‌پردازی شهرام خلج برای فیلم «پروین»، محسن دارسنج برای فیلم «صبح اعدام»، مرتضی کهزادی برای فیلم «احمد»، مهرداد میرکیانی برای فیلم «تابستان همان سال»، مهین نویدی برای فیلم «بهشت تبهکاران» بودند.

سیمرغ بلورین این بخش به مرتضی کهزادی برای فیلم «احمد» اهدا شد.

*بهترین طراحی صحنه؛ کامیاب امین‌عشایری برای فیلم «تابستان همان سال»

نامزدهای بهترین طراحی صحنه کامیاب امین عشایری برای فیلم «تابستان همان سال»، بهزاد جعفری طادی برای فیلم «مجنون»، بهنام جعفری طادی برای فیلم «قلب رقه»، محسن خدابخشی برای فیلم «پرویز خان»، امیر زاغری برای فیلم «آبی روشن» بودند.

سیمرغ بلورین این بخش به کامیاب امین‌عشایری برای فیلم «تابستان همان سال» اهدا شد.

*بهترین طراحی لباس؛ مهرنوش بیانی برای فیلم «تابستان‌ همان سال»

نامزدهای بهترین طراحی لباس رویا ابراهیمی برای فیلم «پروین»، مهرنوش بیانی برای فیلم «تابستان همان سال»، علی شیرمحمدی برای فیلم «صبح اعدام»، آزاده قوام برای فیلم «نوروز»، اصغر نژاد ایمانی برای فیلم «بهشت تبهکاران» بودند.

سیمرغ بلورین این بخش به مهرنوش بیانی برای فیلم «تابستان‌ همان سال» اهدا شد.

*بهترین صدابرداری؛ امیر عاشق‌حسینی برای فیلم «قلب رقه»

نامزدهای بهترین صدابرداری، بهمن اردلان برای فیلم «آسمان غرب»، طاهر پیشوایی برای فیلم «احمد»، عباس رستگارپور برای فیلم «آغوش باز»، هادی ساعد محکم برای فیلم «مجنون»، امیر عاشق حسینی برای فیلم «قلب رقه» بودند.

سیمرغ بلورین این بخش به امیر عاشق‌حسینی برای فیلم «قلب رقه» اهدا شد.

*بهترین صداگذاری؛ بهمن اردلان برای فیلم «آسمان غرب»

نامزدهای بهترین صداگذاری، بهمن اردلان برای فیلم «آسمان غرب»، امین شریفی برای فیلم «قلب رقه»، علیرضا علویان برای فیلم «تابستان همان سال»، علیرضا علویان برای فیلم «مجنون»، آرش قاسمی برای فیلم «آبی روشن» بودند.

سیمرغ بلورین این بخش به بهمن اردلام برای فیلم «آسمان غرب» اهدا شد.

*بهترین موسیقی متن؛ مجید انتظامی برای فیلم «مجنون»

نامزدهای بهترین موسیقی متن مجید انتظامی برای فیلم «مجنون»، مسعود سخاوت‌دوست برای فیلم «شور عاشقی»، فرید سعادتمند برای فیلم «آبی روشن»، بهزاد عبدی برای فیلم «پروین»، کارن همایونفر برای فیلم «قلب رقه» بودند.

سیمرغ بلورین این بخش به مجید انتظامی برای فیلم «مجنون» اهدا شد.

Moosighi

*بهترین تدوین؛ حسن حسندوست برای فیلم «پرویز خان»

نامزدهای بهترین تدوین بهروز افخمی برای فیلم «صبح اعدام»، حسن حسندوست برای فیلم «پرویز خان»، مهدی سعدی برای فیلم «قلب رقه»، میثم مولایی برای فیلم «آسمان غرب»، حمید نجفی‌راد برای فیلم «مجنون» بودند.

سیمرغ بلورین این بخش به حسن حسندوست برای تدوین فیلم «پرویز خان» اهدا شد.

*بهترین فیلمبرداری؛ کوهیار کلاری برای فیلم «تابستان همان سال»

نامزدهای بهترین فیلمبرداری علیرضا برازنده برای فیلم «آسمان غرب»، فرشاد خالقی برای فیلم «پروین»، پیمان عباس‌زاده برای فیلم «آبی روشن»، امیر کریمی برای فیلم «بهشت تبهکاران»، کوهیار کلاری برای فیلم «تابستان همان سال» بودند.

سیمرغ بلورین این بخش به کوهیار کلاری برای فیلم «تابستان همان سال» اهدا شد.

محمود کلاری برای این بخش روی سن آمد تا فرزندش را همراهی کند و بعد از دریافت جایزه این پدر گفت: من ۵ سیمرغ در خانه دارم و کوهیار هم از بچگی آن‌ها را در خانه دیده است. باورتان نمی‌شود هیچکدام از آن‌ها به اندازه سیمرغ کوهیار من را خوشحال نکرد.

*بهترین فیلم پویانمایی؛ محمدمهدی مشکوری برای «ببعی قهرمان»

دیپلم افتخار بهترین فیلم پویانمایی که نامزدی برای آن اعلام نشده بود، به محمدمهدی مشکوری برای تهیه‌کنندگی فیلم پویانمایی «ببعی قهرمان» اهدا شد.

*بهترین فیلمنامه؛ علی ثقفی برای فیلم «پرویز خان»

نامزدهای بهترین فیلمنامه بهروز افخمی برای فیلم «صبح اعدام»، علی ثقفی برای فیلم «پرویز خان»، محمود کلاری برای فیلم «تابستان همان سال» بودند.

این بخش به تصمیم هیات داوران سیمرغ بلورین نداشت و دیپلم افتخار آن به علی ثقفی برای فیلم «پرویز خان» اهدا شد.

*بهترین بازیگر نقش مکمل مرد؛ بهزاد خلج برای فیلم «مجنون»

نامزدهای بهترین نقش مکمل مرد پیام احمدی‌نیا برای فیلم «شور عاشقی»، بهزاد خلج برای فیلم «مجنون»، داود فتحعلی‌بیگی برای فیلم «صبح اعدام»، رامین ناصرنصیر برای فیلم «پروین»، رضا یزدانی برای فیلم «بهشت تبهکاران» بودند.

سیمرغ بلورین در این بخش به بهزاد خلج برای بازی در فیلم «مجنون» اهدا شد.

khalaj

وی بعد از دریافت جایزه‌اش گفت: از هیات داوران و عوامل فیلم «مجنون» و «تمساح خونی» تشکر می‌کنم. دست پدر و مادرم را می‌بوسم و این جایزه را به پسرهایم که فرشته‌های زندگیم هستند، تقدیم می‌کنم. ‌

*بهترین بازیگر نقش مکمل زن؛ شبنم قربانی برای فیلم «مجنون»

نامزدهای بهترین نقش مکمل زن، ناهید استواری برای فیلم «شه‌سوار»، رویا جاویدنیا برای فیلم «تابستان همان سال»، آزاده صمدی برای فیلم «نبودنت»، شبنم قربانی برای فیلم «مجنون»،  لادن مستوفی برای فیلم «بهشت تبهکاران»، مهرو نونهالی برای فیلم «تابستان همان سال» بودند.

دیپلم افتخار این بخش به مهرو نونهالی برای فیلم «تابستان همان سال» اهدا شد و سیمرغ بلورین این بخش نیز به شبنم قربانی برای بازی در فیلم «مجنون» اهدا شد.

shabnam-ghorbani

*بهترین بازیگر مرد نقش اول؛ ارسطو خوش‌رزم برای فیلم «صبح اعدام»

نامزدهای بهترین نقش اول مرد سجاد بابایی برای فیلم «مجنون»، سعید پورصمیمی برای فیلم «پرویز خان»، شهرام حقیقت‌دوست برای فیلم «قلب رقه»، ارسطو خوش‌رزم برای فیلم «صبح اعدام»، علی شادمان برای فیلم «تابستان همان سال»، جواد عزتی برای فیلم «تمساح خونی» بودند.

هیات داوران ضمن تقدیر از سعید پورصمیمی، سیمرغ بلورین این بخش را به ارسطو خوش‌رزم برای بازی در فیلم «صبح اعدام» اهدا کرد.

arastoo khoshrazm

وی پس از دریافت جایزه‌اش گفت: در جشنواره‌ای که آقای پورصمیمی، جواد عزتی و… کاندید هستند برای من دریافت این جایزه افتخار است. جواد جان من به جای تو این جایزه را به روح پدر بزرگوارت تقدیم می‌کنم.

*بهترین بازیگر زن نقش اول؛ مارال بنی‌آدم برای فیلم «پروین»

نامزدهای بهترین نقش اول زن مارال بنی‌آدم برای فیلم «پروین»، سارا حاتمی برای فیلم «آبی روشن»، سحر دولتشاهی برای فیلم «نبودنت»، ساره رشیدی برای فیلم «احمد»، شهره موسوی برای فیلم «شور عاشقی» بودند.

هیات داوران دیپلم افتخار این بخش را به ساره رشیدی برای بازی در فیلم «احمد» اهدا شد و سیمرغ بلورین این بخش نیز به مارال بنی‌آدم برای بازی در فیلم «پروین» اهدا شد.

maral

بنی‌آدم بعد از دریافت جایزه‌اش گفت: به عنوان کوچک‌ترین عضو این خانواده می‌خواهم چیزی بگویم.

همیشه دختر امروز، مادر فرداست
ز مادرست میسر، بزرگی پسران

این سیمرغ را به تمام زنان تاثیرگذار و مادران کشورم تقدیم می‌کنم.

*بهترین کارگردانی؛ بهروز افخمی برای فیلم «صبح اعدام»

نامزدهای بهترین کارگردانی بهروز افخمی برای فیلم «صبح اعدام»، علی ثقفی برای فیلم «پرویز خان»، مسعود جعفری جوزانی برای فیلم «بهشت تبهکاران»، مهدی شامحمدی برای فیلم «مجنون»، جواد عزتی برای فیلم «تمساح خونی»، محمود کلاری برای فیلم «تابستان همان سال» بودند.

برای اهدای جایزه این بخش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رییس سازمان سینمایی و دبیر جشنواره فیلم فجر روی سن آمدند.

سیمرغ بلورین در این بخش به بهروز افخمی برای فیلم «صبح اعدام» اهدا شد.

afkhami

وی بعد از دریافت جایزه‌اش گفت: قبلا گفته ام که کیفیت کار هیات داوران موقع انتخاب نامزدها معلوم می‌شود زیرا سیمرغ‌ها ممکن است با یک‌نظر تغییر کنند. ما دیروز در برنامه هفت داشتیم بررسی می‌کردیم که هیات داوران در کاندیداها چه چیزی را جا انداخته است و چیزی پیدا نکردیم. من پیش از دریافت این جایزه وقتی صبح اعدام در ۸ رشته کاندید شد، جایزه‌ام را دریافت کردم. جنبه معنوی این‌ جایزه را به محمدرضا ورزی برای فیلم پروین تقدیم می‌کنم.

*بهترین فیلم؛ عباس نادران برای فیلم «مجنون»

نامزدهای بهترین فیلم علی اوجی برای فیلم «تابستان همان سال»، عطا پناهی ببرای فیلم «پرویز خان»، علی شیرمحمدی برای فیلم «صبح اعدام»، عباس نادران برای فیلم «مجنون»، حبیب‌اله والی‌‌نژاد برای فیلم «آسمان غرب» بودند.

سیمرغ بلورین این بخش به عباس نادران برای فیلم «مجنون» اهدا شد.

naderan

وی بعد از دریافت جایزه‌اش گفت: من یک تشکر ویژه از همه عوامل خوب فیلم‌ مجنون دارم که با قلبشان در سخت ترین شرایط پای این فیلم ایستادند. این سیمرغ را به ۴ قهرمان ملی کشورم مهدی زین‌الدین، مجید زین‌الدین، شهید شیرودی و احمد کاظمی تقدیم می‌‌کنم و از شما خواهش می کنم این عزیزان را ایستاده تشویق کنید‌.

*جایزه «آرمان» ویژه شهردار تهران؛ محمدجواد موحد برای فیلم «باغ کیانوش»

در پایان این مراسم، جایزه «آرمان» که جایزه ویژه شهرداری تهران است با حضور امینی دبیر جشنواره، نادری معاون وزیر و رئیس خبرگزاری ایرنا، هاشمی جانشین وزیر ارشاد، اسلامی معاون وزیر ارشاد و امین توکلی زاده معاون فرهنگی هنری شهرداری تهران به فیلم «باغ کیانوش» اهدا شد.

محمدجواد موحد؛ تهیه کننده این فیلم بعد از دریافت جایزه‌اش گفت: این کار محصول کانون و باشگاه فیلم سوره حوزه هنری است ما برای نوجوانان فیلم ساختیم وقتی این اثر در همین سالن دیده شد اهالی رسانه و منتقدان ما را تشویق کردند چون فیلم ما یک قهرمان متفاوت داشت و این قهرمان یک نوجوان بود این جایزه را به قهرمانان کودک و نوجوان غزه که زیر سخت‌ترین فشارها هستند تقدیم می‌کنم امیدوارم روزی فلسطین آزاد شود و ما برایش فیلم بسازیم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>