سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۴ آذر ۱۳۹۲ در ۱۲:۵۲ ب.ظ چاپ مطلب

رونمایی از «فیلمفارسی» برای همه/ آموزش تصویری سینما

film-farsi

نخستین محصول از مجموعه ویدئوییِ درس‌گفتارهای سینمایی انتشارات ساقی با عنوان «فیلمفارسی» به روایت سیدحسن حسینی به چاپ رسید.

نخستین محصول از مجموعه ویدئوییِ درس‌گفتارهای سینمایی انتشارات ساقی با عنوان «فیلمفارسی» به روایت سیدحسن حسینی به چاپ رسید.

سوره سینما- این محصول در قالب چهار دی‌ وی‌ دی به همراه ضمیمه مکتوب سالشمار فیلمفارسی ارائه شده است. قرار است پنج شنبه ۷ آذر ماه مراسم رونمایی و افتتاحیه فروش این مجموعه با حضور سید حسن حسینی برگزار شود. این چهارمین اثر سید حسن حسینی منتقد و پژوهشگر توانمند سینمای ایران است. پیش از این آثار ارزنده ای همچون «طعم ترس»، «سینمای عامه پسند ایتالیا» و «فرهنگ کوچک وحشت» به قلم او منتشر شده بود. علاقمندان می‌توانند از ساعت ۱۴ تا ۲۱ روز پنجشنبه با مراجعه به فروشگاه انتشارات ساقی واقع در میدان فردوسی، ابتدای خیابان سپهبد قرنی، نبش کوچه فلاح پور از تخفیف ویژه افتتاحیه بهره مند شوند.

در بخشی از مقدمه این کتاب نوشته شده : «…فیلم‌های جریان اصلی سینمای ایران طی سه دهه (۵۷-۱۳۲۷) در زمان نمایش‌شان در نوشته‌های غالب منتقدان بازتابی جز تمسخر و ناسزاگویی نیافته‌اند. بیشتر منتقدان آن دوران کوشیده‌اند تا با زدن برچسب «فیلمفارسی» بر این آثار، از بررسی جدی این پدیده طفره روند. تلاش‌های سالیان اخیر در این زمینه، رویکردهای صرفاً تقویمی و رویدادشمارانه که به اشتباه یا مسامحه تاریخ‌نگاری‌شان می‌نامیم هم گرهی از این معضل تاریخی نگشوده‌اند و این همه در حالی است که «فیلمفارسی» هم به عنوان سندی از فرهنگ عامه واجد اهمیتی انکارناپذیر در هر گونه مطالعه‌ی جامعه (و مردم) شناسانه‌ آن دوران است و هم به عنوان ادامه‌ طبیعی سنت روایت شفاهی تاثیری به همان اندازه مهم بر جنبه‌های مختلف فیلم (و سریال) سازی امروز ما بر جا نهاده‌ است.

Filmfarsi1

بی‌توجهی عمومی منتقدان ایرانی به واکاوی وجوه گوناگون این پدیده، بیش از آنکه عدم قابلیت «فیلمفارسی» برای نقد جدی را به نمایش گذارد، از واقعیتی تلخ یعنی ناکارآمدی نظام نقد فیلم ایران در بررسی سینمای عامه‌پسند بومی پرده برمی‌دارد. هدف اصلی از ارائه این مجموعه، ارائه‌ی الگوهایی برای خوانش این پدیده با روش‌های نقد فیلم امروز بود. ابزار انتقادی که در این محصول از آنها بهره گرفته‌ شده، گذشته از تکیه‌ بر دستاوردهای دانش پدیدارشناسی، نظریه‌ ژانر (خصوصاً دستاوردهای جدید این نظریه‌پردازی‌ها در مورد ژانرهای ملودرام و موزیکال)، نظریه‌های رایج در مورد فیلم عامه‌پسند و سینمای ملی، نظریه‌ بوطیقای تاریخی و نظریه‌ Camp بوده است…»

مشخصات و عوامل تولید این محصول فرهنگی عبارتند از تهیه کننده: نشر ساقی، مجری طرح: عبدالرضا نعمت اللهی، تدوین: مهدی نعمت اللهی، مدیر هنری: مجید زارع، مدیر تولید: سید باقر نبوی ، تصویر: بهادر خردمند کیا، امیرحسین صادق محمدی، عکس و خط: بهادر خردمندکیا، آرشیو: رضا احمدی، بازبینی: مهدی بشارتیان، ویراستار: احمد فرهنگ نیا، دی‌وی‌دی ویدئو | ۴ حلقه، مدت زمان: ۱۰۷۰ دقیقه، قیمت: ۴۵ هزار تومان.