سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۰ آذر ۱۳۹۲ در ۸:۰۱ ق.ظ چاپ مطلب
ترانه «یادآوری» با مضمون مجموعه همخوان نیست/

انتقاد یک آهنگساز از ترانه رضا یزدانی/ ترانه به «یادآوری» تحمیل شد

yad-avari

آهنگساز مجموعه «یادآوری» از انتخاب نادرست ترانه تیتراژ پایانی این مجموعه انتقاد کرد.

آهنگساز مجموعه «یادآوری» از انتخاب نادرست ترانه تیتراژ پایانی این مجموعه انتقاد کرد.

سعید ذهنی به سوره سینما گفت: این روزها سریال «یادآوری» از شبکه آی فیلم در حال پخش است. ساخت موسیقی متن آن بر عهده من بود و هم اکنون در حال آماده کردن موسیقی مجموعه از قسمت ۲۵ به بعد هستیم. من قبلا بارها با حجت قاسم زاده اصل همکاری کرده بودم و این بار هم از پیشنهادش استقبال کردم و بعد از چندین ماه بیکاری دوباره فعالیتم را با این مجموعه تلویزیونی شروع کردم که نخستین سریال اختصاصی شبکه آی فیلم به حساب می آید.

وی افزود: در جریان کار تجربه رضایت بخشی را از سر گذراندم، اما مسائلی پیش آمد که باعث شد خوشی این اتفاق به کام ما تلخ شود. هنگام امضای قرار داد به ما گفتند این سریال هیچ ترانه‌ای نخواهد داشت و تیتراژ پایانی آن را به صورت بی کلام روی آنتن می‌فرستیم. آقای قاسم زاده اصل اعتقاد دارد عنصر تیتراژ وسیله خوبی برای ایجاد جذابیت و نشاندن مخاطب جلوی تلویزیون نیست. با این حال از طرف تهیه کننده یک خواننده با گروه آهنگسازی خود به علاوه ترانه ای از یک فرد خاص سفارش شده، به سریال تحمیل شد. چنین اتفاقی برای سریالی که آهنگسازی متن آن را من و گروهم به صورت اورجینال و مطابق با استانداردهای مرسوم ساخته ایم، اصلا پسندیده نیست. به خصوص اینکه ترانه پایانی هیچ سنخیتی با موسیقی خود سریال و همچنین موضوع آن ندارد. من نه با موسیقی راک و پاپ مشکل دارم و نه با فرد خاصی. گلایه من از موج جدیدی است که در تلویزیون و سینما به راه افتاده است.

ذهنی در توضیحات بیشتر خود اضافه کرد: در حال حاضر موسیقی کشور ما در شرایطی به سر می برد که یک ترانه برای تصویب شدن باید مراحل مختلفی را بگذراند و نام و اعتبار شاعر آن نیز هیچ کمکی برای تسهیل امور او به حساب نمی آید. باور کنید این ترانه که این روی تیتراژ پایانی سریال قرار گرفته به قدری برای من بی معنی است که به هیچ وجه نمی توانم اصرار صاحب مجموعه را برای استفاده از آن بفهمم. سوال من این است که آیا ممیزی موجود در فضای موسیقی تنها قشر مشخصی از همکاران را شامل می‌شود؟ آیا عده ای به صرف برگزاری کنسرت های متعدد و … می توانند تیتراژ یک مجموعه موفق و صاحب فکر را صاحب شوند، بدون اینکه اثرشان کوچکترین ارتباطی با آن فیلم یا سریال داشته باشد؟

سعید ذهنی درباره تجربه خود در سریال «یادآوری» بیان داشت: مجموعه نگاه عمقی به چند موضوع مختلف دارد و نه تنها مخاطب، بلکه خود ما را نیز به عنوان تیم سازنده بارها به فکر فرو برده است. جریان های فکری متعددی در این سریال نهفته که بر کار آهنگسازی آن نیز تاثیر گذاشت. «یادآوری» قرار نیست سیاهنمایی کند، تنها با طرح مسائل تلخ اجتماعی در جست و جوی رسیدن به یک زیبایی نهایی است که در قالب یک پیام در ذهن بیننده رسوب خواهد کرد. وجود خطوط روایی متعدد در مجموعه باید همه ما را به یک همگرایی نهایی سوق می داد و ما نیز بر همین اساس در سازبندی ها و تفکیک سازها و حالت اجرا، سبک ویژه ای را طراحی کردیم تا وحدت تماتیک اثر حفظ شود.

سریال «یادآوری» به کارگردانی حجت قاسم زاده اصل و تهیه کنندگی احمد زالی و بازی مسعود رایگان، فرهاد قائمیان، رویا تیموریان، فرخ نعمتی، امیر آقایی، مهران احمدی، وحید جلیلوند، سهیلا رضوی، پریوش نظریه، ثریا قاسمی، پرویز پورحسینی، امیرحسین مدرس، بهناز جعفری، بهرام ابراهیمی، مریم بوبانی، رضا آحادی، رحیم نوروزی، مهرداد ضیایی، افشین سنگ‌چاپ، سید مهرداد ضیایی، قربان نجفی، خسرو فرخزادی، علیرضا اوسیوند، پردیس احمدیه و روزبه حصاری داستان آدم‌هایی را تعریف می کند که فرصت دو بار زندگی کردن به آنها داده شده است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>