سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳ بهمن ۱۳۹۱ در ۹:۲۴ ق.ظ چاپ مطلب
گزارش/

تولید ارزان طرحی برای حمایت از فیلمسازان جوان

negative

تولید ارزان و حرفه‌ای می‌تواند راهی برای معرفی و حمایت از فیلمسازان جوان باشد.

تولید ارزان و حرفه‌ای می‌تواند راهی برای معرفی و حمایت از فیلمسازان جوان باشد.

سوره سینما- در شرایطی که سینما با مشکلات مالی و بحران هزینه رو به روست، پرداختن به ایده‌های خلاقانه کارگردانان جوان و خوشفکر که با هزینه‌های کم قابل اجراست فرصت مناسبی است تا هم از رکود تولید نجات پیدا کنیم و هم استعداد جدید به سینما معرفی کنیم.

حوزه هنری در جدیدترین برنامه‌هایش در راستای تولید فیلم‌های مؤثر قصد دارد تا سنت تولید فیلم ارزان اما خلاق را ادامه دهد. در این مسیر از نظرات کارشناسانه هنرمندان صاحب سبک در تربیت نسل جدید فیلمسازان صاحب فکر و معتقد به مبانی فکری فرهنگ ایرانی و اسلامی استفاده خواهد کرد.

جشنواره فیلم فجر ویترین سینمای ایران است و تا حدودی مدعی معرفی چهره‌های جدید به سینماست. حضور فیلم‌های ارزان قیمت از تولیدات حوزه هنری که مبتنی بر نگاه خلاقانه است در جشنواره فیلم فجر، پرکننده این ادعاست و چه بسا تلنگری برای مدیران در راستای توجه بیشتر به تولیدات ارزان و خلاق.

فیلم‌های سینمایی «تاج محل» و «خسته نباشید» از جمله فیلم‌هایی است که با کمترین هزینه‌ در شرایطی ساخته شدند که سینما با بحران تولید رو به روست. حوزه هنری در جدیدترین رویکردی که در سازمان توسعه سینمایی سوره دنبال می‌کند قصد دارد تا با تولید فیلم ارزان، خطر توقف تولید و خاموش شدن سینما در اثر بحران هزینه را دور بزند و هم بلندترین گام را در تصویرکردن فرهنگ ایرانی و اسلامی بردارد.

به قیمت تولید فیلم‌های ارزان، محتوا و بار فرهنگی کمرنگ نخواهد شد و فیلمساز با نظارت صاحب‌نظران بیشترین سعی خود را در نشان دادن مفاهیم انسانی تأثیرگذار، ارزش‌های الگوی زندگی ایرانی و اسلامی و ارزش‌های دفاع مقدس خواهد گذاشت. در تولید ارزان، فیلمنامه اهمیت به سزایی دارد.

از آنجا که امروزه حتی تکنیکی‌ترین فیلم‌های جهان در مقابل فیلم‌های مبتنی بر نگاه انسانی سر خم می‌کنند فیلمسازان جوان ما با استفاده از نگاه انسانی جاری در فرهنگ ایرانی و اسلامی بیشترین توان خود را در روایت قصه‌ای خواهند گذاشت که هم تأثیرگذار است و هم در راستای تولید ارزان است. در مقابل این رویکرد رویکرد دیگری وجود دارد که تولید یک فیلم میلیاردی را برای معرفی توان تکنیکی سینمای ایران در دستور کار قرار می‌دهد.

تجربه تا کنون ثابت کرده است که پروژه‌های میلاردی تمام توان خود را بر پروداکشن عظیم گذاشته و از اهمیت پرداخت سوژه و فیلمنامه غافل شده‌اند. گیشه ناموفق این فیلم‌ها دلیلی بر ضعف محتوایی این فیلم‌هاست. چه بسا در این میان سوژه‌های قرآنی و دینی را با پروداکشن پرهزینه اما بدون توجه به اهمیت فیلمنامه برای تولید فیلم سینمایی نامناسب جلوه داده‌اند و مخاطب را از دیدن سوژه‌های قرآنی در سینما ناامید کرده‌اند. این در شرایطی است که قرآن مأخذ داستان‌های پرکشش و ایده‌های مناسب برای فیلمنا‌مه‌نویسی است.

پروژه میلیاردی حتی اگر محبوب مدیران باشد نمی‌تواند در مقابل فیلم‌های ساده با نگاه انسانی ماندگار باشند. امید است سنت تولید فیلم‌های ارزان را همه نهادها در دستور کار خود قرار دهند و از سینما مسلط دنیای امروز بیشترین استفاده را ببرند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>