سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۰ آذر ۱۳۹۲ در ۹:۵۰ ق.ظ چاپ مطلب
عملکرد شورای صنفی نمایش/

اسماعیلی: به جای جشنواره‌های متعدد و فیلم‌های فاخر یک سال سینما بسازید

Habib-Esmaeili

یک تهیه‌کننده و پخش‌کننده سینما ظرفیت محدود اکران و نبود تناسب میان تعداد پروانه ساخت و عرضه آثار را مشکل اساسی سینما قلمداد کرد.

یک تهیه‌کننده و پخش‌کننده سینما ظرفیت محدود اکران و نبود تناسب میان تعداد پروانه ساخت و عرضه آثار را مشکل اساسی سینما قلمداد کرد.

حبیب اسماعیلی درباره عملکرد شورای صنفی نمایش و تاثیر آن در روند اکران آثار به سوره سینما گفت: با توجه اینکه از پایه قرار بوده این شورا به عنوان یک دبیرخانه نقش نظارتی و حمایتی از آثاری که روانه اکران شده، داشته باشد باید گفت در چند سال اخیر نیز با وجود نقطه ضعف‌هایی عملکرد مناسبی داشته است.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «قرمز» افزود: ایراداتی که به شورای صنفی نمایش و بعضا پخش در سینمای ایران وارد می‌شود به مشکل اساسی نبود ظرفیت مناسب برای اکران آثار برمی‌گردد. زمانی که حدود ۸۰ درصد اقتصاد سینمایی در اکران بر روی ۷ تا ۸ پردیس سینمایی باشد نتیجه آن می‌شود که همه صاحبان آثار تلاش کنند تا فیلمهایشان را در بهترین زمان و بهترین سالن‌ها اکران کنند. محدودیت سالن سینمایی با این تلاشها مطمئنا حاشیه ایجاد می‌کند و توهم مختلف اعم از باند بازی مافیا وغیره پیش می‌آید.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «عاشق» ادامه داد: من به عنوان کسی که در حوزه تهیه و پخش سینما کار می‌کنم تصورم این است که مشکل کنونی سینما نبود زیرساختهای مناسب توزیع و عرضه آثار است. واقعا کمبود سالن به چرخه اقتصادی ضربه می‌زند. همچنین عدم تناسب میان ارائه پروانه ساخت و پروانه نمایش و اکران باعث تکاپو و هیاهوی پوچ و پر حاشیه‌ای می‌شود.

وی افزود: در شکل ایده آل باید در زمان صدور پروانه ساخت زمان اکران برنامه‌ریزی و به صاحبان آثار اعلام شود تا نگاه مشخص و به دور از استرسی در زمینه اکران به وجود آید. می‌توان به جای آنکه هر ساله انواع و اقسام جشنواره ها را برگذار کرد و فیلم‌های فاخر ساخت نهادهای دولتی متولی سینما یک سال بودجه خود را به ساخت سالن‌های سینمایی اختصاص دهند تا برای از این طریق شرایط سینما در زمینه اکران مناسب‌تر و به دور از حاشیه باشد.