سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۵ آذر ۱۳۹۲ در ۸:۰۲ ق.ظ چاپ مطلب
کثیریان در گفت و گو با سوره سینما:

کیفیت فیلم‌های سینما حقیقت غافلگیرکننده است/ ظلم به سینمای مستند

keyvan-kasirian

کیوان کثیریان کیفیت فیلم‌ها و مدیریت هفتمین جشنواره سینما حقیقت را بسیار مثبت ارزیابی کرد.

کیوان کثیریان کیفیت فیلم‌ها و مدیریت هفتمین جشنواره سینما حقیقت را بسیار مثبت ارزیابی کرد.

سوره سینما- این روزها منتقدان زیادی در سالن‌های سینما سپیده و سینما فلسطین با اشتیاق به تماشای مستندهای هفتمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت می‌نشینند کیوان کثیریان از جمله این منتقدان درباره تحلیل خود از کیفیت فیلم‌های این جشنواره به سوره سینما گفت: کیفیت جشنواره امسال بسیار بالاست. سینمای مستند به مراتب از سینمای داستانی جلوتر است. امسال با تغییر مدیریت به صورت محسوس تغییر رویکردها نسبت به انتخاب جنس فیلم‌ها و میزان ممیزی دیده می‌شود و این بسیار مثبت است.

کثیریان گفت: کم کردن ممیزی برای سینمای مستند واقعا ضروری است،وظیفه سینمای مستند ثبت و بیان حقایق است. به سینمای مستند ظلم می‌شود وقتی به لحاظ بودجه، تولید و اکران مورد حمایت قرار نمی‌گیرد. این سینما به شدت تأثیرگذار است. باید فکری به حال اکران و عرضه این نوع از سینما کرد تا مردم عادی هم بتوانند بیننده فیلم‌های مستند باشند، قطعا بسیاری از این فیلم‌ها تماشاگران زیادی را جذب خواهد کرد. خوشبختانه تغییر رویکرد در اعمال ممیزی در سینمای مستند دارد اتفاق می‌افتد. امسال فیلم‌های خوب زیادی در جشنواره دیدم.

کثیریان درباره اینکه پیشرفت فیلمسازان مستند به چه عاملی برمی‌گردد توضیح داد: بسیاری از این مستندسازان دانش‌آموختگان سینما و تحصیل‌کرده این رشته هستند و کار فیلمسازی را بلدند. برخی‌ها هم به صورت تجربی فیلمسازی را یاد گرفته‌اند. با توجه به اینکه از سینمای مستند چندان انتظار تکنیک نمی‌رود دست مستندساز در سوژه‌یابی و ایده‌پردازی بازتر است. همچنین چون بازگشت سرمایه در این سینما مسئله فیلمساز نیست کارگردان با خیال راحت‌ فیلمش را می‌سازد. در سینمای داستانی بحث یک هزینه هنگفت در میان است که باید برگردد به همین دلیل کارگردان در انتخاب سوژه با محدودیت‌هایی روبرو است و باید سراغ داستان‌هایی برود که به بازگشت سرمایه کمک کند. در سینمای مستند با یک دوربین ساده و تکنیک متوسط می‌توان سراغ یک ایده جذاب رفت و فیلمی مؤثر ساخت.

این منتقد درباره نگاه بازی که در مدیریت جشنواره سینما حقیقت وجود دارد گفت: بارزترین نمود این نگاه باز حضور ناصر تقوایی در جشنواره امسال بود. تقوایی پس از سال‌ها در یک جشنواره حاضر شد و به گفتگو با مستندسازان پرداخت. طبیعتا وقتی هنرمندان احساس امنیت کنند و بدانند که قرار نیست با دشمنی مدیران طرف باشند از حضور در فضای عمومی سینما پرهیز نمی‌کنند و با اشتیاق فعالیت خود را ادامه می‌دهند.

وی تأکید کرد: نه تنها هنرمندان بلکه امسال شاهد حضور مردم عادی هم در سینماها بودیم. این مسئله قطعا بی دلیل نیست وقتی مردم سالن‌های شلوغ و پر از شور و هیجان را می‌بینند و از نمایش رایگان فیلم مطلع می‌شوند قطعا این فضا را امتحان می‌کنند و به تماشای فیلم‌ها می‌نشینند.برنامه‌ریزان باید فکری برای عرضه و اکران فیلم‌های مستند کنند. سینماهای مخصوص برای نمایش این فیلم‌ها در نظر گرفته شود و مردم از وجود چنین سینمای تأثیرگذاری مطلع شوند.

کیوان کثیریان در پاسخ به اینکه جشنواره امسال فیلم فجر را چطور پیش‌بینی می‌کند گفت: این مسئله را در ابعاد مختلف باید بررسی کرد. کیفیت فیلم‌ها در حال حاضر مشخص نیست اما به لیست کارگردان‌های متقاضی شرکت در جشنواره که نگاه می‌کنیم با اسم‌های معتبری رو به رو می‌شویم. حضور جوانان که همیشه آماده‌اند تا برگ برنده خود را رو کنند و البته که بارها شاهد درخشش آنها در جشنواره بوده‌ایم، می‌تواند از ویژگی‌های امیدوارکننده جشنواره امسال باشد. با توجه به کلیت موجود و فیلم‌هایی که در گوشه و کنار موفق به دیدن آنها شده‌ام می‌توانم بگویم نسبت به دو سال اخیر با جشنواره بهتری رو به رو هستیم. باید ببینیم عملکرد دوستان در دیگر حوزه‌ها چطور است مثلا نظم و انضباطی که سالهاست در جشنواره شاهدش نیستیم آیا برقرار خواهد شد یا میزان ممیزی‌ها به چه صورت خواهد بود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>