سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۷ آذر ۱۳۹۲ در ۸:۳۱ ق.ظ چاپ مطلب
پایان جشنواره هفتم- 2/

پایان دوران کم کاری تقوایی/ وعده ایوبی برای اکران آثار مستند

haghighat-2

حجت االله ایوبی در اختتامیه جشنواره سینما حقیقت گفت: دورانی که نمی‌گذاشتند امثال تقوایی فیلم بسازند، تمام شد.

حجت االله ایوبی در اختتامیه جشنواره سینما حقیقت گفت: دورانی که نمی‌گذاشتند امثال تقوایی فیلم بسازند، تمام شد.

سوره سینما- صحبت‌های رئیس سازمان سینمایی در مراسم اختتامیه یکی از مهمترین بخش‌ها است. ایوبی ابتدا از کیفیت فیلم‌های جشنواره گفت: :دوست داشتم همه فیلم‌های جشنواره را ببینم. آنچه که در این جشنواره دیدم علاوه بر فیلم‌های خوب چهره‌هایی پر از امید بود. همه جوان‌ها  جشنواره را از آن خود می‌دیدند و فکر می‌کردند میزبان آن هستند این بزرگ‌ترین موفقیت برای جشنواره هفتم است. امیدوارم در جشنواره‌های آینده رفتار ما به گونه‌ای باشد که جوان‌ها این جشنواره را از آن خود بدانند.

این بخش از حرف‌های ایوبی با تشویق حضار همراه می‌شود: به استاد ارجمند و همه کسانی که نگران سینمای ایران هستند می‌گویم که دورانی که تقوایی‌ها نتوانند فیلم بسازند گذشت، بیایید غصه‌ها را فراموش کنیم و برای سال‌های آینده مستند بسازیم. امیدوارم که در جشنواره‌های آینده جوانان مستندساز انرژی مثبتی بگیرند و با همه وجود کار کنند و فیلم‌هایی پر از نشاط و امید بسازند. مستندسازان باید خوبی‌های دنیا را به تصویر بکشند. مستندسازی کار مقدسی است که با عشق انجام می‌گیرد. مستندسازان به امثال ما نیاز ندارند ولی وظیفه ماست تا از آن‌ها حمایت کنیم تا با زبان تصویر زیبایی‌های زندگی را به رخ دیگران بکشند و نشان دهند.

رییس سازمان سینمایی وعده امید می‌دهد: در جشنواره فجر امسال رنج‌هایی که سینماگران در طول این سال‌ها دیدند در فیلم‌هایشان دیده می‌شود، امیدوارم ما به گونه‌ای عمل کنیم که در سال آینده فیلم‌های خوب و پرامیدی در جشنواره‌ها حضور داشته باشد.ایران گنجینه عمیقی از زیبایی‌هاست امیدواریم بتوانیم با ایجاد فضای پرنشاط راه را برای مستندسازان باز کنیم و در پخش و اکران فیلم‌های مستند نیز موفق باشیم و فرهنگ مستند دیدن را در بین مردم جا بیندازیم. در ایران که پر از انسان‌های فهیم است مستند‌ها حتما دیده می‌شوند. وظیفه ما است که برای مستندسازان ایجاد فرصت کنیم. سینمای حقیقت و مستند در اولویت ماست. در تلاشیم راه‌های تولید مستند خردمندانه را با دستان استادان مستند برای سینما حقیقت باز کنیم.

پخش کلیپ معرفی هیات داوران بخش‌های مختلف جشنواره که با نمایش تصویر آنها همراه است، نشان می‌دهد که مراسم وارد بخش مهم و جذاب اهدای جوایز شده است. مجتبی راعی کارگردان شناخته شده روی سن می‌آید تا بیانیه هیات داوران را بخواند. در آغاز سخنش می‌گوید که داوران این دوره بیانیه نداشته اند، اما چند دقیقه ای از روی کاغذ برای حضار درباره علت انتخاب فیلم‌ها نکاتی را مطرح می‌کند.

haghighat-2-1

اولین تندیس، دیپلم افتخار و ۷۰ میلیون ریال جایزه نقدی را آرش قاسمی برای صدابرداری و صداگذاری مستند «خونمردگی» دریافت می‌کند. در بخش تدوین صادق رضا همین جایزه را برای فیلم «در پناه بلوط» دریافت می‌کند.

ساعت ۱۹:۵۰ است که در ازدحام سالن ناصر تقوایی وارد می‌شود. ردیف اول به احترامش می‌ایستند و فیلمساز قدیمی زیر نور فلاش دوربین‌ها با حجت الله ایوبی سلام و دیده بوسی می‌کند. گویا بخش جذاب دیگری در راه است.

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و ۷۰ میلیون ریال جایزه نقدی در بخش تصویربرداری به مهدی آزادی برای فیلم «لبیک» می رسد و در بخش پژوهش علی محمد قاسمی برای مستند «گزارش شنبه» تندیس، دیپلم افتخار و ۷۰ میلیون ریال جایزه نقدی را از دستان مصطفی آل احمد و علیرضا رضا داد مشاور رئیس سازمان سینمایی دریافت می‌کند. قاسمی که همیشه با اظهار نظرهای جنجالی و صریحش شناخته شده، از ایوبی برای امید دادن به سینماگران حوزه مستند تشکر می‌کند اما متنی می‌خواند که انتقاد از دوران گذشته است.

قاسمی در پایان نوشته‌اش می‌گوید: نه فراموش می‌کنیم، نه می بخشیم! و از حضار می‌خواهد اگر با او موافق هستند ۲۰ ثانیه بایستند. جمعیت حاضر در سالن تالار وحدت با این مستندساز همراهی می‌کند. در بخش بهترین مستند قوم شناسی حبیب ایل بیگی مدیر عامل انجمن سینمای جوان و مهرداد اسکویی روی سن می‌روند تا جایزه فیلمساز برگزیده را بدهند، لوح تقدیر و ۷۰ میلیون ریال به حسن نقاشی برای مستند «شاه جهان» اهدا می‌شود. اسکویی هنگام ترک سن با انرژی همیشگی‌اش می‌گوید: خوشحالم که در جشنواره امسال این تعداد سینماگر جوان با انگیزه و مستندساز باتجربه در کنار هم بودند.