سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۹ آذر ۱۳۹۲ در ۹:۴۵ ق.ظ چاپ مطلب
تدوینگر «اشباح»:

نگاه تخصصی در داوری جشنواره فیلم فجر غایب است

hasandoost

حسن حسندوست با انتقاد از داوری‌های تخصصی جشنواره فجر در دوره‌های اخیر، توجه بیشتر به این بخش را ضروری دانست.

حسن حسندوست با انتقاد از داوری‌های تخصصی جشنواره فجر در دوره‌های اخیر، توجه بیشتر به این بخش را ضروری دانست.

حسندوست به سوره سینما گفت: امسال دو فیلم در جشنواره دارم. «اشباح» به کارگردانی داریوش مهرجویی و «برف» ساخته مهدی رحمانی. این روزها ۴۰ درصد از فیلم داریوش مهرجویی به تدوین رسیده و نمی دانم در جشنواره چطور قضاوت خواهد شد. به هر حال امیدوارم در همه بخش‌ها و به خصوص حوزه تخصصی داوری درستی لحاظ شود.

وی در توضیح بیشتر درباره داوری بخش های تخصصی افزود: قبلا بارها درباره ضعف داوری های تخصصی صحبت کرده‌ام. ما ۲۲ تا ۳۰ فیلم را طی هشت روز به داوری می گذاریم و بناست ۱۷ رشته به شکل تخصصی بررسی شود. آیا این کار شدنی است؟ این چنین داوری کردن نمی تواند قابل قبول باشد. چطور می شود در مدت کوتاهی به دقت همه چیز را در مورد یک رشته تخصصی سینمایی به حساب آورد و در مورد کیفیت آن تصمیم گیری کرد؟ به دلیل همین مشکل، جشنواره فیلم فجر در سال‌های گذشته، افت و خیزهایی داشته، اما هرگز در حد ایده‌آل به برگزاری نرسیده است. هیچ جشنواره ای در دنیا به این شکل برگزار نمی شود و اساسا جشنواره های جهانی تنها به سه چهار رشته معدود جایزه می‌دهند. تنها چند کشور هستند که تمام رشته ها را در جشنواره سینمایی شان مورد قضاوت قرار می دهند. آمریکا با اسکار، فرانسه با سزار، ایتالیا و انگلیس هم در جشنواره های خودشان. البته این کشورها طی ۱۲ ماه سال بررسی خود را انجام می دهند نه حداکثر ۱۰ روز.

حسندوست تاکید کرد: اینگونه داوری کردن منطقی نیست و من نمی دانم چه اصراری وجود دارد ما به همه رشته ها جایزه بدهیم؟ بهتر نیست فرصتی را به آسیب شناسی ها اختصاص بدهیم و پس از یک وقفه به شکل اصولی تر جشنواره را برگزار کنیم؟ یعنی می توان در چند دوره اختتامیه را فقط با ۴ جایزه اصلی برگزار کرد. البته می دانم که هر یک از عوامل دست اندرکار در ساخت یک فیلم زحمت می کشند و حق دارند دیده شوند، اما باید ضررهای داوری های غیراصولی را هم در نظر گرفت.

این تدوینگر گفت: شاید دولتی بودن این جشنواره، منشأ اصلی مشکلات باشد. وقتی داوران را دولت انتخاب کند، سیاست های دولتی باید اعمال شود و این کیفیت برگزاری جشنواره را پایین می آورد.

«یه حبه قند»، «نسل سوخته»، «آواز گنجشک‌ها»، «دامنه های سفید»، «خرس»، «یک سطر واقعیت» و … از  فیلم‌هایی هستند که حسندوست تدوین آنها را بر عهده داشته است.