سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳۰ آذر ۱۳۹۲ در ۹:۱۳ ق.ظ چاپ مطلب
انتقاد از فعالیت بعضی صدابرداران جوان/

صدابردار «درباره الی» به «مزار شریف» پیوست

IMAGE634525087988750000

حسن زاهدی با اشاره به حضورش در فیلم «مزار شریف» از ورود صدابرداران بی تجربه و ناکارآمد به سینما انتقاد کرد.

حسن زاهدی با اشاره به حضورش در فیلم «مزار شریف» از ورود صدابرداران بی تجربه و ناکارآمد به سینما انتقاد کرد.

زاهدی صدابردار با سابقه سینما درباره فعالیت‌های اخیر خود به سوره سینما گفت: به تازگی صدابرداری فیلم «افق عمودی است» اولین فیلم سینمایی هوشمند ورعی را تمام کردم. این فیلم فضای جدید و خاصی داشت. فیلمی سه ساعته متشکل از ۱۵ پلان است که هر کدام بیش از ۲۰ دقیقه بودند. اگر اشتباهی رخ می‌داد دوباره از ابتدا پلان را ضبط می‌کردیم. صدابرداری این فیلم با یک بوم و یک میکروفون انجام شد و ظرافت‌های خاص خود را می‌طلبید. برای صدابرداری «مزارشریف» به کارگردانی حسن برزیده قرارداد بسته‌ام.

وی درباره اینکه صدابرداری در سال‌های اخیر تا چه میزان با رویکردهای جدید فنی همراه بوده گفت: قطعا هر فیلم جدیدی با فضاهای جدید همراه است. امروز صدابرداری با تکنولوژی جدید آمیخته شده. بنیاد سینمایی فارابی ابزار جدید صدابرداری را خریداری و وارد سینما کرده که طبعا در بسیاری از فیلم‌ها این ابزار جدید به کار آمده و مورد استفاده قرار گرفته. امروز سینما دیجیتال شده و صدابردار با نوار و ضبط صوت کار نمی‌کند. دیجیتال ضمن کیفیت بالا حساسیت زیادی هم دارد.

صدابردار «درباره الی» گفت: برای صدابرداری فیلم سختی مثل «استرداد» هم با تجربه‌های جدید همراه شدیم. در سرمای ۲۵ درجه زیر صفر باید صدا می‌گرفتیم. در ناو، قطار، کشتی و لوکیشن‌های مختلف صدابرداری داشتیم. قطعا هر فیلمی با چالش‌هایی در صدابرداری همراه است. مثلا برای صدابرداری «مزار شریف» مطمئنا با فضای جدیدی همراه هستم. بخشی از فیلم در افغانستان می‌گذرد که لوکیشن‌های متفاوتی دارد.

صدابردار «شهر زیبا» درباره امنیت شغلی صدابرداران با سابقه گفت: از «استرداد» تا «مزار شریف» به جز«افق عمودی است» فیلم جدیدی را صدابرداری نکردم در حالی که در این فاصله زمانی ۱۲۰ فیلم در سینمای ایران تولید شده. صدابرداری بسیاری از فیلم‌ها  به جوان‌هایی سپرده می‌شود که شناخت علمی و عملی از صدابرداری ندارند و کسانی از این صدابرداران حمایت کردند که داعیه توجه به امنیت شغلی دارند.

صدابردار «کلوزاپ» ادامه داد: این مسئله لطمه کیفی به سینما وارد می‌کند. با ورود جوان‌ها مخالف نیستم. ساسان نخعی، بهروز عابدینی و مهران ملکوتی همه از شاگردان ما و از جوانان با استعداد صدابرداری سینما هستند که وقتی در کارشان می‌درخشند  خوشحال می‌شوم و افتخار می‌کنم. امثال من مو سپید کردیم تا ثابت کنیم صدا جایگاه مهمی در سینما دارد. حالا این تلاش‌ها نباید در سایه نگاه غلط به صدابرداری قرار بگیرد.

حسن زاهدی صدابرداری فیلم‌های سینمایی «چهارشنبه سوری»، «عشق شیشه‌ای»، «پابرهنه در بهشت»، «رقص در غبار» و … را در کارنامه دارد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>