سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳۰ آذر ۱۳۹۲ در ۱:۳۸ ب.ظ چاپ مطلب
امیر توده روستا:

تعریف دقیقی از بخش بین‌الملل در جشنواره‌ها نداریم

100-Fest3

یک فیلمساز رسیدن به تعریف دقیق بخش بین‌الملل در جشنواره‌ها را یکی از مهمترین وظایف برگزارکنندگان آن‌ها دانست.

یک فیلمساز رسیدن به تعریف دقیق بخش بین‌الملل در جشنواره‌ها را یکی از مهمترین وظایف برگزارکنندگان آن‌ها دانست.

سوره سینما- به گزارش ستاد خبری نهمین جشنواره بین المللی فیلم های ۱۰۰ ثانیه ای، کارگردان «رادیولوژی یک پرتره» فیلم کوتاه را یک موقعیت موجز در یک زمان کوتاه تعریف می کند . امیر توده روستا در خصوص تفکیک زمانی آثار برای جشنواره فیلم های ۱۰۰ ثانیه ای گفت: در همه دنیا از این محدودیت های زمانی وجود دارد؛ مثل جشنواره فیلم کوتاه کوتاه ژاپن یا خیلی از جشنواره هایی که برای فیلم هایی با زمان مشخص (که از سوی جشنواره اعلام می شود) برگزار می‌شود.

وی در ادامه افزود: در حقیقت این جشنواره ها با تعریف زمانی،  شرایطی را برای اکران این دسته از فیلم ها فراهم می کند، نه اینکه قوانینی وضع کند که بر اساس آن فیلم هایی ساخته شود، جشنواره فیلم ۱۰۰ هم همین شرایط را برای دیده شدن فیلم هایی ایجاد می کند که در  زمان ۱۰۰ ثانیه آماده پخش هستند.

کارگردان «یک روز قشنگ برفی» توجه به کیفیت آثار را از شرایط قرار گرفتن یک جشنواره در دسته جشنواره های معتبر و آبرومند سینمایی قلمداد کرد و اظهار داشت: برای اینکه یک جشنواره سینمایی بخواهد به عنوان یک جشنواره معتبر و آبرومند معرفی شود؛ اولین مساله این است که هیات انتخاب و داوران جشنواره فقط به کیفیت آثار توجه کنند و نه اینکه تنها سوژه فیلم  به مفاهیم مورد نظرشان نزدیک باشد.

توده روستا در ادامه توضیخ داد: فضای فیلم کوتاه از آنجا که مخاطبین محدود و مشخصی دارد و نمایش آن مثل اکران فیلم های بلند صورت نمی گیرد طبیعتا هرچقدر این محدودیت ها و سانسورها برای فیلم های کوتاه کمتر باشد آن جشنواره به استانداردهای جشنواره های بین المللی نزدیک تر خواهد شد.

وی در زمینه وجود بخش بین الملل جشنواره های سینمایی داخلی افزود: جزو معدود کشورهایی هستیم که پخش جهانی نداریم. بنابراین وقتی پخش جهانی نداشته باشیم، سینمای ایران دیده نمی شود. از آن سو ما هم نمی توانیم همه طیف های سینمایی را از سراسر جهان در جشنواره های مان پوشش دهیم و بنابراین نمی توانیم تعریف بخش بین المللی دقیقی هم داشته باشیم.